Tuesday, April 16, 2024
0.4 C
Calgary

اضافه شدن گزینه جنسیت «X» در گواهینامه‌های رانندگی آلبرتا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

آلبرتایی‌ها اکنون هنگام پر کردن اسناد رسمی دولتی، گزینه‌ی دیگری غیر از «مذکر» یا «مونث» نیز دارند.

با اضافه شدن این گزینه توسط دولت آلبرتا، از این پس امکان به رسمیت شناختن جنسیت افرادی که در هیچ یک از این دو گروه جنسیتی قرار نمی‌گیرند، در گواهینامه‌‌های رانندگی، کارت‌های شناسایی، و گواهی تولد و مرگ نیز وجود دارد.

Rachel Notley نخست‌وزیر آلبرتا در بیانیه‌ای از سوی استان اظهار داشت: «نحوه‌ی رفتار ما با یکدیگر بسیار اهمیت دارد. با اضافه کردن گزینه‌ی «X» در اسناد رسمی، ما به نگرانی‌های جامعه به هویت جنسی و ابراز آن پاسخ می‌دهیم و برابری را برای همه‌ی آلبرتایی‌هایی فراهم می‌کنیم. این گام دیگری برای اطمینان از این است که آلبرتا استانی است که به حقوق بشر احترام می‌گذارد، از آن حمایت می‌کند و برای پیشبرد آن می‌کوشد».

فرایند تغییر نشانگر جنسیت بر روی کارت‌های شناسایی نیز برای آلبرتایی‌ها ساده‌تر شده است؛ چرا که طبق این بیانیه‌، افراد بالای ۱۲ سال برای اعمال تغییر دیگر نیازی به ارائه‌ی نامه مربوطه از طرف پزشک ندارد (هرچند هنوز هم نیاز به رضایت والدین یا سرپرست وجود دارد) . افراد ۱۸ سال و بالاتر نیز می‌توانند خودشان نشانگر جنسیت خود را اعلام کنند.

Quinn L. Nelson دانشجوی اهل کالگری می‌گوید: «محدود بودن جنسیت به «M» یا «F» به این معنی است که شهروندی من منوط بر چیزی است که جنسیت من را به رسمیت نمی‌شناسد. کارت هویت من، با من مغایرت دارد و من باید این بار را هر روز به دوش بکشم. با اضافه شدن نشانگر «X» این بار بالاخره از روی دوشم برداشته می‌شود، زیرا اکنون کارت شناسایی‌ام با هویت من یکی است».

با این تغییر، آلبرتا سومین استان/قلمروی کشور خواهد بود که یک نشانگر جنسیت سوم، هم برای گواهینامه‌ی رانندگی و هم برای گواهی تولد ارائه می‌دهد.

اضافه شدن این گزینه در انتاریو در ماه مارس ۲۰۱۷ برای گواهینامه‌های رانندگی و در می ۲۰۱۸ برای گواهی‌های تولد، و در قلمرو‌های شمال‌غربی نیز در جولای ۲۰۱۷ و دسامبر ۲۰۱۷ به ترتیب برای گواهینامه‌های رانندگی و گواهی‌های تولد انجام پذیرفت.

نیوفاندلند و لابرادور نیز گزینه «X» را در سپتامبر ۲۰۱۷ برای گواهی تولد اضافه کردند و درحال فراهم کردن گزینه مشابه برای گواهینامه‌های رانندگی خود نیز هستند.

منبع: dailyhive