Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

جدال بین ترامپ و ترودو اولین مبارزه بین رئیس جمهور و نخست وزیر نیست

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

مناقشه تجاری اخیر میان ایالات متحده و کانادا، با اعمال تعرفه‌ها و محدودیت‌های بسیار هر دو بر سر بزرگترین شریک تجاری بین‌المللی خود، همچنان ادامه دارد. در این دوره هم رئیس جمهور آمریکا و هم نخست وزیر کانادا به صورت علنی با یکدیگر بگومگو و جدال داشته‌اند.

اما اين نخستين بار نيست که رهبران این دو کشور با یگدیگر به ستیز برخواسته‌اند. در حقیقت، بالا و پایین شدن ارتباط میان ایالات متحده و کانادا سابقه‌ای طولانی دارند.

براساس کتاب «The Presidents and the Prime Ministers» نوشته‌ی مارتین لارنس (Lawrence Martin)، روابط این دو کشور از همان ابتدای اتحادشان، پرآشوب بوده است.

با این حال جنجالی‌ترین درگیری‌ها میان این دو کشور تقریبا به تازگی اتفاق افتاده‌اند.

جدال کندی با دیفن‌بیکر

جان اف کندی

در اوایل دهه ۶۰، رئیس جمهور جان اف کندی و نخست وزیر جان دیفن‌بیکر، ، روابط بسیار سردی داشتند. دیفن‌بیکر یک بار درباره‌ی کندی گفته بود: «او آدمی بی‌پروا و احمق است؛ خیلی جوان، خیلی گستاخ، خیلی بی‌تجربه و بسیار پرمدعاست!»

کندی نیز در پاسخ در یک مصاحبه‌ی مطبوعاتی به شوخی نخست وزیر دیفن‌بیکر را «Sewdibaker» خطاب کرده بود.

جدال پیرسون با جانسون

پیرسون

یکی از جدال‌های پرخاشگرانه بین نخست وزیر لستر بی پیرسون و رییس جمهور لیندون جانسون بر سر ویتنام بوده است. مارتین در کتاب خود آورده است که پیرسون «یک شب در مورد جنگ سخنرانی بسیار کوبنده‌ای کرده است». زمانی که آن دو روز بعد یکدیگر را دیدند، جانسون یقه پیراهن پیرسون را گرفته و فریاده زده: «تو گند زدی به همه چیز!»

جدال نیکسون با ترودوی پدر

نیکسون و ترودو

رییس جمهور ریچارد نیکسون اصلا ابایی از ابراز احساساتش نسبت به نخست وزیر پیر الیوت ترودو نداشت. در اوایل دهه ۷۰، نیکسون چندین بار ترودو را به نام‌ها توهین‌آمیزی خطاب کرده است.

نیکسون همه مکالمات کاخ سفید را ضبط می‌کرد و ترودو بعدا با شنیدن دوباره آن صحبت‌ها پاسخ داده بوده است: «چیزهای بدتر از این زبان افراد بهتر از این شنیده‌ام».

جدال لیبرال‌ها با بوش

Chrétien_and_Bush_shaking_hands_Sept_9_2002

در سال ۲۰۰۰، نخست وزیر لیبرال ژان کرتین و جانشین وی پل مارتین، با جورج دبلیو بوش رئیس جمهور آمریکا، بر سر مشارکت کانادا در دفاع موشکی و جنگ با عراق درگیری داشتند، اما این کشمکش‌ها بیشتر در حد مطبوعات باقی ماند.

جدال ترامپ با ترودو

رئیس جمهور دونالد ترامپ، نخستین رئیس جمهور آمریکا بود که در سال ۲۰۱۸ بگومگوی‌های آنلاین (توئیتری) را بین دو کشور راه انداخت. او زمانی که نخست‌وزیر اعلام کرده بود که کانادا در رابطه با تجارت «تحت فشار قرار نخواهد گرفت»، ترودو را «بسیار متقلب و ضعیف» نامید.

گرچه به نظر می‌رسد جنگ لفظی میان دو کشور دوباره از سر گرفته شده است، اما دولت‌های ایالات متحده و کانادا در صورتی که می‌خواهند مجددا به مذاکره در مورد نفتا ادامه دهند، باید یک تن دیپلماتیک مناسب پیدا کنند.

منبع: dailyhive