Thursday, April 25, 2024
16.5 C
Calgary

تغییر گوگل دودل به افتخار جوزف بار تایرل کاشف دایناسور آلبرتا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طراحی آرم گوگل (گوگل دودل) به افتخار جوزف بار تایرل ( Burr Tyrrell Joseph)، نخستین فردی که استخوان‌های دایناسورها را در آلبرتا کشف کرد، تغییر کرد. طرح جدید آرم روز پنجشنبه گذشته موتور جستجوگر گوگل نشان دهنده مردی است که در میان توده‌ای از استخوان‌های عظیم دایناسور در منطقه Badlands آلبرتا ایستاده است. این گوگل دودل به افتخار جوزف بار تایلر به این شکل درآمده است که ۱۶۰ سال قبل  در وستون، آنت (Weston, Ont) متولد شد.

لیزا میکینگ (Lisa Making) مدیر بخش جشنواره و ارتباطات موزه  سلطنتی معروف موسوم به Royal Tyrrell Museum of Paleontology  در درامهلر، آلتا (Drumheller, Alta) اظهار کرد: این یک غافلگیری شگفت‌انگیزبرای ما بود.

این موزه به افتخار ایشان «تایلر» نام‌گذاری شده است. تایلر که سال ۱۹۵۷ در سن ۹۸ سالگی در تورنتوی کانادا درگذشت برای سازمان زمین شناسی Geological Survey of Canada خدماتی انجام داده بود.

بعد از کشف زغال سنگ در نزدیکی منطقه فرنی بریتیش کلمبیا (Fernie, B.C) او برای رهبری یک تیم از جستجوگران که در حال جستجو و کاوش منطقه‌ای در شمال رودخانه Bow River بودند به ناحیه جنوبی آلبرتا فرستاده شد.

آن‌ها توانستند یک منبع زغال سنگ در دره رودخانه موسوم به  Red Deer بیابند که تا زمان کشف نفت و گاز در منطقه Leduc در سال ۱۹۴۷ تبدیل به بزرگ‌ترین پایگاه محلی برای استخراج زغال سنگ کشور شده بود. میکینگ گفت:

Drumheller منطقه‌ای است که برای دهه‌ها سوخت موردنیاز کانادا را تامین کرده است. تایلر کسی بود که این منطقه را به عنوان منبع تامین سوخت روی نقشه به ما شناساند.

جوزف بار تایرل

او همچنین گفت که جوزف بار تایرل به کاوش و جستجوی خود در منطقه Badlands ادامه می‌داده است تا اینکه به طور اتفاقی به دومین کشف چشم‌گیر خود نائل شد. میکینگ ادامه داد:

جوزف بار تایرل به یک جمجمه ترسناک که در دل تپه‌ها دفن شده بود برخورد کرد که به  تنها ۵ کیلومتر با محل کنونی موزه فاصله داشت. این حقیقت نشان می‌دهد که منطقه تا چه اندازه از لحاظ وجود فسیل‌های موجودات و کشفیات باستانی غنی است.

جمجمه کشف شده آلبرتوسوروس سارکوفاگوس (Albertosaurus sarcophagus) نامیده شد که یک دایناسور سوسماری شکل گوشت‌خوار ساکن آلبرتا بوده است و در همان سال یعنی ۱۹۰۵ آلبرتا تبدیل به یک ایالت مستقل شد.

میکینگ امیدوار است که این طراحی از آرم گوگل به مردم کانادا کمک کند تا بهتر بتوانند گذشته کشور خود را بشناسند. او در ادامه افزود:

تایلر همواره یک نماد برجسته در این موزه محسوب می‌شود. کشف جمجمه آلبرتوسوروس توسط جوزف بار تایرل در حقیقت منجر به ایجاد نخستین موج کشف فسیل در کانادا شد و کشفیات فراوانی که به دنبال این موج به عمل آمدند در نهایت تبدیل به موزه‌هایی در سراسر دنیا شدند.

گوگل در سایت خود عنوان کرد که این طراحی‌ها تغییراتی هستند که در آرم معمول این سایت اعمال می‌شوند و با این کار گوگل به گرامیداشت تعطیلات، سالگردها و زندگی هنرمندان معروف، پیشگامان و دانشمندان می‌پردازد.

این شرکت می‌گوید بیشتر از ۲۰۰۰ نوع طراحی برای صفحات خانگی موتور جستجوی خود در سراسر دنیا انجام داده است. وبسایت اظهار کرد:

یک گروه از کارکنان گوگل  به طور مرتب دور هم جمع می‌شوند تا افکار بکر و خلاقانه خود را در رابطه با اینکه چه رویدادی را توسط طراحی آرم این شرکت جشن بگیرند مطرح کرده و تصمیم‌گیری کنند. ایده‌های مربوط به طراحی‌های آرم گوگل از منابع مختلفی نظیر کارکنان و کاربران گوگل دریافت می‌شود.

میکینگ اظهار می‌کند ای کاش می‌دانست چه کسی پشت طراحی روز پنجشنبه آرم گوگل بوده است. او در پایان گفت:

خیلی دوست دارم که اعتبار این طراحی مال من شود اما این ممکن نیست. من دوست دارم بدانم چه کسی این طراحی را پیشنهاد کرده است و از آن‌ها بابت انجام آن تشکر کنم. این کار آن‌ها خیلی برای ما باارزش بوده است. این را از صمیم قلب می‌گویم.

منبع: globalnews