Wednesday, April 17, 2024
-0.6 C
Calgary

هزینه اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت کانادا میلیاردها دلار است

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

تصور کنید یک محصول کشاورزی پرتقاضا را در سراسر جهان با مقادیر بالا تولید می‌کنید و بعد متوجه می‌شوید باید آن را با قیمت نزولی بفروشید زیرا هیچ راه آسانی وجود ندارد که محصولتان به بازار راه پیدا کند. کشاورزان کانادایی این وضعیت را یکبار در ۲۰۱۳ و یک بار دیگر مجددا زمستان سال گذشته تجربه کردند، هنگامی که اعلام شدمحصول برداشت شده آن‌ها از ظرفیت موجود حمل ونقل شرکت‌های راه‌آهن کانادا بیشتر است. شرکت‌های نفتی Western Canada اکنون به لطف افزایش تولیدشان که با افزایش ظرفیت خطوط لوله‌های انتقال نفت همگام نبوده است دچار همان وضعیت کشاورزان شده‌اند. تاثیر کاهش قیمت نفت تا همین الان به بزرگی ۱۳ میلیارد دلار کانادا برای سال ۲۰۱۸ تخمین زده شده بود.

درست مانند آن کشاورزان، تولیدکنندگان نفت نیز انبارهای نفتی را تا سرحد انفجار پر کرده‌اند در حینی که منتظر ارائه یک راهکار برای ظاهر شدن در بازار فروش نفت هستند. کاهش قیمت نفت یا به عبارت دیگر تفاضل قیمت‌ها که عمدتا نفت سنگین را تحت تاثیر قرار داده بود اکنون با کمتر شدن ظرفیت خطوط لوله‌های انتقال نفت به نفت سبک و ماسه‌های نفتی مرکب خام و تصفیه شده هم سرایت کرده است.

تخمین‌های مرتبط با هزینه‌های ناشی از این کاهش نشان دهنده تفاوت‌های گسترده ایجاد شده بر اقتصاد است اما مجمع تولیدکنندگان نفت Canadian Association of Petroleum Producers به طور رسمی این تاثیرگذاری را برای ۱۰ماهه نخست سال ۲۰۱۸ به میزان حداقل ۱۳ میلیارد دلار کانادا برآورد می‌کند.

هزینه روزانه به میزان ۵۰ میلیون دلار

کاهش قیمت نفت کانادا

این تخمین‌ها هزینه روزانه ناشی از کاهش قیمت نفت در اکتبر را حدود ۵۰ میلیون دلار تخمین می‌زنند و این درحالی است که تنزل قیمت‌ها برای نفت خام مخلوط با قیر نفتی شرکت Western Canadian Select در برابر نفت خام مبادله شده در نیویورک متعلق به شرکت West Texas Intermediate به بشکه‌ای بالاتر از ۵۲ دلار رسید.

تیم مک میلان (Tim McMillan)، مدیرعامل Canadian Association of Petroleum Producers (CAPP) گفت:

تفاضل قیمت به ۲ دلیل دچار چنین جهش شدیدی شده است، یکی فقدان دسترسی به بازارهای فروش و دیگری این حقیقت که ما تنها یک مشتری برای فروش نفتمان داریم که آن هم ایالات متحده آمریکا است.

او اظهار کرد تخمین رقم دقیق اینکه تنزل قیمت‌ها چه میزان هزینه‌ای برای کانادا در پی خواهد داشت به لطف محرمانه بودن ذاتی موضوعات حمل و نقل و بازاریابی بخش نفتی امکان‌پذیر نیست و سپس افزود اینکه هزینه‌های واقعی بتوانند به بزرگی سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار باشند کاملا یک امر محتمل است.

تولیدکنندگان نفت برحسب نوع نفت تولید شده خودشان در معرض تفاضل قیمت‌های شرکت Western Canadian Select (WCS) قرار می‌گیرند و شرکت مذکور نحوه فروش و انتقال نفت تولیدی آن‌ها را تعیین می‌کند.

برای مثال شرکت نفتی Calgary-based Imperial Oil Ltd می‌گوید که روزانه حدود ۱/۴ از ۳۰۰۰۰۰ بشکه نفت قیر تولید شده توسط آن‌ها تحت تاثیر قیمت‌گذاری شرکت WCS قرار می‌گیرد و باقی‌مانده آن نیز یا در پالایشگاه‌های کانادا مورد استفاده قرار می‌گیرد یا توسط لوله یا قطار به ناحیه خلیجی Gulf Coast در ایالات متحده منتقل شده و در آنجا است که قیمت آن به قیمت‌های شرکت نفتی West Texas Intermediate (WTI) نزدیک می‌شود.

این شرکت هفته قبل اعلام کرد یک پروژه نفتی برای تولید روزانه ۷۵۰۰۰ بشکه ماسه نفتی اجرا خواهد کرد و وعده داد که خطوط لوله‌های انتقال نفت تا زمان شروع تولید که حدودا ۴ سال طول می‌کشد به ظرفیت کافی رسیده باشند (این چشم انداز روز پنجشنبه مورد مخالفت قرار گرفت هنگامی که یک قاضی آمریکایی خط لوله انتقال نفت Keystone XL متعلق به شرکت TransCanada Corp را تا زمان انجام تحقیقات و بررسی‌های محیطی بیشتر به حالت تعلیق درآورد).

در این میان خطوط راه‌آهن انتقال نفت از مبداء حمل ونقل متعلق به این شرکت به سرعت هرچه تمام‌تر در حال گسترش یافتن است.

سایر تولیدکنندگان ماسه نفتی شامل شرکت‌های Canadian Natural Resources Ltd و Cenovus Energy Inc در حال کاهش تولیدات خود برای عدم فروش در قیمت‌های کنونی هستند. مشکلات صنایع نفتی از طرف محیط زیست‌گراهایی مانند کیث استوارت (Keith Stewart) که عضو موسسه حفاظت از محیط زیست Greenpeace هستند مورد توجه اندکی قرار گرفته است. او اظهار کرد:

ریشه این مشکلات در این است که شرکت‌ها به توسعه تولیدات خود ادامه می‌دهند حتی وقتی که می‌دانند امکان حمل ونقل جدیدی برای محصولاتشان وجود ندارد.

اما مک میلان اشاره کرد که برنامه‌ریزی‌، کسب تاییدیه از جانب سازمان‌های تنظیم کننده مقررات تولید و فروش نفت و ایجاد پروژه‌ها سال‌ها زمان می‌برد.

او گفت به طور مثال تولیدکنندگان هیچ راهی برای اطلاع یافتن از این موضوع نداشتند که پروژه انتقال روزانه ۵۲۵۰۰۰ بشکه نفت از طریق خط لوله Northern Gateway که در سال ۲۰۱۴ توسط دولت محافظه‌کار مستقر در کانادا به تایید رسیده بود مجددا توسط دولت لیبرال در سال ۲۰۱۶ رد خواهد شد. مک میلان در ادامه افزود:

اگر پروژه Northern Gateway به صورت برنامه‌ریزی شده مطرح شده بود ما دیگر دچار چنین وضعیتی نمی‌شدیم.

تحلیلگران Scotiabank در یک گزارش منتشر شده در جمعه هفته گذشته تخمین زدند که این تفاضل قیمت‌ها سالانه به میزان ۱۵/۶ میلیارد دلارکانادا در درآمدهای نفتی کاهش ایجاد خواهد کرد و با افزایش سریع در حمل ونقل نفت خام از طریق قطار انتظار می‌رود تا پاییز این میزان به ۱۰/۸ میلیارد دلار کانادا کاهش پیدا کند.

در همین زمان تنزل قیمت‌ها از میانگین حدود ۱۳ دلار آمریکا به ازای هر بشکه در ۲ سال گذشته به حدود ۳۰ دلار آمریکا به ازای هر بشکه رسید.

حمل و نقل نفت خام از طریق قطار در ماه آگوست به رکورد ۲۳۰۰۰۰ بشکه در روز افزایش یافت اما نتوانست تفاضل قیمت را کاهش دهد.

طبق اعلام سازمان Calgary-based Net Energy در ماه اکتبر میانگین تفاضل قیمت‌های WCS-WTI به ازای هر بشکه ۴۵/۴۸ دلار آمریکا رسید و تا همین الان برای ماه نوامبر به میانگین ۴۳/۷۵ دلار آمریکا رسیده است.

کنت فیلوز (Kent Fellows)، عضو محقق دانشکده Public Policy در دانشگاه Calgary در یک تحلیل انجام گرفته در مارس سال گذشته تخمین زد که این تفاضل قیمت‌ها در صورت ادامه یافتن به مدت ۱ سال تبدیل به یک ضرروزیان اقتصادی به مبلغ ۱۳ میلیارد دلار خواهد شد که از این ضررو زیان اقتصادی مبلغ ۷/۲ میلیارد دلار سهم دولت آلبرتا، ۵/۳ میلیارد دلار سهم صنایع نفتی و مبلغ ۸۰۰ میلیون دلار نیز سهم دولت مرکزی خواهد بود.

او در یک مصاحبه در همین هفته گفت که تفاضل قیمت‌ها بدتر شده است که این بدان معنی است که فرصت‌های از دست رفته به طور نسبی بدتر شده‌اند.

فیلوز اظهار کرد تفاضل بالاتر قیمت‌ها به شکل کاهش در دارایی‌های مورد انتظار خزانه کشور به دولت‌های ایالتی ضربه می‌زند و کاهش در میزان بشکه‌های نفتی استخراج شده از زمین  در حینی که حقوق استخراج متعلق به حوزه سلطنتی کشور است سبب خواهد شد که دولت مرکزی شاهد پایین آمدن مالیات‌ بردرآمد شرکت‌ها باشد. او در ادامه گفت:

اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و ما یا شاهد فقدان رشد در تولید یا کاهش بیشتر در برخی از این تولیدات باشیم شما نیز شاهد از دست رفتن شغل‌ها و حتی مالیات بر درآمد اشخاص خواهید بود.

دولت محلی آلبرتا تخمین می‌زند که افزایش سالانه ۱ دلار در تفاضل قیمت‌های WCS-WTI و رسیدن این مقدار بالای ۲۲/۴۰ دلار آمریکا به ازای هر بشکه، حدود ۲۱۰ میلیون دلار کانادا به خزانه کشور ضرر وارد می‌کند.

طبق گفته دولت در ایالت ساسکاتچوان (Saskatchewan) که یکی دیگر از ایالت‌های عمده تولیدکننده نفت برای شرکت Western Canada است هر ۱ دلار تغییر در تفاضل قیمت‌ها برابر با حدود ۱۵ میلیون دلار در درآمد است؛ البته با این فرض که قیمت شرکت WTI برای هر بشکه نفت برابر با ۵۸ دلار آمریکا باشد.

دونا هارپایوئر (Donna Harpauer) وزیر امور مالی در یک مصاحبه گفت اگر تنزل کنونی قیمت‌ها برای ۱ سال ادامه داشته باشد، ضررو زیان درآمدی برای صنایع نفتی ساسکاتچوان حدود ۷/۴ میلیارد دلار کانادا خواهد بود.

بخشی از دلیل افزایش در تنزل قیمت‌‌های شرکت WCS در ماه اکتبر این است که شرکت WTI که سال ۲۰۱۸ را با قیمت هر بشکه ۶۰/۳۷ دلار آمریکا شروع کرده بود ناگهان به قیمتی بالاتر از ۷۶ دلار آمریکا جهش کرد و تولیدکنندگان تحت قیمت‌گذاری شرکت WCS نتوانستند از قیمت‌های بالاتر نفت در ایالات متحده بهره کافی را ببرند.

مک میلان گفت تفاضل قیمت‌ها مورد توجه سرمایه‌گذاران بالقوه عرصه انرژی قرار گرفته است و شرکت CAPP انتظار دارد امسال سرمایه‌گذاری به مبلغ ۴۲ میلیارد دلار در صنایع نفتی کانادا صورت بگیرد که پایین‌تر از مبلغ ۸۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده در سال ۲۰۱۴ است. او در پایان افزود:

ما در حال از دست دادن هزاران میلیون دلاری هستیم که قرار است به عنوان کمک‌های مالی به رانندگان نفتکش‌ها در ایالات متحده تعلق بگیرد.

منبع: cbc