Friday, April 19, 2024
-2.3 C
Calgary

پشتیبانی مالی اوتاوا از بخش انرژی با بودجه ۱/۶ میلیاردی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اوتاوا همزمان با بالا گرفتن تنش‌های سیاسی با آلبرتا پشتیبانی مالی به مبلغ ۱/۶ میلیارد دلار از بخش انرژی به عمل می‌آورد. نخست وزیر محلی آلبرتا می‌گوید که ما دنبال این نیستیم که بیشتر از قبل در بدهی‌ها غرق شویم. دولت فدرال وعده داده است که بیشتر از ۱/۶ میلیارد دلار که بیشتر آن به صورت وام خواهد بود را جهت پشتیبانی مالی از بخش ضعیف و مشکل‌دار انرژی کشور اختصاص دهد اما به نظر نمی‌رسد که این اقدام بتواند ‌تنش‌های سیاسی بالا گرفته بین اوتاوا و آلبرتا را کمتر کند.

امروز صبح آمارجیت سوهی (Amarjeet Sohi)، وزیر منابع طبیعی و جیم کار (Jim Carr)، وزیر تجارت بین‌الملل بیانیه‌ای در این زمینه در ادمونتون منتشر کردند.

بخشی از این پول به مبلغ ۱ میلیارد دلار کمک تجاری از سازمان توسعه صادرات (Export Development Canada) تامین می‌شود که سازمان ملی تامین اعتبار صادرات محسوب می‌شود. این سازمان برای صادرکنندگان نفت وگاز کشور تاسیس شده است که قصد دارند در زمینه تکنولوژی‌های جدید و تنوع بخشیدن به بازارهای هدفشان سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام دهند.

این پکیج سرمایه‌گذاری همچنین شامل پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار طی ۳ سال از جانب بانک توسعه تجارت (Business Development Bank of Canada) خواهد بود و هدف آن کمک به شرکت‌های کوچک‌تر برای افزایش کارآمدی عملیاتی و محیطی خودشان و نیز خریداری تکنولوژی و تجهیزات جدید یا گستردن حوزه فعالیت‌های آن‌ها به بازارهای هدف جدید است.

یک منبع دولتی آگاه گفت که دولت در وهله نخست یک تقاضانامه‌ رسمی به دو سازمان فوق‌الذکر در رابطه با تدارک و آماده کردن پول مذکور در پاییز جاری ارسال کرد.

۱۵۰ میلیون دلار باقی‌مانده از این مجموعه کمک مالی جهت رشد انرژی پاک و انجام پروژه‌های زیرساختی بخش انرژی کنار گذاشته شده است که ازاین میزان، مبلغ ۵۰ میلیون دلار از طرف طرح کنونی رشد انرژی پاک متعلق به سازمان «Natural Resources Canada»  تامین خواهد شد و این طرحی است با سرمایه‌گذاری ۱۵۵ میلیون دلاری که جهت تحقیقات در زمینه تکنولوژی‌های پاک و توسعه این گونه تکنولوژی‌ها به اجرا درآمده است. طبق اظهارات سوهی پول مورد نظر بلافاصله در دسترس بخش انرژی کشور قرار خواهد گرفت.

قیمت یک بشکه نفت خام استخراج شده در آلبرتا در اواخر ماه نوامبر به ۱۱ دلار سقوط کرد که همین امر سبب بروز وحشت در میان گردانندگان صنعت انرژی و سیاست‌مداران شد. سوهی گفت:

وقتی آلبرتا لطمه می‌بیند به دنبالش کانادا هم دچار خسارت می‌شود.

راشل ناتلی، نخست وزیر محلی آلبرتا که در بیانیه منتشر شده در امروز حضور نداشت  از اوتاوا خواسته است که به این ایالت برای خرید واگن‌های جدید ریلی جهت حمل ونقل روزانه ۲ تانکر نفت خام بیشتر از طریق خط آهن به خارج از ایالت کمک مالی کند. بیانیه امروز صبح در رابطه با سرمایه‌گذاری هیچ اشاره‌ای به مساله خرید واگن‌های ریلی نکرد.

استقبال سرد از مقامات اوتاوا در آلبرتا

خانوم ناتلی طی یک بیانیه جداگانه در کلگری گفت که مقامات اوتاوا در حقیقت به نیازهای ایالت متبوع او و نیز بخش انرژی این ایالت توجهی ندارند. او گفت که دسترسی پیشرفته به سرمایه مالی احتمالا می‌تواند به برخی از تولیدکنندگان کوچک نفتی کمک کند اما مشکل ایالت ریشه‌دار‌تر از این صحبت‌ها است که متاسفانه بدون راهکار لازم همچنان باقی است و این مشکل اصلی همانا رساندن نفت آلبرتا به بازار جهانی نفت است. او درادامه اظهار کرد:

ما تمایل نداریم بیشتر از قبل در بدهی‌ها غرق شویم تا بدین وسیله به حل این مشکل بپردازیم. تنها چیزی که ما می‌خواهیم این است که اوتاوا قیدوبندهای موجود بر بخش انرژی را بزداید. تنها چیزی که می‌توانیم تصور کنیم این است که این قدم اول است و کارهای بیشتری برای انجام دادن پیش روی ما قرار دارد.

جیسون کنی (Jason Kenney)، رهبر حزب موتلفه محافظه‌کار این سرمایه‌گذاری را بسیار کم و همزمان بسیار دیر توصیف کرد. در اخبار منتشر شده رهبر حزب مقابل دولت کنونی آلبرتا گفت اگر دولت جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در رابطه با کمک به کارگران بخش انرژی آلبرتا جدی بود لایحه C-69 را که در مورد تغییر وتحول در سیستم ارزیابی پروژه‌های انرژی کانادا بود و نیز لایحه C-48 را که تانکرهای نفتی را از ورود به ناحیه ساحلی شمال بریتیش کلمبیا منع می‌کند وتو می‌کرد. کنی در ادامه گفت:

دولت حزب جدید دموکرات در آلبرتا با اطمینان بی چون وچرایش به اتحاد با دولت لیبرال ترودو یک اشتباه حیاتی مرتکب شد و امروز شاهد هستیم که این مردم آلبرتا هستند که با پیامدهای منفی این مساله مواجه شده‌اند.

سوهی به خرید ۴/۵ میلیارد دلاری خطوط لوله‌های انتقال نفت از شرکت Trans Mountain توسط دولت متبوعش به عنوان سندی در راستای توجه و حمایت دولت او از بخش انرژی اشاره کرد. سوهی اظهار کرد:

این دوران سختی که آلبرتا با آن مواجه شده است قطعا در رقابت‌هایی که در سراسر آلبرتا بر سر حوزه نفت وانرژی جریان دارد در حال انعکاس یافتن است. تمرکز من روی حل وفصل مشکل است و ما این مشکل را از طریق گسترش دادن خطوط لوله‌های انتقال نفت  Trans Mountainحل و فصل خواهیم کرد.

آمارجیت سوهی، وزیر منابع طبیعی دولت فدرال روز سه شنبه ساعت ۲:۵۵ با گزارشگران در ادمونتون صحبت کرد.
منبع

cbc