Tuesday, April 16, 2024
-0.3 C
Calgary

یخچال‌های کوهستانی کانادا در حال ناپدید شدن هستند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

۸۰ درصد از یخچال‌های کوهستانی آلبرتا، بریتیش کلمبیا و یوکون (Yukon) طی ۵۰ سال آینده ناپدید خواهند شد. محققان می‌گویند کم شدن بارش برف به همراه آب شدن سریع برف‌ها سبب شده است که یخچال‌های کوهستانی کانادا در چند ایالت با نرخ چشم‌گیری در حال کاهش باشد.  دانشمندان می‌گویند تغییرات آب وهوایی سبب می‌شود که ناپدید شدن یخچال‌های کوهستانی کانادا در چند ایالت از جمله آلبرتا، بریتیش کلمبیا و یوکون سریع‌تر از هر دوره دیگری در تاریخ ادامه داشته باشد که این مساله تهدیدات ناشی از افزایش سطح آب‌های کره زمین و ایجاد طوفان‌های زیست‌محیطی را در پی خواهد داشت.

دیوید هیک (David Hik)، استاد زیست‌شناسی در دانشگاه (Simon Fraser University) اظهار کرد این مناطق از مکان‌هایی هستند که احتمال گرم شدن دارند و دامنه تغییرات و ناپدید شدن یخچال‌های کوهستانی کانادا در این نواحی چشم‌گیر است. او گفت:

به احتمال زیاد حدود ۸۰ درصد از یخچال‌های کوهستانی آلبرتا و بریتیش کلمبیا طی ۵۰ سال آینده ناپدید خواهند شد. ناپدید شدن یخچال‌های کوهستانی کانادا با این روال امری حتمی است.

هیک گفت پوشش یخی دامنه‌های (Peyto Glacier) در کوهستان راکی که بخشی از پارک ملی شهرک بانف محسوب می‌شود حدود ۷۰ درصد از حجم خود را طی ۵۰ سال گذشته از دست داده است. او ادامه داد:

این پوشش یخی ناپدید شده کوچک بوده است اما نمونه‌ای از مواردی است که ما شاهدش هستیم.

بارش کم برف و آب شدن سریع‌تر آن

زاک رابینسون (Zac Robinson)، استاد دانشگاه آلبرتا گفت همراه با گرم‌تر شدن آب وهوا شکننده‌شدن برخی از کوه‌های عظیم یخی در کوهستان راکی ادامه خواهد داشت و این موضوع در نهایت به ناپدید شدن یخچال‌های کوهستانی کانادا از جمله در کوهستان راکی منجر خواهد شد.

پوشش یخی با انباشته‌شدن برف‌ها روی هم در فصل زمستان ایجاد می‌شوند اما در تابستان به طور کامل آب نمی‌شوند. طبق اظهارات رابینسون با تسریع در گرم‌تر شدن کره زمین، بارش کمتر برف در کنار آب شدن سریع‌تر برف‌های موجود سبب شده است که طول و حجم یخچال‌های کوهستانی کانادا کوچک‌تر شوند.

اولین گزارش از وضعیت کوهستان‌ها که به طور مشترک توسط هیک و رابینسون تالیف شد و در ماه می توسط کلوب فرهنگی و ورزشی (Alpine Club of Canada) منتشر شده است می‌گوید که به جز مناطق قطبی و گرینلند کانادا دارای بیشترین میزان پوشش یخی نسبت به هر کشور دیگر است.

از بین ۲۰۰۰۰۰ کیلومتر مربع پوشش یخی کانادا یک‌چهارم از آن در غرب کشور شناسایی شده است و بقیه قسمت‌های این پوشش یخی در مجمع الجزایر آرکتیک (Arctic) کانادا قرار دارد.

ناپدید شدن یخچال‌های کوهستانی کانادا به‌ویژه کوهستان سنت الیاس (St. Elias) در سریع‌ترین حد ممکن قرار دارد

رابینسون گفت پوشش یخی کوهستانی با توجه به حساسیت آن‌ها نسبت به گرم شدن آب وهوا اولین و چشم‌گیرترین نشانه‌های ناپدید شدن پوشش‌های یخی را نشان می‌دهند و ناپدید شدن یخچال‌های کوهستانی کانادا به ویژه کوهستان سنت الیاس در یوکون با سریع‌ترین حد ممکن در حال رخ دادن است. او گفت:

پوشش یخی دامنه‌های کوهستان سنت الیاس در یوکون به طور تقریبی یک‌چهارم از حجم خود را از سال ۱۹۵۰ به بعد از دست داده است. دانشمندان پوشش‌های یخی را با استفاده از متد علمی مختلف مورد مطالعه قرار دادند که شامل تجزیه و تحلیل تصاویر قدیمی و عکس‌برداری‌های انجام شده از راه دور بود. هیک گفت که سرعت آب شدن و ناپدید شدن یخچال‌های کوهستانی کانادا در مکان‌های مختلف غرب کانادا متغیر بوده است. او در ادامه گفت:

ما جزئیات مربوط به اندازه‌گیری میزان آب شدن یخ‌ها را در همه این مکان‌ها در دست نداریم اما سرعت آب شدن یخ‌ها طبق اندازه‌گیری‌های موجود می‌تواند در ۶ تا ۷ دهه گذشته بین ۲۵ تا ۷۰ درصد باشد.

او گفت سرعت آب شدن یخ‌ها مشابه با آن چیزی است که در کوهستان‌های آلپ و آند قاره اروپا شاهدش هستیم. طبق اظهارات هیک یکی از اولین اثرات آب شدن و ناپدید شدن یخچال‌های کوهستانی کانادا و سایر نقاط افزایش سطح آب دریاها است.

هیک در ادامه گفت که آب شدن پوشش یخی کوهستان سنت الیاس عامل  بالا آمدن ۱/۱ میلی‌متری در سطح آب دریاها در ۵۰ سال گذشته بوده است. او افزود:

این مقدار زیاد به نظر نمی‌رسد اما اگر ناپدید شدن یخچال‌های کوهستانی کانادا از جمله سنت الیاس، راکی و رشته کوه‌های آرکتیک را در نظر بگیرید و دامنه‌های هندوکش هیمالیا (Himalayas-Hindu Kush) و کوهستان‌های آلپ وآند را به این مجموعه اضافه کنید و همه این‌ها را کنار هم قرار دهید متوجه می‌شوید که طی یک دهه گذشته بیشترین افزایش در سطح آب دریاها ناشی از آب شدن پوشش یخی این مناطق بوده است.

خشکسالی و ریزگردها

در حین این که آب شدن یخ‌ها سطح آب را افزایش می‌دهد و منجر به فرسایش خاک سواحل و بروز سیلاب می‌شود یکی دیگر از نتایج آن خشکسالی و جریان ریزگردها است. طبق گفته‌های هیک با ناپدید شدن یخچال‌های کوهستانی کانادا و سایر مناطق دنیا جریان بیشتری از آب به سمت دامنه‌های تپه‌ها سرازیر می‌شود اما با کمتر شدن سطح صفحات یخی آب کمتری برای نفوذ به منابع آب زیرزمینی باقی می‌ماند و در نتیجه زمین‌های این نواحی خشک می‌شوند.

او افزود در مناطقی مانند رودخانه (Kluane River) در یوکون ریزگردها به مراتب بیشتر هستند زیرا دره‌ای که این رودخانه از آن عبور می‌کند خشک شده است اما این ناحیه همچنان بادهای شدیدی را تجربه می‌کند که از جانب پوشش یخی در کوه‌ها می‌وزند و خیلی هم قدرتمند هستند و ریزگردها را از سرزمین‌های خشک به این نواحی حمل می‌کنند.

این گردوخاک می‌تواند مشکلاتی برای پوشش گیاهی مناطق ایجاد کند آن هم از طریق نشستن روی درخت‌ها و گیاهان که می‌تواند مانع از فرایند فتوسنتز در پوشش گیاهی شود. پوشش یخی کوهستانی در طول تابستان‌های گرم و کمبود منابع آبی مانند یک منبع آب عمل می‌کنند. همچنین آب شدن یخ‌ها روند جریان یافتن آب و مکان انباشته شدن آن را تغییر می‌دهد. هیک در پایان افزود:

در برخی مکان‌ها شاهد خواهید بود که سطح موجودی جریان آب ناحیه‌ افزایش داشته است و در بسیاری از مکان‌های دیگر نیز شاهد کاهش یافتن سطح موجودیت منابع آبی خواهید بود.

رابینسون اظهار کرد که کوهستان‌ها نگهبان تغییرات آب وهوایی هستند زیرا در مقابل این تغییرات به سرعت و شدت واکنش نشان می‌دهند که یکی از این واکنش‌ها ناپدید شدن پوشش یخی در کوهستان‌های کانادا و سایر نقاط زمین است. او در پایان افزود:

کوهستان‌ها دورنمای مهمی از آینده را در مقابل چشمان ما قرار می‌دهند و نشانگر رخدادهایی هستند که در پیش روی ما قرار دارد.

منبع: cbc