نویسنده : مجید ضیایی ، مشاور مستقل مالی در کلگری
به نظر بنده هیچ جواب واضح و روشنی برای این سوال وجود ندارد. برای اینکه انتخاب نوع سرمایه گذاری به نوع شخصیت، نحوه زندگی و همچنین اولویت های هر فرد بستگی دارد.

بازار املاک: وقتی فردی وارد بازار املاک می شود چیزی را میخرد که قابل مشاهده و لمس میباشد. میتواند قسمتی از زمین باشد که منتظر بمانید یک سرمایه‌گذار بیاید و آن زمین را تبدیل به یک مکان تجاری و یا مسکونی کند. یا می توانند یک آپارتمان باشند که به صورت ماهانه اجاره دریافت میشود. در این صورت مالک هزینه‌ها را پرداخت نموده و باقی مبلغ اجاره را بعنوان سود نگه میدارد.

بازار بورس: با خرید اوراق بهادار شما در واقع مالک قسمتی از یک شرکت میشوید و و با خرید اوراق قرضه به شما بخشی از یک شرکت یا موسسه دولتی قرض داده میشود که پس از مدت زمان مشخص و از پیش تعیین شده، پول شما به همراه سود برگردانده میشود.

مزایا و معایب بازار املاک و بازار بورس:

مزایای بازار املاک:
  • سرمایه گذاری در بازار املاک برای خانواده های کم درآمد و متوسط سرمایه گذاری مطمین به حساب می آید. بسیاری از افراد از زبان والدینشان شنیده اند که داشتن خانه بسیار اساسی است و از این جهت اولین جایی که برای سرمایه گذاری مناسب به نظرمیرسد، بازار املاک است.
  • وقتی در بازار املاک سرمایه‌گذاری می‌کنیم می توانیم سرمایه مان را ببینیم آن را لمس کنیم، لذت ببریم و به دیگران نشان دهیم. از لحاظ روانشناسی برای بسیاری از افراد این نکته بسیار مهمی است.
  • اعتماد در بازار املاک بیشتر است شما می توانید فروشنده، ملک مورد نظر و محل آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که مشکلی برای شما ایجاد نمی شود. شما میتوانید دسته تعمیرات بزنید و شرایط ملک را بهتر کنید. در صورتی که در بازار سرمایه این
  • امکان وجود ندارد و میزان اعتماد نسبت به مدیریت حرفه ای پول و حتی بازرسان این بازار کمتر است.
    گرفتن وام مسکن با بهره پایین و امکان رشد ملک باعث میشود که سود حاصله بین سود وام و رشد پول بیشتر قابل حصول باشد.
  • سرمایه گذاری در بازار املاک سرمایه گذاری مطمئن است که بتوان بر تورم غلبه کرد.
معایب بازار املاک:
  • در مقایسه با بازار بورس، بازار املاک نیاز به مراقبت های بسیار زیادی دارد. تعمیرات منزل، تلفن های پیاپی و مسائل بسیار مختلفی که حتی با استخدام مدیر ساختمان حل نمی شود. و هرچند وقت یکبار باید شخصا به مسایل مربوط به ملک رسیدگی کرد.
  • در صورت نیاز فوری به پول، بعنوان مثال نمیتوان بخشی از یک خانه ( یک در یا یک پنجره) را فروخت.
  • هزینه ملک می تواند بسیار زیاد باشد به طور مثال اگر ملک اجاره ای داشته باشیم، در صورتی که آن محل خالی بماند همچنان باید هزینه های تعمیرات، مالیات، بیمه و … را پرداخت کرد.
  • رشد واقعی خانه به سختی می تواند بر میزان تورم غلبه کند. در حالت خوشبینانه، اگر ملکی با قیمت ٣٠٠،٠٠٠ دلار خریداری شود و قیمت آن در سال بعد به ٣٠٩،٠٠٠ دلار برسد، در اصل قیمت ملک بر تورم ٣ درصدی غلبه کرده است.

البته باید در نظر داشت که با گرفتن وام مسکن میتوان از رشد قابل قبولی برخوردارشد. بعنوان مثال اگر همان ملک ٣٠٠،٠٠٠ دلاری را با پرداخت ۶٠،٠٠٠ دلار با کمک وام مسکن خریداری کرده باشیم، قیمت٣٠٩،٠٠ دلاری ملک، سود ٩،٠٠٠ دلاری را نشان میدهد که این به معنای ١۵ درصد سود میباشد که با درنظرگرفتن تورم ٣ درصدی، میزان سود خالص ١٢ درصد میباشد. (از محاسبه بهره وام صرفنظرشده است.)

مزایای بازار بورس:
  • بیش از صد سال مطالعه و تحقیق نشان داده است که سرمایه گذاری در بازار بورس بهترین نوع سرمایه گذاری است. بخصوص وقتی که سود حاصله را مجددا سرمایه گذاری کنیم و از اثر مرکب بهره بگیریم. شما قسمتی از یک شرکت را صاحب خواهید شد و همیشه سرمایه‌گذاری و داشتن تجارت با داشتن سودهای بالا همراه است، به شرط آن که به مدت طولانی در این سرمایه گذاری باقی بمانیم.
  • برخلاف داشتن ملک، شما نیاز ندارید که کار روزانه انجام دهید. شرکتهای مالی توسط مدیریت حرفه ای سرمایه اداره میشود که بسیاری از دردسرهای سرمایه گذار را کاهش میدهد.
  • قیمت سهام های شرکت های خوب نه تنها با رشدشرکت هر سال رشد خوبی میکند بلکه هر ساله سود سهام نیز پرداخت می کنند.
  • یک مثال قدیمی هست که میگه تمام تخم مرغهای تان را در یک سبد نگذارید. با سرمایه گذاری در بازار بورس، استفاده از Mutual Funds و … می‌توان تنوع سرمایه گذاری را در زمینه‌های مختلف افزایش داد و حتی جغرافیای سرمایه گذاری را نیز متنوع انتخاب کرد.
  • امکان تبدیل به پول نقد در مقایسه با بازار املاک بسیار بالاست. می‌توان در یک روز بارها و بارها سهام مختلف را خرید و فروش نمود. ولی در بازار املاک روزها، هفته ها و ماه ها باید صبرنمود.
  • وام گرفتن و سرمایه گذاری آن نسبت به بازار املاک بسیار راحت تر است. میزان سوددهی آن بسیار مشابه با بازار املاک میباشد. ( مراجعه به مثال عددی توضیح داده شده)
معایب بازار بورس:
  • سرمایه گذاران در بازار بورس به شدت احساساتی می‌شوند و علیرغم اینکه در زمان طولانی می توانند به سودهای بسیار بالا برسند، با کوچکترین تغییر منفی در رشد سرمایه، از ادامه سرمایه گذاری منصرف میشوند.
  • قیمت سهام به شدت در یک روز بالا و پایین میرود
  • سرمایه گذاری در بازار بورس قابل لمس و مشاهده می باشد و حس رضایتی که از دیدن ملک به فرد دست میدهد را ندارد.
مقاله قبلیافزایش دو برابر کمک مالی کانادا به صندوق بین المللی کمک به سوادآموزی دختران
مقاله بعدیموافقت کلگری با برنامه‌های آینده استخر پارتی برهنه ها