Wednesday, April 17, 2024
-0.6 C
Calgary

تفاوت چشمگیر ارزش املاک مهاجران تازه‌وارد نسبت به بومیان کانادایی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

میانگین ارزش خانه ویلایی یک مهاجر تازه‌وارد در شهر ونکوور 2.3 میلیون دلار است، درحالی که خانه یک فرد بومی کانادا در این ناحیه 1.5 میلیون دلار قیمت دارد.

خانه‌های ویلایی خریداری شده توسط مهاجران جدید در شهر ونکوور بطور میانگین 824 هزار دلار بیشتر از املاکی که در اختیار بومیان کانادایی قرار دارد ارزش دارند.

در سال 2017 ارزش معمول یک خانه ویلایی خریداری شده توسط یک مهاجر تازه‌وارد 2.3 میلیون دلار بود که این میزان در مقایسه با ارزش 1.5 میلیون دلاری املاک بومیان کانادا تفاوت محسوسی را نشان می‌دهد.

با درنظر گرفتن دسته‌بندی مهاجران این فاصله قیمتی بیشتر نیز می‌شود. میانگین ارزش یک خانه ویلایی خریداری شده توسط 4400 مهاجر میلیونر که در طول یک دهه گذشته و تحت برنامه سرمایه‌گذاری دولت فدرال وارد ونکوور شده‌اند ( این برنامه در حال حاضر متوقف شده، اما دولت کبک برنامه‌ای مشابه را همچنان در حال اجرا دارد) بیش از 3.2 میلیون دلار است.

شهروندان برخی کشورهای خاص پول بیشتری را در بخش مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند. گزارش جدید مرکز آمار کانادا نشان می‌دهد که مهاجران جدید و سرمایه‌گذاری که متولد کشورهای چین و ایران هستند نسبت به متولدین سایر کشورها املاک ویلایی با ارزش‌تری در اختیار دارند. این گزارش اولین آماریست که توسط سازمان اطلاعات فدرال و بمنظور بررسی میزان املاک مهاجران در تورنتو و شهر ونکوور ارائه شده است.

اگرچه برنامه آمارگیری مسکن کانادا به محاسبه دارایی‌های مالی خارجی‌ها نمی‌پردازد، اما این گزارش تفاوت عمده‌ای را میان ارزش خانه یک مهاجر و یک بومی کانادا نشان می‌دهد. این تفاوت احتمالا بیانگر اختلاف میان دارایی‌های این دو گروه نیز می‌باشد.

دنیل هیبرت پروفسور علوم جغرافیای دانشگاه بریتیش‌کلمبیا، که درباره تاثیر ورود مهاجران بر قیمت بالای املاک در ونکوور، تورنتو و مونتریال تحقیق کرده می‌گوید بسیاری از مهاجران مخصوصا آنهایی که از چین می‌آیند، مقادیر هنگفتی از سرمایه را در بازار املاک و آپارتمان شهرهای بزرگ سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در گزارش آماری این هفته کشور کانادا آمده که مهاجران واردشده به این کشور احتمالا نسبت به متولدین کانادایی علاقه بیشتری به سرمایه‌گذاری در بخش املاک دارند. این موضوع می‌تواند بر سیاست‌های مهاجرتی آینده کانادا نیز تاثیرگذار باشد.

در ادامه این گزارش به این نکته اشاره شده که احتمالا مالکیت خانه بعنوان نقطه‌عطفی مهم در مسیر ورود مهاجران و پیدا کردن جایگاه اجتماعی و اقتصادی در کانادا بشمار می‌رود. این گزارش همچنین با استناد به تحلیل انجام گرفته نشان می‌دهد که جریان قوی سرمایه خارجی‌ها که در تعدادی از املاک گران‌قیمت شهر ونکوور هزینه شده، به افزایش قیمت مسکن در سایر نواحی شهر نیز دامن زده است.

طبق گزارش‌ جدید آمار کانادا احتمال خرید عمارت بزرگ توسط مهاجران جدید در ناحیه شهری ونکوور بیشتر از بومیان متولد کانادا است.

چهل و یک درصد جمعیت شهر ونکوور یعنی حدود یک میلیون نفر را، مهاجران تشکیل می‌دهند. این تعداد بدون احتساب 140 هزار نفر ساکن موقت این شهر که اکثرا دانشجویان خارجی هستند، محاسبه شده است. این دانشجویان نیز معمولا با استفاده از سرمایه خانواده، تا حدودی در بازار املاک و مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

تفاوت میان ارزش املاک مهاجران قدیمی که پیش از سال 1980 به کانادا آمده‌اند و بومیان کانادایی آنچنان زیاد نیست. این درحالیست که مهاجران وارد شده پس از سال 2009 در ایجاد این تفاوت چشمگیر نقش مستقیمی داشته‌اند.

با تمامی این اوصاف نتیجه محاسبات محققان علم آمار کانادایی، گای گلاتلی و رن موریزتی، نشان می‌دهد میانگین قیمت یک خانه ویلایی شهر ونکوور در سال 2017 که توسط مهاجری قدیمی خریداری شده 1.77 میلیون دلار است که همچنان 17 درصد بیشتر از ارزش خانه خریداری شده توسط یک بومی کانادا می‌باشد.

هرچند این تفاوت در ارزش آپارتمان‌های خریداری شده توسط مهاجران قدیمی در شهر ونکوور کمتر بوده، و تنها سه درصد با بومیان کانادا اختلاف دارد.

برنامه‌های ویزای سرمایه‌گذاری به بالاتر رفتن قیمت مسکن دامن می‌زند.

در نمودار زیر متوسط قیمت خانه در ونکوور به میلیون دلار که بوسیله مهاجران وارد شده با برنامه‌های سرمایه‌گذاری کبک (بنفش) و فدرال (سبز) خریداری شده، قابل مشاهده است.

منبع: Statistics Canada

تفاوت میان ارزش املاک صاحب‌خانه‌های مهاجران و بومیان در کلانشهر تورنتو به اندازه شهر ونکوور چشمگیر نیست.

قیمت متوسط یک خانه ویلایی خریداری شده توسط مهاجران جدید در کلانشهر تورنتو 892 هزار دلار است که در مقایسه با ارزش 840 هزار دلاری خانه بومیان کانادایی آنچنان بچشم نمی‌آید. همچنین در استان اونتاریو شاهد آن هستبم که ارزش املاک و مستغلات مهاجران قدیمی ، اندکی پایین‌تر از املاک بومیان اونتاریو است.

در کل آمار و اطلاعات مسکن کانادا بیانگر آن هستند که در سال‌های اخیر شهر ونکوور به مقصد محبوب مهاجران ثروتمند تبدیل شده است. این افزایش قیمت مسکن تا جایی پیش رفته که بانک سلطنتی کانادا سال پیش را برای ونکوور بدترین سال از نظر مقرون‌بصرفه بودن قیمت مسکن در کل کانادا نامیده است.

اکثر مهاجران میلیونری که از سال 2009 در ونکوور خانه ویلایی خریداری کرده‌اند از کشور چین آمده‌اند.

میانگین قیمت عمارت‌های خریداری شده توسط 1822 مهاجر چینی تازه‌وارد که بکمک برنامه سرمایه‌گذاری دولت فدرال اجازه ورود پیدا کرده‌اند، 3.27 میلیون دلار است.

میانگین قیمت املاک باارزش خریداری شده توسط 2251 چینی مهاجر که با برنامه سرمایه‌گذاری کبک به کانادا آمده‌اند، 3.34 میلیون دلار می‌باشد. درهمین‌حال ارزش املاک خریداری شده توسط 1588 مهاجر چینی که در دهه گذشته و با کمک برنامه ثبت‌نام استانی بریتیش‌کلمبیا به کانادا آمده‌ بودند در حال حاضر 2.83 میلیون دلار است.

اگرچه نخست‌وزیر جدید کبک فرانسوا لگو سطح مهاجران استان خود را 20 درصد کاهش داده، اما همچنان هیچ نشانی از پایان دادن به طرح سرمایه‌گذاری بحث‌برانگیز این استان دیده نمی‌شود. بیشتر مهاجران ثروتمندی که بوسیله برنامه مهاجرت سرمایه‌گذاری کبک مستقیما 1.2 میلیون دلار از سرمایه خود را وارد خزانه استان می‌کنند، بجای زندگی در آن‌جا اقدام به خریداری املاک و مستغلات در شهر تورنتو و یا ونکوور می‌کنند.

بر اساس ملیت شاهد آنیم که مهاجران ثروتمند ایرانی معمولا در جایگاه دوم خریداران املاک گران‌قیمت در شهر ونکوور قرار می‌گیرند. بااینحال تعداد آن‌ها از مهاجران چینی و تایوانی کمتر است. نود مهاجر ایرانی که اخیرا از طریق برنامه‌های سرمایه‌گذاری وارد شهر ونکوور شده‌اند مجموعا بطور میانگین خانه‌های ویلایی به ارزش 2.9 میلیون دلار خریداری کرده‌اند.

در همین‌ حال رفتار مهاجران غیرسرمایه‌گذار کاملا متفاوت بوده است. بطور کلی قیمت ارزیابی شده خانه‌های ویلایی شهر ونکوور که بوسیله مهاجران جدیدا وارد شده در قالب کارگران ماهر خریداری شده، تقریبا نصف مقداری است که مهاجران سرمایه‌گذار خریداری کرده‌اند.

نویسندگان تحقیق آماری جدید کانادا اذهان دارند محدودیت‌هایی برای مطالعاتشان وجود دارد، اما همگی با اطمینان می‌گویند که این نتایج درکی روشن‌تر درباره چگونگی تاثیر مهاجران بر بازار املاک شهر تورنتو و ونکوور به ما می‌دهد. در مجمئع کار تحقیقاتی این افراد واقعا شایسته توجه و تقدیر است.

منبع: vancouversun