Friday, April 19, 2024
-5.2 C
Calgary

خروج یک شرکت نفتی دیگر از کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

شرکت نفتی Devon Energy می‌خواهد پس از 21 سال بازار نفت کانادا را ترک کند. هدف این شرکت آن است که در آینده پروژه‌های نفتی بیشتری در خاک آمریکا اجرا کند.

به این ترتیب یک شرکت خارجی دیگر نیز از استان آلبرتا خارج خواهد شد.

در حال حاضر Devon Energy با استخدام تعدادی مشاور مالی در حال برنامه‌ریزی برای فروش تاسیسات نفت شیل خود است. این شرکت می‌خواهد تا آخر امسال کانادا را ترک کند.

دفتر مرکزی شرکت Devon Energy در اوکلاهاما قرار دارد. تاسیسات نفت شیل و تعدادی از جایگاه‌های استخراج نفت سنگین این شرکت در منطقه Lloydminster کانادا فعال هستند. تولید نفت این شرکت در کشور کانادا حدودا 131،000 بشکه در روز است. این میزان تولید در کل 24 درصد از کل تولید نفت خام Devon Energy را تشکیل می‌دهد.

ورود و سرمایه‌گذاری شرکت Devon در کشور کانادا به سال 1998 باز می‌گردد. اولین تاسیسات نفت شیل این شرکت در سال 2007 افتتاح شد. در حال حاضر Devon دارای 750 کارمند در کانادا است و 400 نفر از آن‌ها در دفتر کلگری آن مشغول به کار هستند.

درو راس از کارشناسان Scotia Waterous درباره این تصمیم بیشتر توضیح می‌دهد. او می‌گوید با توجه به این‌که سهام این شرکت اخیرا ارزش خود را از دست داده بود و کسب‌وکار آن در کشور کانادا به دلیل بروز مشکلات و موانع تولید نفت در آلبرتا با خطر روبرو شده بود (این درحالی است که قیمت‌ها در جنوب مرز و در خاک آمریکا بالاتر است)، خروج Devon Energy از کانادا اصلا غیرمنتظره به نظر نمی‌رسد.

راس در ادامه گفت: این شرکت اخیرا مورد انتقادهای متعددی از جانب سهامداران خود قرار گرفته بود. آن‌ها به فعالیت گسترده شرکت در نفت شیل کانادا، و تنوع سرمایه‌گذاری‌های آن معترض هستند. اینگونه استراتژی‌های شرکت باعث شده فعالیت واحدهای آن از نظر جریان پول نقد با کشگل روبرو شود.

او در ادامه گفت: Devon Energy تلاش دارد در حوزه Permian و سایر میدان‌های غنی آمریکا موثرتر ظاهر شود. بنظر من اقداماتی که Devon برای تحقق این هدف انجام داده آهسته‌تر از انتظارات بازار بوده است.

راس پیشبینی می‌کند که چندین شرکت برای خریداری تاسیسات نفتی Devon در آینده اقدام کنند. او می‌گوید: دارایی‌های این شرکت بسیار باارزش هستند. از مدت‌ها پیش رقبای Devon در بازار کانادا آرزوی خریداری این تاسیسات را داشته‌اند.

از جمله دیگر شرکت‌های نفتی که در سال‌های اخیر فعالیت خود را در میادین نفت شیل کانادا کاهش داده‌اند می‌توان به Statoi نروژ، شرکت نفتی Murphy که در آرکانزاس قرار دارد، و شرکت فرانسوی Total SA اشاره کرد.

در سال 2017  شرکت‌های خارجی دو معامله بسیار باارزش به منظور فروش تاسیسات نفتی خود در کانادا انجام دادند. ConocoPhillips که دفتر مرکزی آن در هیوستون فرار دارد اکثر تاسیسات خود را به قیمت 17.7 میلیارد دلار به Cenovus Energy فروخت. رویال داچ شل هلند نیز طی یک معامله بزرگ با شرکت کانادایی Natural Resources بیشتر تاسیسات نفت شل خود را به مبلغ 12.74 میلیارد دلار به فروش رساند.

جف ریتنوور که کارمند ارشد بخش امور مالی Devon است درباره این تصمیم شرکت می‌گوید: شرکت ما درحال برداشتن گامی قاطع، معنی‌دار و محکم برای بهبود ساختار هزینه‌های بخش عملیاتی و شراکتی خود است. شرکت قصد دارد سهام‌ خود را به قیمت بالا بفروشد و اقدام به تولید جدید و ارزان‌تر کند. Devon به سهامداران خود قول داده هزینه سالانه خود را حداقل 780 میلیون دلار کاهش دهد، ما در حال حاضر مشغول تلاش برای تحقق این اهداف شرکت هستیم.

جان ماریسون تحلیلگر CIBC بر اساس تحقیقاتی که انجام داده می‌گوید بهای سهام‌های کانادایی Devon احتمالا بین 3.5 تا 5 میلیارد دلار خواهد بود. در مقابل فیل اسکولنیک تحلیلگر Elight Capital می‌گوید این سهام‌ها احتمالا بین 7 تا 9 میلیارد دلار به فروش برسند.

تاسیسات نفتی Jackfish در جنوب Fort McMurray و در نزدیکی تاسیسات مشابه سایر رقیبان نفتی Devon به نام‌های Cenovus Energy و MEG Energy، قرار دارد. مقر اصلی این دو شرکت که احتمالا اصلی‌ترین خریداران Devon خواهند بود در شهر کلگری قرار دارد.

منبع: cbc