Friday, April 19, 2024
1.4 C
Calgary

رایزنی شورای شهر کلگری برای کنترل افزایش مالیات کسب‌و‌کارها

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

پنجشنبهٔ گذشته، یکی از کمیته‌های شورای شهر کلگری دوباره در این باره به بحث نشست که آیا شهرداری می‌تواند برای کاستن از اثر افزایش مالیات بر کسب‌و‌کارهای مرکزشهر کلگری، از حساب پس‌انداز شهری استفاده کند یا خیر.

امسال، شورای شهر پیشنهاد داده که ۴۴ میلیون دلار از حساب پس‌اندازهای شهری برای کمک به محدودسازی افزایش مالیات‌ها برداشت شود تا افزایش موثر به ۱۰ درصد محدود گردد.

اگر این طرح تصویب شود، سومین سال پیاپی خواهد بود که کلگری به استفاده از پس‌انداز شهری متوصل می‌شود تا افزایش مالیات را محدود کند، و میزان کلی برداشت با این هدف در کل به ۱۲۰ میلیون دلار خواهد رسید.

در دو سال گذشته شورای شهر افزایش مالیات را به حداکثر ۵ درصد محدود کرده بود.

مشکل مورد بحث ناشی از  کاهش شدید درآمد مالیاتی از منطقه مرکزی کلگری است، جایی که خالی ماندن دفاتر در برج‌های اداری مرکزشهر منجر به ۱۴ میلیارد دلار کاهش ارزش دارایی‌ها شده و یک شکاف ۲۵۰ میلیون دلاری را در درآمد مالیاتی شهر به جا گذاشته است.

این کاهش درآمد مالیاتی فقط یک معنی دارد و آن رکود و کسادی برای کسب‌و‌کارهای خارج از هستهٔ مرکزی شهر است.

گزینه‌های دیگر

در کنار استفاده از پس‌اندازها، شورای شهر می‌تواند از گزینه‌های دیگری برای مشکلات مالیاتی‌اش استفاده کند، از جمله انتقال بار مالیاتی به بخش مسکونی.

در حال حاضر نرخ مالیات کسب‌و‌کارها به مالیات مسکونی در حوالی ۵ به ۱ است که بالاتر از نسبت مجاز (۴.۴۷ به ۱) قرار دارد. مسئولین شهری می‌گویند که می‌توان آن را تا ۲۰۲۲ به ۴.۰۷ به ۱ کاهش داد، البته اگر پس‌اندازهای مدنظر بودجه‌نویس‌ها و افزایش نرخ مالیات مسکونی، هر دو اجرایی شوند.

آقای ناهید ننشی شهردار کلگری می‌گوید:

«باید به خاطر بسپاریم که قایم شدن پشت این ادبیات [تغییر نرخ] به معنای افزایش مالیات املاک مسکونی است و در ضمن باید خیلی مراقبت تاثیرات آن بر کسب‌و‌کارها باشیم.»

راهکارهای کوتاه‌مدت دیگری که توسط شورای شهر پیشنهاد شده‌اند شامل ایجاد یک کلاس جدید مالیاتی برای کسب‌و‌کارهای کوچک، قرار دادن سقف ۱۰ درصدی برای کاهش مالیات مسکونی، و البته حذف برخی ردیف‌های بودجه است.

راهکارهای میان‌مدت و بلندمدت شامل تشویق به سرمایه‌گذاری برای نوسازی یا تغییر کاربری ساختمان‌های اداری مرکزشهر و تمرکز بر توسعه زمین‌های شهرداری برای افزایش پایهٔ مالیاتی است.

منبع: CBC