Thursday, April 25, 2024
10.1 C
Calgary

بودجه ۲۰۱۹: هر آنچه لازم است درباره برنامه اقتصادی دولت فدرال کانادا بدانید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت فدرال کانادا رونمایی از بودجه نهایی ۲۰۱۹ را شروع کرده که آخرین بودجه قبل از انتخابات ملی ۲۰۱۹ است، و قول‌های مختلفی برای حمایت از اقشار مختلف در آن وجود دارد.

برنامه‌هایی برای مبارزه با بحران مواد مخدر و افزایش امنیت مرزی در این بودجه هست و در کنار آن میلیاردها دلار خرج بهبود وضع زندگی و کار اقوام Metis و Inuit (بومیان کانادا) خواهد شد. همان‌طور که قبلا در پیکوبینو خواندید، این چهارمین بودجه وزیر دارایی آقای بیل مورنو ست.

کسر بودجهٔ تخمینی برای سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ حدود ۱۹.۸ میلیارد دلار است در حالی که نوامبر ۲۰۱۸ این تخمین ۱۹.۶ میلیارد دلار بود. این شامل ۳ میلیارد دلار برای تعدیل ریسک نیز هست.

یکی از قول‌های بزرگ دولت لیبرال کانادا در ابتدای شروع به کار، به صفر رساندن کسری بوجه تا سال ۲۰۱۹ بود. یعنی رسیدن به بودجه‌ای که هزینه‌ها در آن مساوی درآمدها باشد. اما با این کسری بودجهٔ مورد انتظار، دولت کانادا حالا باید برای نگه‌داشتن قول‌های خود پول بیشتری قرض بگیرد.

مسکن

از تلاش‌های دولت در بودجه ۲۰۱۹ کاهش هزینه خرید مسکن به خصوص برای خانه‌اولی‌ها ست. در ضمن صاحب‌خانه‌های فعلی می‌توانند ۳۵,۰۰۰ دلار از موجودی صندوق طرح پس‌انداز بازنشستگی (RRSP) بردارند که قبلا ۲۵,۰۰۰ دلار بود.

تا سال ۲۰۲۸ حدود ۱۰ میلیارد دلار دیگر برای بهبود بازار مسکن تزریق خواهد شد تا ۴۲,۵۰۰ واحد ارزان قیمت ساخته شود. البته معلوم نیست این واحدها از چه نوعی (۱ خوابه، دو خوابه، و غیره) هستند و تاسیسات آنها چیست.

در نظر داشته باشید که هر چند میزان استقراض از ۲۵ هزار به ۳۵ هزار دلار افزایش یافته ولی مدت بازپرداخت همان ۱۵ سال باقی مانده و این یعنی مردم باید درآمدها و هزینه‌های خود را با دقت معلوم کنند، در غیر این صورت مقادیر بازپرداخت نشده می‌توانند تبدیل به درآمد مشمول مالیات شوند که دریافت مساعده مالی را در آینده مشکل می‌کند.

تحصیلات

از بازار مسکن که بگذریم، می‌رسیم به شکاف مهارتی که سال‌ها جزو نگرانی‌های مسئولین بوده است. دریافت آموزش‌های مهارتی آنقدر مهم است که دولت ۱.۷ میلیارد دلار طی ۵ سال آینده و از محل Canada Training Benefit برای آن کنار گذاشته است.

کارگران ۲۵ تا ۶۴ ساله که درآمد سالانه‌شان ۱۰,۰۰۰ تا ۱۵۰,۰۰۰ دلار است، برای دریافت آموزش جدید یک اعتبار مالیاتی سالانه دریافت می‌کنند و از طریق آن می‌توانند سالی ۲۵۰ دلار از مالیاتشان را پس بگیرند. البته محدودیتی هم روی این اعتبار هست: حداکثر ۵,۰۰۰ دلار تا پایان عمر. ضمنا هر کس بخواهد دوره‌های تایید شده را بگذراند می‌تواند پشتیبانی مالی هم دریافت کند.

یک نگرانی دیگر برای متولدین هزاره جدید و نسل‌های جوان هست و آن بدهی دانشجویی است. در بودجه ۲۰۱۹ دیگر بهره‌ای در دورهٔ ۶-ماههٔ Grace period پس از فارغ‌التحصیلی دریافت نمی‌شود و دانشجوها با نرخ بهرهٔ ۲.۵ درصد وامشان را بازپرداخت می‌کنند که به طور متوسط حدود ۲,۰۰۰ دلار از هزینه‌های هر نفر را کاهش می‌دهد. تغییرات جدید حدود ۱.۷ میلیارد دلار بار مالی طی ۵ سال آینده برای دولت خواهند داشت.

قرار نیست هزینه تحصیلات کالج و دانشگاه ارزان‌تر شود و این تنها راه برای تامین مالی مساعدت‌های دیگر است.

اینترنت

این قول به کانادایی‌ها داده شده که تا سال ۲۰۳۰ کل کشور به اینترنت پر-سرعت دسترسی خواهد داشت. این کمک می‌کند که ساکنین خارج از شهرهای بزرگ و مناطق شهری مرکزی، دسترسی‌های بهتری به فرصت‌های کاری داشته باشند.

دیگر موارد

طی ۵ سال آینده ۱.۱۸ میلیارد دلار برای افزایش امنیت در مناطق مرزی و بررسی درخواست‌های پناهندگی هزینه می‌شود. دولت برنامه‌ای برای کمک به داروهای پزشکی و ایجاد برنامه ملی Pharmacare دارد و ۵۰۰ میلیون دلار در یارانهٔ داروها خرج خواهد کرد. و البته ۵۰ میلیون دلار بودجه برای بیماری‌های مرتبط با جنون کنار گذاشته است.

برای افرادی که وسایل حمل‌و‌نقل پاک را انتخاب کنند نیز تخفیف‌های مالیاتی فوق‌العاده‌ای در نظر گرفته شده است. برای مثال ۵,۰۰۰ دلار مالیات به خریداران خودروهای الکتریکی و هیدروژنی بازگردانده می‌شود.

کشاورزانی که از جنگ تجاری امریکا و چین آسیب دیده‌اند، کمکی ۳.۹ میلیارد دلاری دریافت می‌کنند.

۴.۵ میلیارد دلار برای بهبود وضعیت زندگی مردم بومی Inuit و Métis در نظر گرفته شده است. ۲.۲ میلیارد دلار از آن طی ۵ سال به این دو قومیت اختصاص می‌یابد تا پروژه‌های آنها شروع شوند و زیرساخت‌هایشان پیشرفت کنند.

اینها کلیات بودجه‌ای بودند که می‌توانید جزئیات آن را در این آدرس مطالعه کنید.

منبع: Dailyhive