Monday, April 15, 2024
4.5 C
Calgary

5 خط‌الراس دیدنی کانادا که حتما باید صعود کنید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کشور کانادا دارای تعداد بیشماری خط‌الراس است که از اقیانوس آرام تا اقیانوس آتلانتیک کشیده شده‌اند. برخی از این خط‌الراس‌ها بسیار طولانی، دشوار و فنی هستند اما صعود از برخی دیگر آنقدرها هم سخت نیست و دارای مسیری کوتاه و بسیار دیدنی هستند.

در این مقاله با برخی از این خط‌الراس‌ها که می‌توانید در سفری یکروزه آن‌ها را صعود کنید آشنا خواهیم شد. شما می‌توانید با اتومبیل خود تا پای برخی از آن‌ها رانندگی کرده و یا کمپ زده و صعود خود را از درون چادر خود شروع کنید. مسیر صعود نیز اکثرا دارای شیبی ملایم و مستقیم همراه با گیره‌های متعدد طبیعی برای سهولت حرکت و حمایت بیشتر از کوهنوردان است.

شما برای صعود از تمامی این خط‌الراس‌ها در فصل گرم نیاز به ابزارهای معمول کوهنوردی، لباس گرم و همچنین لباس ضد‌آب و بارانی، همراه با تجربه کافی و اعتماد بنفس برای اینگونه برنامه‌ها و نیز مهارت‌های مسیریابی خواهید داشت. با پیکوبینو همراه باشید تا سفری به طبیعت بکر و خط‌الراس‌های باشکوه کانادا داشته باشیم.

خط‌الراس شمال‌غربی Sir Donald

این خط‌الراس کلاسیک و طولانی در نزدیکی گذرگاه Roger در بریتیش‌کلمبیا قرار دارد. مسیر صعود Sir Donald توسط کتاب Steck and Roper بعنوان یکی از پنجاه مسیر کلاسیک صعود در آمریکای شمالی انتخاب شده است.

از آن‌جایی که این مسیر دیدنی در پارک ملی Glacier قرار دارد شما برای چادر زدن در محیط پارک نیاز به دریافت مجوز‌های لازم خواهید داشت. درجه سختی بخش‌هایی از مسیر صعود 5.4 است. در طول خط‌الراس نیز می‌توانید از طاقچه‌ها و لبه‌های متعدد به عنوان دستگیره و جای دست استفاده کنید.

برای حرکت در امتداد مسیر صعود صحیح باید از خط‌الراس فاصله نگیرید. شما می‌توانید کل برنامه را در طول یک روز به پایان برسانید و مجددا به اتومبیل خود بازگردید. با این وجود برخی از کوهنوردان در میانه راه بیواک (گذراندن شب در دل طبیعت و درون کیسه‌ خواب بدون برقرار کردن چادر) می‌کنند که تجربه دلچسبی از ماندن در دل طبیعت و تماشای آسمان بی‌انتها خواهد بود. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره مسیر و نیز نحوه صعود به اینجا مراجعه کنید.

خط‌الراس شرقی قله Temple

این خط‌اراس طولانی و باشکوه خیلی قبل‌تر از سایر مسیرها کشف و صعود شد، و جزو محبوب‌ترین مسیرهای صعود آلپاین در کشور کانادا محسوب می‌شود.

مسیر شروع این خط‌الراس از نزدیکی جاده دریاچه Moraine در استان آلبرتا آغاز شده و در نهایت با رسیدن به بلندترین قله منطقه پایان می‌‍یابد.

در طول مسیر شما از بخش‌های نسبتا کم‌شیب، تیز و صخره‌های پرشیب با درجات سختی بعضا بالا که گاهی تا 5.8 نیز می‌رسند عبور خواهید کرد.

صعود از این خط‌الراس به دلیل طولانی بودن و نیز سختی بالای بخش‌هایی از مسیر بر روی برج‌های مشکی آن در دل یخچال، به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست. شما در برخی نقاط باید برای پیدا کردن مسیر صحیح به دقت محیط اطراف خود را بررسی کنید. برای صعود شما به لوازم کامل آلپاین و اعتماد بنفس بالا احتیاج دارید. اطلاعات دقیق‌تر و کاملی درباره مسیر صعود این خط‌الراس را می‌توانید در این‌جا پیدا کنید.

خط‌الراس شرقی Edith Cavell

این خط‌الراس باعظمت بر روی شهر Jasper در کوه‌های راکی استان آلبرتا سایه افکنده است. این مسیر صعود طولانی و کوارتزی در بیشتر نقاط دارای درجات سختی چهار و پنج است. تنها در قسمتی کوتاه و پرشیب باید با درجه سختی 5.3 دست‌وپنجه نرم کنید.

با وجود آن‌که مسیر صعود این خط‌الراس طولانی است اما می‌توانید به سرعت از قسمت برج‌های آن عبور کنید. اولین صعود موفقیت‌آمیز این مسیر در سال 1924 و توسط کوهنورد افسانه‌ای کانرد کین انجام شده است.

هرچند مسیر صعود خط‌الراس در اکثر ایام تابستان بدون برف و یخ است، اما بیشتر کوهنوردان کرامپون همراه خود دارند. بعلاوه به دلیل آن‌که بخش‌هایی از مسیر می‌تواند شنی و لغزنده باشد اکثرا کوهنوردان با کفش کوهنوردی مناسب اقدام به صعود می‌کنند. برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر درباره این مسیر به این‌جا مراجعه کنید.

خط‌اراس غربی Pidgeon Spire

Alpine Climbing West Ridge Pigeon Spire Bugaboo Provincial Park

این خط‌الراس رویایی به عنوان بهترین مسیر با درجه سختی 5.4 در آمریکای شمالی شناخته می‌شود.

خط‌الراس Pidgeon Spire در دل منطقه زیبا و دیدنی Bugaboos قرار دارد. بیشتر بخش‌های صعود دارای درجات سختی بالای چهار هستند و دشواری صعود درست پیش از رسیدن به دو قله فرعی و قبل از رسیدن به قله اصلی خود را بیشتر نشان خواهد داد.

گای ادواردز فقید سابقه صعود سولو و بدون تجهیزات از خط‌االراس و فرود از آن را در زمان 18 دقیقه در کارنامه خود دارد که رکوردی خارق‌العاده است. در مسیر صعود با یک تراورس خطرناک اسبی شکل و بدون جای دست و پای خاص، مسیرهای پرشیب، شکاف‌های عمیق، دودکش‌ها و یک صعود از درون شکاف با درجه سختی 5.4 پیش از رسیدن به قله اصلی، روبرو خواهید شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این مسیر دیدنی که به شدت صعود از آن را توصیه می‌کنیم به این‌جا مراجعه کنید.

خط‌الراس شرقی Alpha

این خط‌الراس دیدنی که در رشته‌کوه Tantalus قرار گرفته به عنوان یکی از مسیرهای کلاسیک در ساحل غربی کانادا شناخته می‌شود. این برنامه با داشتن بخش‌هایی مانند گذر از میان یخچال‌ها و صعودهایی دیدنی با درجه سختی پنج، یک ماجراجویی عالی محسوب می‌شود.

بسیاری از کوهنوردان از شهر Squamish سفر خود را آغاز می‌کنند و نهایتا پس از صعود مجددا به آن‌جا باز می‌گردند. شما برای صعود از این مسیر باید از از رودخانه عبور کنید، پیاده‌روی سنگینی در پیش خواهید داشت و مسافت بازگشت بسیار زیادی را نیز طی کنید. اما با تمامی این‌ها این برنامه یکی از ماجراجویانه‌ترین و خاطره‌انگیزترین سفرهایی تبدیل خواهد شد که از یک شهر و به قصد صعود و کوهنوردی انجام داده‌اید.

مسیر خط‌الراس دارای سه بخش کوتاه با درجه سختی 5.8 می‌باشد که کوهنوردان را به بالای پرشیب‌ترین قسمت صعود هدایت می‌کنند. این بخش خطرناک بوده و نیاز به مهارت فنی کافی برای صعود دارد. پس از گذشتن از این قسمت، مسیر صعود به قله ملایم و دلپذیرتر خواهد بود.

منبع: gripped