Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

۸ جانور جذاب و محل زندگی آنها در جهان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اگر دنبال بهانه‌ای برای سفر می‌گردید، رفتن به حیات وحش برای دیدن این ۸ جانور جذاب هیجان‌انگیزترین تجربهٔ ممکن است.

تماشای جانورانی که در طبیعت مشغول زندگی طبیعی خود هستند آنقدر جالب ست که شما را همزمان فروتن، شگفت‌زده، و خوشحال می‌کند؛ بازگشت به زمین کاری ست که ما انسان‌ها هر از گاهی باید انجام بدهیم تا یادمان نرود که هر چند تکنولوژی ما را از بقیه ساکنان زمین متمایز کرده است، اما هنوز هم همسایهٔ خاکی آن‌ها هستیم.

۷ تا ۱۳ آوریل در کانادا «هفتهٔ ملی حیات وحش» است و چه وقتی بهتر از این برای سر زدن به موجودات جالب در طبیعت وحشی؟

در سرتاسر دنیا موجودات جالبی وجود دارند و این فهرست می‌تواند بی‌پایان باشد. اما برای شروع یک سیاحت جهانی، محل زندگی این ۸ حیوان وحشی، بهترینِ بهترین‌ها ست.

لئوپارد سیاه

Rare black leopard spotted in Kenya willblInstagram 1024x529

لئوپارد سیاه خجالتی که به آن پلنگ سیاه (لقبی عام برای همهٔ گربه‌های سیاه بزرگ) هم گفته می‌شود، موجودی زیبا و بسیار رازآلود است.

این گربهٔ نادر، رنگ خود را از حالتی به نام «ملانیسم» (Melanism) گرفته است و که نوعی افراط در تیرگی رنگدانه‌های بدن است و باعث تیرگی پوست می‌شود.

لئوپاردهای سیاه در جنگل‌های رودخانه کابینی (Kabini) در هند پیدا می‌شوند اما اخیرا تصاویری از آنها در کنیا هم گرفته شده است —که اولین ثبت حضور آنها در ۱۰۰ سال اخیر آفریقا است.

اورانگوتان‌ها

Orangutan in Borneo

این میمون‌های نارنجی بامزه فقط در جنگل‌های بارانی بورنئو و سوماترا در جنوب شرق آسیا پیدا می‌شوند. جزایر سوماترا در اندونزی هستند و بورنئو جزیره‌ای ست که بین مالزی، اندونزی و برونئی تقسیم شده است.

برای دیدار اورانگوتان‌ها باید به این جزایر بیایید و مجوز ورود به مناطق حفاظت شده‌ای مثل Sepilok Orangutan Rehabilitation Centre در مالزی یا Gunung Leuser National Park در اندونزی را بگیرید، یا اینکه خودتان را به جنگل‌های بارانی برسانید و به دنبال این موجودات بازیگوش بگردید.

تماشای میوه خوردن اورانگوتان‌ها، پرش از شاخه‌ای به شاخه‌های دیگر، یا نگهداری از بچه‌های کوچکشان خیلی سرگرم‌کننده است.

اژدهای کومودو

Komodo dragons fighting Shutterstock 1024x529

کومودو نزدیکترین چیز به اژدهای واقعی است، که فقط در افسانه‌ها زنده‌اند.

اژدهای کومودو بزرگترین مارمولک دنیا ست که در جزیرهٔ کومودو یا جزیره رینکا در پارک ملی کومودو در اندونزی زندگی می‌کند. با یک پرواز ۴ ساعته خود را از شهر بالی به شهر Labuan Bajo در Flores برسانید و از آنجا با یک تور تفریحی به یکی از جزایر اژدها بروید.

زهر این اژدها مرگبار است مگر اینکه یکی دو روز بعد از گزش، پادزهر به مصدوم تزریق شود. اما اگر سه یا چهار روز از گزیده شدن بگذرد، دیگر کار از کار گذشته است.

اگر می‌خواهید به دیدار کومودوها بروید، حتما امسال اقدام کنید. چون جزیره کومودوها در سال ۲۰۲۰ بسته می‌شود. دلیل؟ دزدیده شدن اژدهاها توسط آدم‌ها.

سفره‌ماهی غول‌پیکر

Manta ray silhouettes in the Maldives Shutterstock

با طول بالی به اندازه ۶ یا حتی ۷ متر، این ساکنان اقیانوس را باید در آب‌های گرمسیری یا نیمه‌گرمسیری، یا حتی آب‌های معتدل جستجو کرد.

دیدن آنها در عمق آبی دریا تجربه‌ای فراموش‌نشدنی ست. آنها مثل خفاش‌های عظیم آبی به نظر می‌رسند و با اینکه مثل لقمه‌ماهی‌ها آزار ندارند ولی بسیار فضول و کنجکاوند و ممکن است یک راست به سراغ غواص‌ها بروند. در چنین حالتی باید کنترل را به حیوان سپرد و نباید با هیچ حرکتی باعث ترس آن شد.

برخی از جذابترین نقاط برای غواصی در کنار سفره‌ماهی غول‌پیکر در پارک ملی کومودو یا Nusa Penida در اندونزی یا Addu Atoll در مالدیو است.

برای داشتن یک تجربهٔ خاص و ناب، غواصی شبانه را توصیه می‌کنیم یا شیرجه از صخره‌های Kona در هاوایی، جایی که نور خیره‌کنندهٔ پلانکتون‌ها باعث جذب سفره‌ماهی‌های غول‌پیکر می‌شود و آنها را در دسترس شما قرار می‌دهد.

پنگوئن‌های افریقایی

Penguins on Boulders Beach Cape Town

این جانوران تاکسیدو-پوشِ بامزه را می‌توان در گروه‌های پرجمعیتی در ساحل جنوبی آفریقا در نامیبیا یا آفریقای جنوبی یافت (آخر می‌دانید چیست؟ آدم وقتی به آفریقا فکر می‌کند، اولین حیوانی که به ذهنش می‌آید پنگوئن است!)

حتی می‌توانید در کِیپ‌تاون در آفریقای جنوبی هم آنها را پیدا کنید—مشخصا در ساحل Boulders درست در بیرون Simon’s Town.

هر چند در کل توصیه می‌شود که فاصله‌ای مناسب از حیوانات وحشی را رعایت کنید اما در این مورد با احتیاط کامل می‌توانید برای گرفتن یک عکس معرکه برای اینستاگرام، به این رفقای کوچک نزدیک شوید.

سُهره‌های داروین

Darwins Finches Galapagos Islands Shutterstock

مجمع‌الجزایر گالاپاگوس که جزو میراث‌های فرهنگی و طبیعیِ یونسکو هستند، بهشتی برای حیات وحش به شمار می‌آیند. اینجا خانه‌ای برای گونه‌های جانوری فراوان از جمله لاک‌پشت غول‌آسا، کودن پاآبی، خوک آبی خزدار، ایگوانای دریایی، و البته پرنده‌های مشهور یعنی سُهره‌های داروین است.

سُهره‌های داروین سریع‌ترین رشد استخوان‌بندی را در بین جانداران زمین دارند و تماشای ۱۳ تیرهٔ مختلف این پرنده که در محیط‌های مختلف این جزایر رشد کرده‌اند، یک نمایش زنده از نظریه تکامل است.

گوریل‌های کوهی

Gorilla in Bwindi National Park Uganda

این غول‌های مهربان در این مناطق هستند: دامنهٔ کوه‌های پارک ملی آتشفشانی در رواندا؛ پارک ملی Bwindi در اوگاندا؛ پارک ملی Virunga در جمهوری دمکراتیک کنگو.

هزینه مجوز برای تماشای آنها از نزدیک در طول سال تغییر می‌کند اما در رواندا از ۱,۵۰۰ دلار امریکا، در اوگاندا ۴۰۰ دلار امریکا، و در کنگو ۲۰۰ دلار امریکا ست.

حضور در محل سکونت این مخلوقاتِ انسان-مانند فراموش‌نکردنی ست. فاصله معقولی را رعایت کنید، و آن وقت می‌توانید حرکت طبیعی آنها در جنگل، تغذیه از برگ‌ها، و نگهداری از بچه‌هایشان را ببینید. رفتارهای شبه-انسانی آنها باعث برانگیختن احترام‌تان خواهد شد.

برای مشاهده تورهای بازدید از گوریل‌ها به این صفحه بروید. پشیمان نخواهید شد.

کوئوکا

Quokka jamesvodickaInstagram 1024x974

هر چند استرالیا را بیشتر به خاطر حیواناتی مثل کانگوروها و کوآلاها می‌شناسیم، جوانمردانه نیست اگر نام شادترین حیوان دنیا را در این فهرست نیاوریم: کوئوکا.

کوئوکا عضو خانواده کانگورو و والابی است و اندازه جثه‌اش در حدود یک گربه است. این جانور کیسه‌دار فقط در بخش جنوبی استرالیا و در چند جزیرهٔ کوچکتر در نزدیکی آن پیدا می‌شود.

کوئوکا بهترین شریک برای گرفتن عکس‌های سِلفی ست.

منبع: Daily Hive