Thursday, March 28, 2024
-1.7 C
Calgary

آقای کِنی و مانع قانونی احتمالی برای قطع خط لوله انتقال انرژی آلبرتا به بریتیش کلمبیا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

آقای جیسون کِنی رهبر حزب UCP به عنوان نخست وزیر جدید آلبرتا انتخاب شده و تهدید او برای قطع صادرات انرژی از طریق خط لوله به بریتیش کلمبیا، دوباره پس از انتخابات جنجال‌ساز شده است. البته همانطور که قبلا در پیکوبینو خواندید، بی.سی. هم آمادهٔ واکنش حقوقی در صورت اجرایی شدن این تهدیدها ست.

آیا بعد از ماه‌ها کمپین، ۶ روز رای‌گیری، و میلیون‌ها رایی که به صندوق انداخته شده‌اند، رهبر UCP می‌تواند لایحه ۱۲ را اجرایی کند؟

این لایحه که توسط دولت قبلی آلبرتا زیر نظر حزب NDP تصویب شده بود بخشی از نزاع خط لوله است و کِنی در کمپینش بارها گفته بود که ترسی از به اجرا در آوردن آن ندارد.

او گفته است که حزب متبوعش «UCP می‌خواهد برای همسایگان خود در دولت استانی بریتیش کلمبیا قضیه را روشن کند که اگر در برابر خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی مانع بتراشند، و اتحاد اقتصادی را که قانون اساسی کانادا تضمین کرده است زیر پا بگذارند، ما هم لایحه قطع خطوط را اجرا خواهیم کرد.»

او می‌گوید: «این چیزی است که من نزدیک به ۲ سال قبل پیشنهاد کرده بودم.»

اما چهارشنبه، کمتر از ۲۴ ساعت بعد از پیروزی آقای کِنی، یکی از متخصصین حقوقی بریتیش کلمبیا به رسانه‌ها گفت: «قطع کردن خطوط در حرف ساده‌تر از عمل است.»

آقای جوئل باکان، استاد حقوق دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) در پاسخ به این سوال که آیا از نظر قانونی کِنی و دولت استانی‌اش می‌توانند این لایحه را جلو ببرند یا خیر، گفت: «خیر، نمی‌توانند.»

دلیل این کار به نظر آقای باکان چیزی است که در مصوبه قانون اساسی (۱۸۶۷) نوشته شده است.

در این مصوبه آمده: «هیچ منطقه‌ای حق ندارد به دلایل ناروا یا برای تلافی، در تجارت داخل کشور بین مناطق خللی ایجاد کند، چه آن تجارت مربوط به منابع طبیعی باشد، چه کالاها.»

او در مورد دیدگاه دولت آلبرتا در این مورد و جدالش با بریتیش کلمبیا می‌گوید: «تمام شواهد نشان می‌دهند که دلیل تصویب این قانون —که فعلا در قالب لایحه ۱۲ روی میز است— ناروا است.»

این «شواهد» شامل نظرات نخست‌وزیرهای قبلی آلبرتا، و نخست‌وزیر منتخب در جریان کمپین انتخاباتی‌اش، هستند.

بریتیش کلمبیا و آلبرتا از ژانویه ۲۰۱۸ درگیر مسائل خط لوله بوده‌اند. در آن زمان دولت بی.سی لایحه‌ای را طرح کرد که در صورت تصویب، به دولت استانی بریتیش کلمبیا امکان محدود کردن جریان انتقال bitumen را می‌دهد که عملا خط لوله Trans Mountain را به تعطیلی می‌کشد.

آقای جان هورگن (John Horgan)، نخست وزیر بریتیش کلمبیا بعد از انتخاب آقای کِنی با او تماس گرفته و ضمن تبریک، صحبت کوتاهی داشته. او چهارشنبه در این باره گفت: «گفتگوی کوتاه ما سازنده بود و تمرکز آن روی مشکلات هر دو استان قرار داشت.»

آقای هورگن می‌گوید به دنبال گفتگوهای بیشتر و تلاش مشترک دو دولت استانی برای منافعشان است. شاید بالاخره این جدال از طریق مذاکره پایان خوشی پیدا کند.

منبع: Daily Hive