Thursday, April 25, 2024
14.5 C
Calgary

نکاتی که زنان باید درباره پرداخت مالیات بدانند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

امروزه بازار کار کانادا پر از شغل‌های موقت شده است. در این نوشتار توصیه‌های مالیاتی برای کارمندان قراردادی و کسانی که شغل موقت دارند وجود دارد تا بتوانند در زمان پرداخت مالیات، به بهترین شکل ممکن امور مالی خود را انجام دهند.

اگر شما یک زن هستید که قصد پرداخت مالیات در کانادا را دارد، به احتمال زیاد تجربه کاملا متفاوتی از سیستم پیچیده مالیاتی این کشور به نسبت مردان خواهید داشت.

در همان ابتدا شما با سیستمی روبرو می‌شوید که از ابتدا برای مردان طراحی شده و زن را در نظر نگرفته است. مرکز آلترناتیو سیاسی کانادا اخیرا مطالعه‌ای درباره مزایای سیستم مالیاتی کنونی برای مردان انجام داده است. در این مطالعه مشخص شده که حدود 62 درصد از هر دلار که دولت مجددا به مالیات‌دهندگان بازمی‌گرداند، در نهایت به مردان پرداخت می‌شود.

این شرایط بازپرداخت مالیاتی کاملا به سود طبقه مرفه جامعه است. بعلاوه این مردان هستند که بازار مشاغل را در دست دارند و طبقات بالای درآمدی نیز به آن‌ها تعلق دارد.

اما با تمامی این‌ها مزایای زیادی نیز می‌توان یافت که زنان قادرند در هنگام پرداخت مالیات از آن‌ها استفاده کنند. این موضوع که زن‌ها در بسیاری از مواقع تحت فشار بیشتری نسبت به مردان هستند موجب شده بخش خاصی از مزایا نیز به آن‌ها تعلق گیرد. 81 درصد از والدین مجرد کشور کانادا را زن‌ها تشکیل می‌دهند. به علاوه درصد بالایی از آن‌ها نیز از فردی سالخورده در خانه مراقبت می‌کنند.

باید به این نکته توجه کنید که هیچ تخفیف مالیاتی وجود ندارد که به جنسیت خاصی تعلق بگیرد. البته برخی از این تخفیف‌ها بیشتر زن‌ها را شامل می‌شوند. بخش بزرگی از مزایای مربوط به کودکان در کانادا نیز به زن‌ها پرداخت می‌شود.

در ادامه این نوشتار به برخی از نکات مالیاتی که کارشناسان حرفه‌ای مالی گوشزد کرده‌اند، آورده شده است.

والدین مجرد و یا مطلقه

پیش از هر چیز مطمئن شوید کودکان شما در فرم مالیاتی مربوطه ذکر شده باشند. باید حتما در برنامه Canada Child Benefit دارای پرونده باشید. این برنامه در میان کشورهای توسعه‌یافته یکی از بالاترین مزایا را به این موضوع اختصاص می‌دهد. همچنین تاثیر زیادی بر کاهش فقر در میان کودکان و کمک به والدین برای ورود مجدد به بازار کار داشته است.

از این طریق شما می‌توانید هزینه‌های مراقبت از فرزندان مانند استخدام پرستار و مراقب را تا زمانی که مالیات خود را پرداخت می‌کنید، کاهش دهید. شما حتی می‌توانید در صورت استخدام یکی از اعضای خانواده برای مراقبت از فرزندان، تا زمانی که او درآمد حاصل از این شغل را در مالیات خودش ذکر کند، برای این هزینه‌ها تخفیف مالیاتی بگیرید.

در مورد والدین مطلقه نکته مهم آن است که اطمینان حاصل شود حمایت مالی صورت گرفته از همسر سابق شما برای فرزندان، در لیست مالیاتی ذکر نشده باشد. این به آن معنا است که همسر شما باید مالیات آن مبالغ را پرداخت کند تا شما مجبور به انجام این کار نباشید. دریافت حمایت برای فرزندان موجب افزایش درآمدهای مشمول مالیات شما و یا کاهش میزان مزایای دریافتی کودکان نخواهد شد.

این یکی از دلایل اصلی است که مادران مطلقه باید از خروج فرزندان از حمایت همسر سابق خود مطمئن شوند. اما به گفته بریجت کیسی که موسس Money After Graduation است، متاسفانه بسیاری از مادران این کار را نمی‌کنند. او در ادامه می‌افزاید: من می‌دانم که زنان گاهی اوقات پیگیر موضوع حمایت فرزندان نمی‌شوند اما این کار در شرایطی خاص می‌تواند موجب افزایش درآمد خانواده آن‌ها، بدون افزایش مالیات شود. بعلاوه هر نوع هزینه برای استخدام وکیل و یا سایر هزینه‌های قانونی که در طول پروسه حمایت فرزندان انجام شود، در تخفیف‌های مالیاتی قرار خواهد گرفت.

آزانس مالی کانادا نیز پیگیر هزینه‌های حمایتی انجام شده است و باید آن‌ها را درباره آن مطلع کنید. Alimory تنها به شما پرداخت می‌شود و به فرزندتان تعلق نمی‌گیرد، برای همین نیز جزو درآمدهای مشمول مالیات‌ است. به علاوه در مواردی مانند حضانت مشترک، والدین باید تصمیم بگیرند که کدامیک از آن‌ها تخفیف مالیاتی را خواهد گرفت. باید این موضوع را به خاطر داشته باشید که در صورت تصمیم نگرفتن در اینباره، CRA می‌تواند به سادگی هیچ تخفیف مالیاتی به هیچکدام از طرفین ندهد.

موضوع دیگری که باید در هر شرایطی در نظر داشته باشید برنامه رسمی پس‌انداز تحصیلی (RESP) برای فرزندان است. به گفته لیزا زامپارو که استراتژیست مالی است، این برنامه یک فرصت برای دریافت مبالغ رایگان برای تحصیل فرزندان است. دولت فدرال به میزان 20 درصد از مبلغ پس‌انداز شده در RESP را به این حساب اضافه می‌کند. سقف این مبلغ اضافه شده 2،500 دلار در سال است و به این ترتیب می‌توانید سالانه تا 500 دلار از دولت فدرال برای این منظور دریافت کنید.

خانم زامپورا می‌گوید: این مبلغ ممکن است آنقدرها هم زیاد به نظر نرسد اما دولت 20 درصد از این پس‌انداز را به خود شما بازمی‌گرداند. در صورتی که شما شش تا هشت درصد در بازار سود دریافت کنید، با سرمایه‌گذاری در این برنامه تقریبا سه برابر این مبلغ را به صورت مجانی بدست خواهید آورد.

با این حال برنامه RESP برای والدین دارای درآمد پایین آنقدرها هم استراتژیک نیست. علت آن است که پس‌انداز RESP شما باید تا زمان رفتن فرزندان به مدرسه در حسابتان باقی بماند و امکان هزینه آن در زمان نیازهای ضروری وجود ندارد. به همین دلیل بهتر است این خانواده‌ها مبلغ خود را در حساب‌های معاف از مالیات TFSA ذخیره کنید تا در نهایت برای تحصیل فرزندان و یا زمان بازنشستگی یا مشکلات ضروری دیگر قادر به هزینه آن باشند. مبالغ ذخیره شده در حساب‌های TFSA در هر زمان قابل برداشت هستند و هر سودی که به آن‌ها تعلق بگیرد معاف از مالیات خواهد بود.

به گفته خانم کیسی هزینه استخدام مراقب برای فرزندان نسبت به هزینه دانشگاه مطمئنا کمتر است، اما شما برای پس‌انداز هزینه استخدام مراقب فرزندان 20 سال زمان نخواهید داشت. به این ترتیب در صورت پس‌انداز در این حساب‌ها، در نهایت علاوه بر داشتن پول کافی برای پرداخت هزینه‌های دانشگاه، پول کافی برای گذراندن دوران بازنشستگی را نیز خواهید داشت.

مراقبت از نزدیکان

اگر شما فردی هستید که برای مثال از یک کودک نگهداری می‌کنید و برای مدت طولانی مدت دچار بیماری شوید، می‌توانید از درآمد مالیاتی متعلق به افراد ناتوان بهره‌مند شوید. این مبلغ غیرقابل استرداد است و می‌تواند درآمد مشمول مالیات شما را نیز کاهش دهد. برای بهره‌مندی از این درآمد باید گواهی متخصصان پزشکی را داشته باشید و تحقیقات CRA نیز برای اثبات ناتوانی شما به نتیجه برسند و آن را تایید کنند.

وارن اورلانز که گردآورنده، مشاور و وبلاگ‌نویس سابق TurboTax است در اینباره می‌گوید: من با مواردی برخورد داشته‌ام که در آن‌ها CRA ابتلا به سرطان را به عنوان ناتوانی در نظر نگرفته است، اما حداقل آن را به عنوان ADHD سنجیده است. به این ترتیب بهتر است در صورت داشتن مشکلات جسمی روند قانونی این موضوع را طی کنید.

سازمان بهداشت و سلامت کانادا لیستی از هزینه‌های درمانی قانونی که می‌توانند از درآمد مالیاتی شما کسر شوند و یا مالیات قابل پرداخت شما از آن محاسبه گردند، ارائه کرده است.

همچنین در صورتی که شما از افراد خانواده و یا وابستگان خود مراقبت می‌کنید، می‌توانید برای دریافت درآمد مراقبت کشور کانادا اقدام کنید. اگر از فرد بالای 18 سال مراقبت کنید این برنامه تا سقف 6،986 دلار، و در صورتی که فرد زیر 18 سال مراقبت می‌کنید تا سقف 2،182 دلار به شما پرداخت می‌کند.

افراد مطلقه که زیاد عمر می‌کنند

از آن‌جایی که زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند در مورد بازنشستگی و استراتژی‌های آن بهتر است این موضوع را لحاظ کنید.

زمانی که سن افراد بالا می‌رود و به دوران بازنشستگی نزدیک می‌شوند باید اقدام به انجام مراحل دریافت حقوق بازنشستگی کانادا و نیز پرداخت هزینه‌های سالمندی خود کنند. سن در نظر گرفته شده برای این منظور 65 سال است اما شما می‌توانید از سن 60 سالگی با مبالغ کمتر و از سن 70 سالگی با مبالغ بیشتر خود را بازنشسته کنید.

اگر پیشبینی می‌کنید که پس از بازنشستگی مدت بیشتری عمر خواهید کرد می‌توانید برنامه‌های CPP و OAS خود را به منظور دریافت درآمدهای بالاتر به تعویق بیاندازید. ژامپورا می‌گوید با این کار شما می‌توانید پس از بازنشستگی درآمد بیشتری داشته باشید.

اکثر شهروندان کانادا در زمان بازنشستگی از برنامه رسمی پس‌انداز بازنشستگی (RRSP) استفاده می‌کنند. اما از سوی دیگر مشاوران مالی تاکید دارند که RRSP ممکن است برای این افراد، مخصوصا کسانی که درآمد کمتری نیز دارند، بهترین گزینه موجود نباشد.

این شرایط پیامدهای ویژه‌ای برای زنانی دارد که تمایل به ترک همسران خود دارند و در اغلب موارد دارای درآمد کمتری نسبت به آن‌ها در زمان اشتغال بوده‌اند.

حساب RRSP به شما اجازه می‌دهد تا بخشی از درآمد خود را با قرار دادن در حسابی مختص دوران بازنشستگی، خارج از مالیات قرار دهید. به این ترتیب در زمان بازنشستگی مالیات این مبالغ را پرداخت خواهید کرد. از این رو درآمد شما در زمان بازنشستگی کمتر می‌شود و مالیات کمتری هم پرداخت خواهید کرد.

اما در مورد زنانی که تحت پوشش همسر خود اقدام به بازگشایی حساب RRSP کنند شرایط متفاوت خواهد بود. این زنان در اکثر موارد باید مالیات بیشتری به نسبت مبالغ پس‌انداز شده پرداخت کنند و این اصلا منصفانه نیست.

خانم کیسی در اینباره می‌گوید: هرکس باید در درجه اول تا جای ممکن در حساب TFSA پول خود را پس‌انداز کند و سپس درآمد خودش را در RRSP قرار دهد. این برنامه برای پس‌انداز بسیار مناسب‌تر خواهد بود. علت نیز آن است که شما هم قادر به خارج کردن پول از حساب بدون پرداخت جریمه خواهید بود، و هم این‌که مالیات پول شما در این حساب به حال تعلق در نیامده، بلکه کاملا از پرداخت مالیات معاف است.

این برنامه برای زنانی که شغل خود را به منظور بزرگ کردن فرزندانشان، و یا مراقبت از بستگان خود ترک می‌کنند بسیار مناسب خواهد بود.

تفاوت میزان اعتمادبنفس در زنان و مردان

در نهایت زامپارو به این نکته اشاره می‌کند که مردم کلا علاقه‌ای به پرداخت مالیات ندارند. این موضوع در مورد زنان حتی بیشتر به چشم می‌خورد، زیرا متاسفانه در جامعه به مهارت‌ها و توانمندی‌های آنان به اندازه مردان بها داده نمی‌شود.

او می‌گوید به تعویق انداختن پرداخت مالیات و کسب سود حداکثری از درآمدها می‌تواند راه مناسبی برای قدرتمند شدن زنان در جامعه کنونی باشد. زامپورا در ادامه اضافه می‌کند: داشتن اعتمادبنفس در زنان بسیار حیاتی است. پرداخت مالیات برای ما زنان بسیار خسته‌کننده و استرس‌زا می‌باشد و من از زنان می‌خواهم همیشه برای استفاده از این زمان برنامه‌ریزی کنند.

او این دوره زمانی را فرصتی برای برنامه‌ریزی و یافتن هدف مناسب برای رفع مشکلاتی مالیاتی و یا مسائلی مثل RRSP و مزایای تعلق گرفته به فرزند می‌داند، که استفاده از آن می‌تواند بسیار اثربخش باشد.

منبع: huffingtonpost