Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

برای کاهش مصرف دخانیات، جعبه‌های سیگار در کانادا متحدالشکل می‌شوند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت فدرال کانادا می‌خواهد آلودگی هوای ناشی از مصرف سیگار در بین کانادایی‌ها را تا سال ۲۰۳۵ پنج درصد کاهش دهد. به این منظور قرار است بسته‌های سیگار از ۹ نوامبر آینده همگی متحدالشکل و با فونت و ابعاد مشابه ساخته شوند.

مسئولین می‌گویند که بسته‌های ساده باعث تاثیرگذاریِ بهترِ هشدارهای گرافیکی است که در زمینه مضرات مصرف سیگار روی بسته‌ها درج می‌شود، و با این کار جلوی برندسازی و استفاده از طرح‌ها و رنگ‌های اغواکننده را می‌گیرد.

دولت کانادا می‌خواهد مانع از این شود که شرکت‌های سیگار از جعبه‌های محصول به عنوان یک تابلوی تبلیغاتی کوچک استفاده کنند، و تاکید می‌کند که حتی شکل و طراحی جعبه‌ها هم باید یکسان باشد. این یعنی هر گونه وجه تمایزی بین محصولات، از جمله جنس مقوا، گوشه‌های زاویه‌دار و … حذف خواهند شد.

dims.jpeg

سازمان سلامت کانادا رنگ قهوه‌ای تیره‌ای را برای جعبه‌ها انتخاب کرده که قبلا در استرالیا هم برای محصولات تنباکو استفاده شده بود، و بازاریابان حرفه‌ای آن را زشت‌ترین رنگ دنیا می‌دانند. چندین کشور اروپایی هم از این رنگ به همین منظور استفاده کرده‌اند.

در خلاصه طرح این سازمان می‌خوانیم: «جعبه‌هایی با رنگ‌های تیره‌تر حس “ضرر برای سلامتی” را منتقل می‌کنند و ترک کردن محصولات داخل آنها “سخت‌تر” از جعبه‌هایی با رنگ‌های روشن است.»

سازمان سلامت کانادا می‌گوید که در ابتدای اجرای قوانین جدید ممکن است محدودیت عرضه وجود داشته باشد زیرا تعداد اندکی از تولیدکنندگان خود را با طراحی واحد و متحدالشکل جدید تطبیق داده‌اند.

از پاییز گذشته که مجلس کانادا وجود چنین طراحی متحدالشکلی را الزامی کرده بود، منتظر صدور قوانین دقیق بودیم و حالا کانادا به ۱۳ کشور دیگری پیوسته که وجود آنها را لازم دانسته‌اند.

آمارهای دولت فدرال نشان می‌دهند که در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۸ درصد از کانادایی‌های بالاتر از ۱۵ سال در یک ماه منجر به نظرسنجی، تنباکو مصرف کرده‌اند. این یعنی ۲ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۵.

انجمن سرطان کانادا به تحسین قوانین جدید پرداخته و آن را «بهترین و کامل‌ترین قوانین در دنیا» توصیف کرده است.

در سمت مقابل، فعالان این صنعت می‌گویند که بسته‌بندی سادهٔ جدید می‌تواند باعث استفادهٔ بیشتر از محصولات قاچاق شود زیرا ظاهر آنها شبیه طراحی متحدالشکل خواهد شد.

فعالان این صنعت با حالتی انتقادی می‌گویند که ۲۰ درصد از تنباکو در کانادا به طور غیرقانونی فروخته می‌شود و دولت به جای مقابله با آن، مشغول افزودن موانع در کار خرده‌فروشانی است که نه تنها به نوجوانان سیگار نمی‌فروشند، بلکه در مقابله با آن هم همکاری می‌کنند و هر سال ۹ میلیارد دلار مالیات در این زمینه می‌پردازند.

منبع: HuffPost