Thursday, April 25, 2024
14.5 C
Calgary

نگاه کانادایی‌ها به مهاجران مثبت‌تر شده

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بر اساس یک نظرسنجی جدید که توسط موسسه Environics انجام شده بیشتر کانادایی‌ها همچنان نگاهی مثبت به پدیده مهاجرت دارند و تعداد کمی ورود مهاجران را به عنوان یک مشکل ملی می‌بینند.

طبق یک نظرسنجی عمومی که این موسسه در بهار 2019 انجام داده، نظر کانادایی‌ها حول پدیده مهاجرت و ورود پناهجویان به نسبت نظرسنجی پیشین که در اکتبر 2018 انجام شده تغییر چندانی نداشته است.

این موسسه که هر شش ماه یکبار این نظرسنجی را انجام می‌دهد، هربار از 2،000 کانادایی در نقاط مختلف کشور درباره پدیده مهاجرت و پناهجویان سوال می‌کند.

بر اساس نظرسنجی اخیر همچون دو دهه قبل نظر شهروندان کانادا درباره پدیده مهاجرت اکثرا مثبت است. آن‌ها اعتقاد دارند که مهاجران تاثیر مثبتی بر اقتصاد دارند و اثری اندک بر افزایش میزان جنایت می‌گذارند. مردم کانادا ورود مهاجران را به طور کلی برای کشور کانادا مفید می‌دانند.

این نظرسنجی نشان داده که مسائلی مانند تغییرات آب‌وهوایی و ضعف مدیریتی دولت فدرال از نظر شهروندان کانادا بسیار خطرناک‌تر هستند. طبق این نظرسنجی تنها 3 درصد از کانادایی‌ها گفته‌اند که ورود مهاجران بزرگترین مشکل امروزی کانادا است.

این نظرسنجی می‌گوید که به دلیل موضع‌گیری سیاستمداران آمریکایی پیرامون مخالفت با مهاجران عیرقانونی باعث هجوم بیش از 40،000 متقاضی پناهندگی از مبادی غیرقانونی در اطراف مرزهای این کشور با آمریکا شده است.

دولت لیبرال کنونی به خاطر رویکردش درباره پدیده مهاجرت به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. یکی از منتقدان اصلی دولت کانادا حزب Conservative است که رقیب اصلی دولت در انتخابات پیش‌ رو در پاییز خواهد بود.

آیا تعداد مهاجران بیش از اندازه است؟

59 درصد از سوال‌شوندگان کانادایی می‌گویند که تعداد مهاجران زیاد نیست. این آمار به نسبت نظرسنجی اکتبر 2018 یک درصد بهبود پیدا کرده است. همچنین تنها یک سوم از کانادایی‌ها اعتقاد دارند تعداد پناهجویان زیاد است.

آمار نشان می‌دهد که شهروندان استان آتلانتیک کانادا و بریتیش‌کلمبیا به نسبت سایر نواحی نگاهی مثبت‌تر به پدیده مهاجرت دارند. 64 درصد از سوال‌شوندگان در این استان‌ها نیز مخالف زیاد بودن تعداد مهاجرین هستند. بعلاوه در استان آتلانتیک کانادا نگاه مثبت شهروندان به نسبت پاییز گذشته رشدی 7 درصدی داشته است.

این موسسه اعلام کرده که رفتار و نظر شهروندان کانادایی درباره مهاجران و تاثیر مثبت آن‌ها بر اقتصاد در طول شش ماه گذشته بدون تغییر بوده است. در استان اونتاریو بیش از هر جای دیگر کشور شهروندان به تاثیر مثبت اقتصادی مهاجران اعتقاد دارند و این میزان 80 درصد بوده است.

تاثیر سن، تحصیلات و درآمد بر نظر افراد

این مطالعه نشان داده که نظر افراد درباره مهاجران رابطه مستقیمی با میزان سن، تحصیلات و درآمد آن‌ها دارد. نظرسنجی اخیر نشان داده که کانادایی‌های جوان‌تر، باسوادتر و دارای درآمد بالاتر نظری مثبت‌تر نسبت به پدیده مهاجرت دارند.

در طرف مقابل کانادایی‌هایی که بیش از 60 سال سن دارند، مدرک تحصیلی آن‌ها کمتر از دیپلم است و از نظر اقتصادی در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند نظر منفی‌تری نسبت به این موضوع دارند.

همچنین در این نظرسنجی می‌توان تفاوت دیدگاه‌ها را بین طرفداران احزاب مختلف کانادا به روشنی مشاهده کرد. سه چهارم از حامیان احزاب لیبرال و گرین هیچ اعتقادی به زیاد بودن تعداد پناهجویان ندارند و می‌گویند حضور آن‌ها برای اقتصاد مفید است.

در سوی دیگر نزدیک به نیمی از طرفداران حزب Conservative تعداد پناهجویان را زیاد ارزیابی کرده‌اند. البته در میان این حزب نیز نرخ 49 درصدی کنونی به نسبت آمار مربوط به اکتبر 2018 کاهشی 3 درصدی را نشان می‌دهد. بعلاوه دو سوم از طرفداران این حزب حضور مهاجران را برای اقتصاد کانادا مفید می‌دانند.

تفاوتی نگران‌کننده

در بخش دیگری از نظرسنجی مشخص شده که نظر شهروندان درباره پذیرش فرهنگ کانادایی از سوی مهاجرین کاملا متفاوت است. بیش از 51 درصد از سوال‌شوندگان اعتقاد دارند که مهاجران فرهنگ کانادایی را نمی‌پذیرند و در مقابل 42 درصد با این موضوع مخالف هستند و می‌گویند آن‌ها پذیرای فرهنگ کانادایی هستند.

در استان آتلانتیک کانادا شاهد آن هستیم که در طول این شش ماه تعداد بیشتری از افراد به پذیرش فرهنگ کانادایی از سوی مهاجران اعتقاد پیدا کرده‌اند. این افزایش در استان‌های مانیتوبا و ساسکاچوان نیز مشاهده شده است. در استان‌های کبک و آلبرتا هم بیشترین نگرانی در این زمینه دیده شده است.

بیش از نیمی از سوال‌شوندگان اعتقاد دارند که مهاجران بیشتر از کانادایی‌ها کار می‌کنند. در مقابل 32 درصد مخالف این موضوع بودند که این تعداد به نسبت اکتبر 2018 کاهشی 7 درصدی داشته است.

این موسسه به طور کلی دیدگاه کانادایی‌ها درباره مهاجران را مثبت ارزیابی کرده و اعتقاد دارد در طول این شش ماه مردم کانادا مهاجرپذیرتر شده‌اند. 45 درصد از سوال‌شوندگان گفته‌اند که مهاجران کشور کانادا را به جایی بهتر تبدیل می‌کنند و تنها 15 درصد از آن‌ها اعتقاد دارند کشور کانادا با وجود مهاجرین بدتر می‌شود.

موسسه Environics دریافته که از هر 10 کانادایی هشت نفر می‌گویند که نهادهای عمومی و مردم کانادا با مهاجران با رفتاری دوستانه دارند. بر اساس این نظرسنجی مشخص شده که این نوع برخورد اقریبا به یک اندازه در تمام نواحی کشور مشاهده شده است.

خوشبختانه دیدگاه مردم کانادا درباره پناهجویان به نسبت اکتبر 2018 بهبود پیدا کرده است. در نظرسنجی اخیر تنها 37 درصد از سوال‌شوندگان اعتقاد داشتند که پناهجویان درباره علت مهاجرت خود دروغ می‌گویند. میزان کنونی به نسبت شش ماه پیش چهار درصد کمتر شده که کمترین نرخ ثبت شده از شروع این بررسی‌های آماری در سال 1987 است.

نتایج این گزارش می‌تواند خبر خوشی برای مهاجران ساکن کانادا و کسانی باشد که قصد مهاجرت به این کشور را دارند.

منبع: cicnews