Thursday, April 25, 2024
14.5 C
Calgary

ایجاد بازار سیار مواد غذایی در ادمونتون

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

یک موسسه غیرانتفاعی در ادمونتون امیدوار است که به زودی یک فروشگاه سیار مواد غذایی را ایجاد کند. این فروشگاه سیار، مواد غذایی ارزان‌قیمت را مستقیما به شهروندان عرضه خواهد کرد.

موسسه Leftovers Edmonton در حال رایزنی با مسئولان شهرداری شهر است تا فروشگاه سیار خود که پیش از این در کلگری ایجاد شده را، به شهر ادمونتون بیاورد.

ماریا مایان که محقق موسسه زنان و کودکان در دانشگاه آلبرتا است و با Leftovers Edmonton همکاری می‌کند می‌گوید: از این طریق شما می‌توانید بازار سیار خود را به محله‌های فقیر شهر، مجتمع‌های استیجاری، ایستگاه‌های LRT و غیره ببرید و سپس فروشگاه مواد غذایی خود را بلافاصله بازگشایی کنید.

خریدارن قادر خواهند بود از این فروشگاه نان و سایر محصولات غذایی را به قیمت تولید یا قدری بیشتر تهیه کنند.

مایان می‌گوید که اهالی این محله‌ها می‌توانند مواد غذایی و خوراکی‌های لذیذ را به قیمتی پایین تهیه کنند.

در حال حاضر موسسه Leftovers Edmonton در حال تهیه نیازهای لازم مانند یخچال و محل پارک است، که برای اجرایی کردن این پروژه الزامی هستند. آن‌ها امیدوارند تا بتوانند اولین فروشگاه خودشان را تا ماه آینده افتتاح کنند.

مدل پیاده شده این موسسه در شهر کلگری موفق بوده است. به گفته مایان Leftovers Calgary ابتدا با چهار فروشگاه در ماه آغاز به کار کرد و از آن زمان تاکنون تعداد این فروشگاه‌ها به 60 عدد در ماه رسیده است.

مسئله پسماند غذایی

موسسه Leftovers Edmonton در تلاش است همزمان با رسیدگی به مشکل پسماند غذا، دسترسی به آن را نیز افزایش دهد.

همچنین این موسسه سعی می‌کند تا با همکاری با هشت فروشنده عمده موادغذایی در این شهر، از محصولاتی که آن‌ها معمولا دور می‌ریزند در این برنامه استفاده کند. هر هفته داوطلبان محصولات را به دفاتر خدماتی می‌رسانند تا بتوان آن‌ها را بین کسانی که نیازمند هستند توزیع کرد.

یک گزارش که آژانس Second Harvest در تورنتو منتشر کرده نشان می‌دهد 58 درصد از غذای تولید شده در کشور کانادا سرانجام وارد سطل زباله می‌شود. این گزارش می‌گوید که نزدیک به یک سوم از این غذای دور ریخته شده همچنان قابل استفاده است.

مورگان الن که هماهنگ‌کننده موسسه Leftovers Edmonton است می‌گوید: این مزیان اصراف غیرقابل هحمل است… ما می‌توانیم از این طریق مقدار زیادی از غذای موردنیاز مردم را تامین کنیم. همچنین با جلوگیری از این هدررفت می‌توان تا حد زیادی از تولید گازهای گلخانه‌ای که از زباله‌های تولید شده به این طریق آزاد می‌شود جلوگیری کرد.

برنامه نجات غذا ابتدا با یک برنامه فوری غذایی برای مشتریان Multicultural Health Brokers آغاز شد. این سازمان از مهاجران جدید به ادمونتون حمایت می‌کند. یک نظرسنجی انجام شده توسط دانشگاه آلبرتا نشان داده که بیش از یک سوم کودکان این مهاجران قادر به خوردن هیچ وعده غذایی خاص در طول روز نبوده‌اند.

پس از این بررسی‌ها برنامه Grocery Run برای این افراد راه‌اندازی گردید که طی آن به 115 خانواده مهاجر و پناهجو در طول هفته غذا داده می‌شد. این برنامه با کمک تولیدکنندگانی مانند COBS Bread، Organic Box، Planet Organic و شرکت The Little Potato انجام گردید.

مایان می‌گوید که این سازمان سال گذشته با موسسه Leftovers Calgary شروع به همکاری کرد که در نهایت از دل این همکاری مدلی مشابه، اما در مقیاس شهری شکل گرفت.

مایان در اینباره گفت: وجود نام Leftovers در این پروژه به ما کمک شایانی کرده است. این موسسه شناخته‌شده باعث شد داوطلبان و اهداکنندگان بیشتری به ما ملحق شوند. بعلاوه همین شهرت موجب گردید شمار دفاتر خدماتی که برای دریافت کمک‌های ما درخواست می‌دهند نیز بیشتر شود.

منبع: cbc