Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

جذابیت‌های زندگی در وَن

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در سال‌های اخیر شاهد شکل‌گیری مجدد موج جدیدی از علاقه‌مندان به زندگی #vanlife در میان جوانان مدرن بوده‌ایم. میزان علاقه به ون و نحوه زندگی مینیمال در آن به حدی است که به نظر نمی‌رسد موج کنونی به زودی فروکش کند.

این سبک زندگی که زمانی متعلق به هیپی‌ها و افراد بازنشسته بود، حال به میان جوانان مدرنی آمده که علاقه دارند همانند عشایر و درون خانه‌هایی متحرک زندگی کنند. آن‌ها در جست‌وجوی راهی منحصربفرد، امروزی و زیبا و به دور از شلوغی برای زندگی درون این لوازم حمل‌ونقل می‌گردند.

در سال‌های اخیر شاهد محبوبیت بسیار زیاد این سبک زندگی در کشورهای مختلف بوده‌ایم که می‌تواند ناشی از قیمت بالای خانه، علاقه به زندگی ساده و به دور از تجمل، و یا جست‌وجوی روش‌های غیرمتعارف زندگی بوده‌ باشد.

مدل‌های مختلف و محبوب ون مانند Sprinter، Kombi، و Westphalia وجود دارند که به نسبت کاروان‌های بزرگ و سنگین از قابلیت رانندگی راحت‌تری برخوردارند. استفاده از این خودروها به راهی ساده، جذاب، خاص و راحت برای تماشای دنیا پیرامون از درون منزلی متحرک تبدیل شده است.

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که هنوز به سفر با ون علاقه‌مند نشده‌اید حتما ادامه این مقاله و 10 دلیل اساسی برای شروع این ماجراجویی را مطالعه کنید.

  1. ارزان است

https://www.instagram.com/p/Bt6L7yOgohN/?utm_source=ig_embed

بنا به گزارشی که دولت کانادا منتشر کرده، دانشجویان کانادایی که در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل می‌شوند به طور میانگین 13،306 دلار بدهی بابت تحصیل خود دارند. این میزان از سال 2014 تا 2015 حدود 4.1 درصد رشد پیدا کرده است.

همین موضوع در کنار نرخ بسیار بالای کرایه خانه و سایر مخارج گوناگون زندگی‌های امروزی موجب شده تا نسل جوانان به سکونت در خانه‌های متحرک و ون روی بیاورند.

اگر سرمایه اولیه برای تهیه یک خودروی ون مناسب برای زندگی، هزینه‌های سوخت، بیمه، مخارج معمول تعمیرات و غیره را محاسبه کنیم، خواهیم دید که مقدار نهایی بسیار کمتر از اجاره یک خانه یا آپارتمان خواهد بود. بعلاوه شما برای همیشه با پرداخت اجاره خانه خداحافظی خواهید کرد!

  1. سبک زندگی شما مینیمال خواهد شد

https://www.instagram.com/p/BmbzyT0gKAB/?utm_source=ig_embed

کنار گذاشتن زندگی یکجانشینی باعث خواهد شد که به اجبار ساده‌زیست شوید. این موضوع از آن‌جا ناشی می‌شود که دیگر فضای کافی برای نگهداری لوازم غیرضروری در فضای کوچک ون را نخواهید داشت. هر فوت مربع از خودرو برای شما بسیار باارزش خواهد شد و به همین دلیل برای حداکثر استفاده از آن باید منظم باشید، کمتر خرید کنید، و بیشتر مراقبت داشته و لوازم خود باشید.

به گفته ماری کوندو که یک مشاور ژاپنی است، زمانی که در فضایی ساده، منظم و شاد زندگی کنید، ذهن شما امکان شکوفا شدن را پیدا خواهد کرد. بی‌نظمی فیزیکی محیط زندگی موجب بی‌نظم شدن ذهن می‌شود. از اینرو حضور در ون فرصتی عالی برای داشتن یک زندگی ساده، آرام و سازنده را ایجاد می‌کند. با زندگی در ون یاد خواهید گرفت که با امکانات کمتر زندگی کنید و قدر هرآنچه را که دارید بیشتر بدانید.

  1. در دل هر منظره خانه خواهید داشت

https://www.instagram.com/p/BobUUcWA3uW/?utm_source=ig_embed

درست است که زندگی در ون لوکس و تجملاتی نیست، اما برخی از تجربیات آن را در هیچ خانه گران‌قیمتی نمی‌توان پیدا کرد. با زندگی در ون شما قادر خواهید بود تا خانه خود را به هرکجا که جاده وجود دارد ببرید و مناظر بدیع را از پنجره‌هایش تماشا کنید. برای هر روز می‌توانید منظره طلوع و غروبی خاص و دیدنی در دل طبیعتی شگفت‌انگیز و زیبا برای تماشا از خانه خود بیابید.

یکی از زیبایی‌های زندگی در ون این است که شما این اجازه را خواهید داشت تا خانه خود را در مساحتی به اندازه آن و در هرکجا که دلتان می‌خواهد پارک کنید. یک روز در دل کلانشهری شلوغ و درست روز بعد از آن در دل پارکی ملی خواهید بود. شما این اجازه را دارید که به هرکجا که دلتان می‌خواهد بروید و به هر ماجراجویی که می‌توانید دست بزنید.

  1. تجربه‌ای رویایی برای باهم بودن

https://www.instagram.com/p/BZLd-crgXrp/?utm_source=ig_embed

کاملا آشکار است که اگر با هرکس در فضایی به این کوچکی زندگی کنید، رابطه شما با آن فرد ساخته خواهد شد. این زندگی می‌‌توانید شما را به یکدیگر نزدیک‌تر کند، و یا دلیلی منطقی برای پایان دادن به رابطه‌تان را به شما ارزانی دارد.

برای زندگی مشترک درون ون باید صبر و تحمل فراوانی داشت. اما بدون شک در صورت داشتن حوصله می‌توانید به یکدیگر نزدیک‌تر شوید و رفته رفته چیزهای بیشتری درباره علایق و رفتارهای یکدیگر بیاموزید. بعلاوه زندگی مشترک شما پر از خاطرات و لحظات فراموش‌نشدنی نیز خواهد شد.

در طول سفر لحظات بسیاری را بدون دسترسی به تلفن و اینترنت سپری خواهید کرد. همین موضوع باعث خواهد شد که زمان‌های طولانی برای صحبت و گذراندن وقت با یکدیگر داشته باشید.

  1. همواره هرآنچه که نیاز دارید همراهتان است

https://www.instagram.com/p/Bip7pJig8g1/?utm_source=ig_embed

یکی از زیبایی‌های زندگی در ون آن است که خانه خود را همراهتان به هرکجا که می‌روید، می‌برید. این به آن معناست که کمد لباس‌ها، لوازم پیک‌نیک و تمام مایحتاج پیش شما خواهد بود، و می‌توانید در هرکجا که دلتان بخواهد خانه را پارک کرده و یک پیک‌نیک بی‌نظیر در دل منظره‌ای زیبا ترتیب دهید.

دسترسی دائمی به کمد لباس‌ها، آشپزخانه و تمام لوازم و وسایل به این معنی است که شما همیشه برای ماجراجویی بعدی خود، هر کجا و هر چیزی که باشد، آماده هستید.

  1. فرصتی برای پیدا کردن دوستان جدید

https://www.instagram.com/p/BteaJz6HyIV/?utm_source=ig_embed

شما با زندگی درون ون و تا زمانی که در جاده هستید تنها خواهید بود، اما این بلافاصله با توقف در پارکی ملی تغییر می‌کند. در این مکان‌ها با افراد بسیار مختلف آشنا خواهید شد که هر روز همانند شما زندگی و سفر می‌کنند.

تفاوتی ندارد که آن‌ها این کار را برای تمام عمر خود انجام می‌دهند و یا قصد دارند آخر هفته را در دل طبیعت بگذرانند. در هر صورت شما با آن‌ها آشنا خواهید شد و می‌توانید در کنار آتش و زیر نور ستارگان تا صبح به صحبت کردن مشغول شوید.

طبیعت غیرمتعارف و متغیر زندگی در ون موجب می‌شود که همواره موضوعی جدید برای گفت‌وگو وجود داشته باشد. شما همواره می‌دانید که به هرکجا سفر کنید مطمئنا افرادی جدید پیدا خواهند شد که گفت‌وگویی ناگهانی و بدون پیش‌زمینه‌ درباره موضوعی جدید را شروع می‌کنند.

ممکن است بسیاری از این افراد تنها برای چند دقیقه با شما هم‌کلام شوند، اما قطعا دوستانی خوب و ماندگار در طول این سفرها انتظار آشنایی با شما را می‌کشند.

  1. تحمل و توانایی‌های شما سنجیده می‌شود

https://www.instagram.com/p/BXTv1r5hjcg/?utm_source=ig_embed

زندگی در ون بدون شک برای کسانی که قدرت و توان تحمل بالایی نداشته‌ باشند عذاب‌آور است. با وجود آن‌که تصاویر اینستاگرامی ظاهری زیبا از این سبک زندگی را نشان می‌دهند، اما حقیقت ماجرا آن است که زندگی در ون می‌تواند خیلی سریع آزاردهنده شود.

چالش‌های بسیار زیادی در این حین برای شما پیش خواهد آمد. از خراب شدن خودرو در دل بیابان و دور از تمدن گرفته تا تلاش برای پیدا کردن محلی مناسب جهت استحمام روزانه، همه و همه باعث ایجاد دعدعه‌های دائمی در ذهن شما می‌شوند.

اما خبر خوب آن است که تمامی این‌ مشکلات توانایی شما در مواجهه با سختی‌ها را بهبود می‌بخشند. به قول معروف انسان در برخورد با همین دشواری‌ها است که پخته می‌شود و رشد می‌کند!

زندگی در درون ون به دلیل سختی‌ها و کمبود امکاناتی که دارد، باعث می‌شود تا زندگی با حداقل‌ها را یاد بگیرید. همچنین در طول سفرهای متعدد، دانش اولیه شما درباره مکانیک خودرو، مینیمالیسم، طبیعت و بسیاری چیزهای دیگر افزایش می‌یابد.

  1. زندگی در ون پاک‌تر است

https://www.instagram.com/p/Brs63RflQFo/?utm_source=ig_embed

شما با زندگی درون ون ضررهای کمتری به طبیعت می‌رسانید. همین موضوع باعث علاقه‌مندی بسیاری از جوانان به آن شده است.

اگر دی‌اکسید‌کربن تولیدی در هر نوبت رانندگی، پروپان مصرفی برای گرم کردن آب و ایحاد گرما، و سایر آلودگی‌های تولیدی را محاسبه کنیم، در مجموع چیزی کمتر از نصف انرژی‌های مصرفی و آلودگی‎‌های تولیدی افراد در خانه‌های معمولی خواهد بود. به این ترتیب ساکنین این خانه‌های متحرک بسیار کمتر از میانگین ملی به طبیعت و کره‌زمین آسیب می‌رسانند.

بعلاوه برخی از ون‌ها به پنل‌های خورشیدی هم مجهز هستند که انرژی کافی برای استفاده از تمام لوازم الکتریکی درون خوردرو را فراهم می‌کنند. بعلاوه هرچند بسیاری از ون‌های قدیمی از بنزین بعنوان سوخت استفاده می‌کنند، اما با تولید الکتریسته از خورشید قادر خواهید بود در مصرف سوخت فسیلی نیز بیشتر صرفه‌جویی کنید. زندگی در ون در مصرف آب هم صرفه‌جویی خواهد کرد. از آنجایی که شما مجبور هستید در مناطق دورافتاده تنها با مقدار محدودی آب درون تانکر خودرو زندگی کنید، مقدار مصرف آب شما نیز به مقدار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. بدون شک همین محدودیت شما را به استفاده از انواع مختلف درای شامپو نیز ترغیب خواهد کرد!

یکی دیگر از جنبه‌های پاک زندگی در ون تولید زباله کم است. ساکنین این خانه‌های متحرک می‌گویند که به دلیل فضای محدود خودروهای خود، که برای نگهداری از لوازم بی‌استفاده و زباله کافی نیست، همواره به دنبال راه‌هایی جدید برای استفاده مجدد، کاهش مصرف و تولید کیسه‌های زباله کمتر می‌گردند.

  1. زمان کافی برای فکر کردن خواهید داشت

https://www.instagram.com/p/Bb-JRDAAuwI/?utm_source=ig_embed

هیچ چیزی همانند رانندگی در دل جاده و آن‌هم زمانی که کیلومترها راه تا مقصد وجود دارد، برای فکر کردن مناسب نیست.

این رانندگی‌های طولانی، همراه با شب‌های ساکت و متعددی که در دل طبیعت و به دور از امکانات مدرن امروزی مانند Netflix سپری می‌شود، خودبخود باعث خواهند شد تا سوالات عمیقی درباره زندگی در ذهن شما ایجاد شوند.

زندگی درون ون این موقعیت را برای شما فراهم می‌کند تا به دور از مشغله‌ها و تفریحات زندگی مدرن، زمان کافی برای فکر کردن درباره این سوالات اساسی را پیدا کنید. شما در این خانه‌های متحرک به دور از حواس‌پرتی و تفریحات، به اجبار درباره چیزهایی که حقیقتا برای شما اهمیت دارند فکر خواهید کرد.

  1. آزادی

https://www.instagram.com/p/Bsuey7ZgZRh/?utm_source=ig_embed

هیچ دلیلی به اندازه احساس آزادی که زندگی در ون به شما اهدا می‌کند، نمی‌تواند این سبک زندگی را خواستنی جلوه دهد.

زندگی درون ون آزادی کامل را برای شما به ارمغان می‌آورد. شما می‌توانید در هرکجا که دلتان می‌خواهد پارک کنید و شب را سپری کنید. حال می‌خواهد قلب یک بیابان، ساحلی غرق در امواج، جنگلی پر از درخت، کوهستانی سرد، و یا در نزدیکی منظره‌ای زیبا و حیرت‌انگیز که تازه کشف کرده‌اید باشد. این به شما بستگی دارد که کجا را به عنوان خانه خود انتخاب کنید، و تا چه زمانی در آن‌جا ساکن شوید.

اگر بتوانید از امکانات خانه‌‎های مدرن و محیطی شهری فاصله بگیرید، این امکان را پیدا خواهید کرد تا زندگی ماجراجویانه در دل طبیعت و با امکانات اندک را تجربه کنید. بعلاوه در این بین داستان‌های بسیار زیادی برای شما پیش خواهد آمد که می‌توانید ساعت‌ها برای دوستانتان تعریف کنید!

منبع: dailyhive