Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

ادامه منازعات بر سر خط لوله Trans Mountain

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

شرکت متعلق به بومیان قصد دارد بخش زیادی از سهام پروژه خط لوله Trans Mountain را در هفته جاری یا آینده از دولت فدرال خریداری کند. معامله‌ای که می‌تواند از میزان انتقاد طرفداران محیط‌زیست از دولت ترودو در آستانه انتخابات فدرال اکتبر تا حدی بکاهد.

به گفته مدیرعامل این گروه که Project Reconciliation نام دارد، آن‌ها می‌خواهند پیشنهاد 6.9 میلیارد دلاری خود را تا قبل از روز جمعه به دولت ارائه دهند و در دو هفته بعد به مذاکره با اتاوا بپردازند.

Project Reconciliation توسط دلبرت واپس تاسیس شده که رییس سابق قبیله Thunderchild در ساسکاچوان بوده است. دفتر این شرکت در کلگری است و از تمام قبایل بومی بریتیش‌کلمبیا، آلبرتا و ساسکاچوان دعوت کرده تا با آن‌ها همکاری کنند.

این شرکت اعلام کرده که سرمایه‌گذاری مذکور می‌تواند باعث کاهش فقر در میان قبایل بومی شود. همچنین این پروژه می‌تواند به عرصه‌ای سودآور برای بومیان کانادا تبدیل گردد که همیشه در طول تاریخ شاهد استفاده سایرین از منابع سرزمین مادری خود بوده‌اند.

پروژه توسعه Trans Mountain خط لوله‌ای 1،150 کیلومتری را از ادمونتون تا برنابی در بریتیش‌کلمبیا احداث خواهد کرد تا با پایین آوردن قیمت و بالا بردن میزان انتقال فرآورده‌های نفتی، به احیای مجدد صنعت ورشکسته این منطقه کمک کند. با ساخت این خط لوله ظرفیت انتقال نفت به این نواحی تقریبا سه برابر خواهد شد و به 890،000 بشکه در روز خواهد رسید. همین موضوع افزایش صادرات نفت از خلیج بریتیش‌کلمبیا را نیز در پی خواهد داشت و پیشبینی می‌شود آن را از میزان کنونی پنج تانکر در ماه به 34 تانکر در ماه برساند.

دولت لیبرال جاستین ترودو سال گذشته این پروژه را از مالک پیشین خود Kinder Morgan Canada خریداری کرد و سپس از تلاش برای گرفتن مجوز توسعه این پروژه دست کشید.

دولت فدرال تلاش گروه‌های بومی برای مشارکت در این پروژه را تحسین کرده است. در صورت دستیابی به یک توافق تا پیش از انتخابات ماه اکتبر، دولت ترودو می‌تواند انتقادهایی که از سوی حامیانش درباره عمل نکردن به وعده‌های محیط‌زیستی و حقوق بومیان می‌شود را کاهش دهد.

با این همه تمام گروه‌های بومی از این همکاری حمایت نمی‌کنند. برخی از بومیان ساکن بریتیش‌کلمبیا سوگند خورده‌اند که به مبارزه خود با توسعه پروژه خط لوله Trans Mountain ادامه خواهند داد و قصد دارند به محاصره منطقه و تظاهرات بیشتر بپردازند. به گفته آن‌ها اگر بومیان نیز مالکیت خط لوله را به دست بگیرند هیچ تغییری در خطر نشت نفت در منطقه ایجاد نخواهد شد.

کن کوتز که پروفسور سیاست عمومی در دانشگاه ساسکاچوان است می‌گوید: بزرگترین امید دولت می‌تواند آن باشد که این مناقشه به نوعی بین خود گروه‌های بومی حل شود. بین مالکیت یک شرکت چند ملیتی بر خط لوله و یا یک کنسرسیوم بومی تفاوت زیادی وجود دارد. مطمئنا مالکیت بومیان به نسبت کمتر تحریک‌آمیز است.

زمانی که ترودو در ماه ژوئن با توسعه خط لوله Trans Mountain موافقت کرد به این نکته نیز اشاره داشت که دولت او به زودی با جوامع بومی هم‌اندیشی خواهد کرد تا درباره مزایایی که اجرای این طرح می‌تواند برای بومیان داشته باشد صحبت کنند. احتمالا یکی از مباحث این جلسات حول خریداری پروژه توسط بومیان خواهد بود.

صدای اقلیت

میسون به این پرسش که چه تعداد از جوامع بومی از تغییرات و اجرای پروژه حمایت می‌کنند پاسخی نداد.

او در اینباره گفت: گروهی اقلیت از بومیان وجود دارند که همچنان با این پروژه مخالف هستند، اما اکثریت جوامع موافق اجرای آن هستند. این موافقت در صورت بدست آوردن مالکیت توسط بومیان و نظارت مستقیم آن‌ها بر جنبه‌های مختلف محیط‌زیستی حین احداث خط لوله بیشتر نیز خواهد شد. در صورتی که مالکیت پروژه را بدست آوریم این شانس وجود دارد تا بتوانیم مخالفان را نیز راضی کنیم.

شرکت Project Reconciliation امیدوار است بتواند 51 درصد از سهام خط لوله را در سال جاری به قیمت 2.3 میلیارد دلار خریداری کند. همچنین آن‌ها به دنبال خرید نیمی از سهام پروژه توسعه خط لوله به قیمت 4.6 میلیارد دلار نیز هستند. این معامله توسط وام‌های بانکی تضمین‌شده از طرف تعهدات شرکت‌های حمل‌ونقل نفتی، تامین مالی می‌شود.

در صورت نهایی شدن این معامله دولت فدرال همچنان صاحب 49 درصد از سهام خط لوله خواهد بود.

زمانی که پروژه توسعه به پایان برسد، این شرکت قصد دارد تا سالانه 200 میلیون دلار را به یک صندوق مالی متعلق به بومیان اختصاص دهد.

دلبرت واپس که رییس اجرایی پروژه است در اواخر ماه ژوئن و طی سخنرانی خود در Petroleum Club کلگری گفت: همه ما درباره تغییرات آب‌وهوایی نگران هستیم، اما آیا زمانی که مردمان ما در گرسنگی هستند نیز می‌توان درباره تغییرات آب‌وهوایی نگران بود و درباره‌ آن بحث کرد؟!

الگویی برای آینده

گروه‌های بومی حامی خریداری Trans Mountain آن را به عنوان فرصتی عالی برای بدست آوردن تاسیساتی نفتی و درآمدزا قلمداد می‌کنند.

خط لوله Trans Mountain پیش از تولد تونی الکسیس که امروز رییس قبیله Alexis Nakota Sioux است، به صورت زیرزمینی و در سرزمین مادری قبیله آن‌ها که در 85 کیلومتری شمال‌غرب ادمونتون قرار دارد، ساخته شد. نقطه شروع خط لوله در سرزمین‌های این قبیله جای گرفته است.

الکسیس پس از 66 سال که از ساخت این خط لوله می‌گذرد می‌گوید در طول این مدت هیچ چیزی جز خطر عاید این قبیله نشده است. اما او امیدوار است که شاید بتوانند از مزایای طرح جدید بهره‌مند شوند.

او در ادامه می‌افزاید: مردم ما مدتهاست که برای دستیابی به اینگونه مزایای مادی آمادگی دارند. اگر ما بتوانیم در این برهه زمانی به درستی عمل کنیم، شاید به الگویی مناسب برای آیندگان خود تبدیل شویم.

الکسیس از اعضای Iron Coalition است. این شرکت نیز توسط بومیان اداره می‌شود و قصد دارد برای خرید 50 تا 100 درصد از سهام خط لوله پس از اتمام ساخت آن در سال 2022 وارد میدان شود.

این گروه که در آلبرتا واقع است در حال بحث و مذاکره با بانک‌ها درباره گزینه‌های موجود است و قصد دارد سودهای آینده حاصل از این پروژه را برای کمک به گروه‌های بومی موجود در استان که به آن‌ها بپیوندند، اختصاص دهد.

شرکت Iron Coalition از همکاری کالوین برونئو و ران کویینتال که به ترتیب رییس قبیله بومی Papaschase درمنطقه ادمونتون و رییس قبیله بومی Fort Mckay Metis در شمال آلبرتا هستند، بهره می‌برد.

تلاش‌ها برای تجدیدنظر در رای دولت

در سوی دیگر برخی از جوامع بومی در بریتیش‌کلمبیا در تلاش هستند تا با اقدامات کنونی مبارزه کنند.

لی جورج-ویلسون که رییس قبیله بومی Tsleil-Waututh است می‌گوید: ما همواره متعهد هستیم که همچون سربازان و نگهبانان از این سرزمین مقدس، آب و مردمان خود دفاع کنیم.

زمین‌های این قبیله درست در کنار خلیج Burrard و مقابل بندر Westridge که محل اتمام خط لوله Trans Mountain است قرار دارد. به گفته خانم جورج-ویلسون قبیله Tsleil Waututh قصد دارد تا با توجه به نگرانی‌ها درباره نشت خط لوله و ترافیکی که توسط تانکرهای حمل سوخت در خلیج ایجاد خواهد شد برای تجدیدنظر رای ترودو درباره پروژه توسعه Trans Mountain درخواست دهند.

کوتز که پروفسور دانشگاه ساسکاچوان است می‌گوید: مشارکت بومیان در پروژه خط لوله می‌تواند به دولت لیبرال جاستین ترودو این اجازه را دهد که رای‌های بیشتری در نواحی شهری بدست آورند. این موضوع می‌تواند تاثیر مثبت و حیاتی بر نتیجه انتخابات پیش رو داشته باشد.

دولت هم‌اکنون موافقت خود با پروژه Trans Mountain را اعلام کرده و آن را برای بهبود شرایط زندگی بومیان مفید می‌داند.

بیل مورنو که وزیر دارایی دولت است ماه گذشته گفت: مشارکت موثر اقتصادی از طرف بومیان راهی مهم و کارساز برای پیشبرد پروژه است. این افراد بهترین گزینه برای احداث و ساخت خط لوله هستند.

به گفته شنون استابز که یکی از نمایندگان محافظه‌کار منطقه Lakeland آلبرتا و از منتقدان دولت درباره برخورد با مسائل زیست‌محیطی است، این حزب هنوز نظر قطعی خود درباره چگونگی فروش خط لوله در صورت پیروزی در انتخابات را اعلام نکرده است.

دولت استانی آلبرتا از مشارکت جوامع بومی برای ساخت و توسعه خط لوله و نیز همکاری در بخش انرژی استقبال کرده است.

در سوی دیگر جان هورگان که نخست‌وزیر بریتیش‌کلمبیا است به همراه اعضای NDP کابینه‌اش از جمله مخالفان توسعه خط لوله هستند. به گفته جورج هیمن که وزیر محیط‌زیست استان است مشارکت و مالکیت گروه‌های بومی هیچ تاثیر مثبتی برای کاهش خطر نشت این خط لوله نخواهد داشت.

هم‌اکنون به گفته استوارت فیلیپ که از اعضای اتحادیه قبایل سرخپوست بریتیش‌کلمبیا است، مخالفان پروژه در حال برنامه‌ریزی برای دادرسی، محاصره و برگزاری تظاهرات هستند.

او در اینباره گفت: این‌که مالکیت خط لوله در دست چه کسانی باشد برای ما چیزی را تغییر نمی‌دهد. نگرانی ما درباره آن چیزی است که از درون این لوله‌ها منتقل خواهد شد.

منبع: cbc