Thursday, March 28, 2024
-1.7 C
Calgary

نگرانی‌های امنیتی و حریم خصوصی درباره اپلیکیشنِ روسیِ FaceApp

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

شاید این روزها نام اپلیکیشن FaceApp را شنیده باشید، اپی که با افزودن چند ویژگی یک‌شبه در دنیا محبوب شد و به رتبهٔ اول فروشگاه‌های اپلیکیشن اپل و گوگل رسید.

سازندگانش ادعا می‌کنند که این اپ با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند نیم‌نگاهی به آینده یا گذشتهٔ آنها را ممکن کند تا خود را در پیری و جوانی ببینند.

اما با اینکه استفاده از FaceApp مثل یک تفریح است، نگرانی‌های امنیتی و حریم خصوصی بسیار جدی درباره آن وجود دارد.

FaceApp در سال ۲۰۱۷ توسط توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری در Wireless Lab ساخته شده که اهل روسیه و ساکن سنت پترزبورگ هستند. برخی از متخصصین امنیتی می‌گویند که «شرایط استفاده و کاربری» این اپلیکیشن طوری نوشته شده‌اند که کاربر، عملا اطلاعات و داده‌های شخصی خود را تسلیمِ سازندگان می‌کند.

آقای جیمز واتلی از شرکت Digitas در بریتانیا، با انتشار متنی در توییتر برخی از شروط استفاده از این اپ را برشمرده و آنها را «باورنکردنی» توصیف کرده است.

https://www.instagram.com/p/B0BtRSKHTQS/?utm_source=ig_embed

در شرایط استفاده این اپ آمده است که «کاربران به FaceApp امکان همیشگی، غیرقابل فسخ، غیراختصاصی، رایگان، جهانی، قابل انتقال از طریق گواهی استفاده، قابل بازتولید و دستکاری، قابل انتشار و ترجمه، قابل استفاده در بقیه کارها، قابل بازنشر و نمایش عمومی، و قابل نمایش با هر نام و نشان و در هر فرمت و کانالی (چه آنها که امروز وجود دارند یا در آینده ساخته خواهند شد) را می‌دهند، و هیچ حقی برای دریافت پاداش ندارند.»

https://www.instagram.com/p/B0BtjUIh8hy/?utm_source=ig_embed

در متن شرایط استفاده آمده است که وقتی کسی محتوای خود را داخل اپ قرار می‌دهد، به معنای رضایت برای نمایش اطلاعات مربوط به آن (عکس، موقعیت ثبت آن، عکس پروفایل کاربر، و غیره) به صورت عمومی است.

به نوشته وبسایت Tech Crunch استفاده از چنین زبانی در متن شرایط استفاده از یک اپ، به معنی این است که حتی اگر کاربری مخالفت خود با دسترسی به عکس‌هایش را اعلام کند، باز هم در برابر این اپ آسیب‌پذیر است.

به گزارش Daily Mail، آقای آریل هات‌اشتاد، متخصص امنیتی در وبلاک vpnMentor و از مدیران سابق بازاریابی در Gmail، قبلا نگرانی خود در باره چنین ادبیاتی برای توصیف شرایط استفاده از اپ‌ها را اعلام کرده است:

«هکرها بسیاری اوقات قادر به مشاهدهٔ تاریخچه بازدید کاربرها از وبسایت‌های مختلف هستند، حتی فعالیت آنها در این وبسایت‌ها را هم می‌بینند، اما شاید همیشه نتوانند هویت افراد را تشخیص دهند.»

«اما حالا آنها می‌دانند که صاحب یک تصویر کیست، زیرا پایگاه دادهٔ بزرگ فیسبوک و کاربرانش را در اختیار دارند، و داده‌های دیگر مثل نام فرد، محل سکونت، و جزئیات زندگی نیز در فیسبوک پیدا می‌شوند.»

پاسخ سازندگان به نگرانی‌ها

FaceApp در پاسخ به پرسش‌های فراوان متخصصین می‌گوید که هر چند تیم R&D این سرویس در روسیه ساکن است، اما اطلاعات کاربران به این کشور منتقل نمی‌شود و «ما به فروش یا انتقال داده‌های کاربران به شرکت‌های دیگر نمی‌پردازیم.»

و درباره انتقال عکس‌های کاربران به سرورهای شرکت نیز اینطور بیان کرده که «هر چند گفته می‌شود ما همه عکس‌های گالری کاربر را به سرورهای خود منتقل می‌کنیم، ولی این صحت ندارد. ما فقط عکسی را که کاربر برای ویرایش انتخاب کرده به سرور منتقل می‌کنیم. شما خیلی راحت با اپ‌های نظارت بر ترافیک اینترنت می‌توانید صحت این ادعا را بررسی کنید.»

این‌ها جواب‌هایی روتین برای سوال‌هایی است که همه مردم باید موقع استفاده از چنین اپ‌هایی و دادن دسترسی به گالری تصاویرشان در ذهن داشته باشند.

امروزه بسیاری از مردم برای ذخیره اطلاعات مهم از صفحه موبایل خود اسکرین‌شات می‌گیرند، فقط به این فکر کنید که اگر سازنده یک اپلیکیشن بتواند آنها را از راه دور مشاهده و روی سرورهای خود آپلود کند، چه خطراتی متوجه کاربر می‌شود.

https://www.instagram.com/p/B0BtELBhJ0f/?utm_source=ig_embed

منبع: Daily Hive