Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

هر سال در کانادا ۱ کودکِ تنها در خودرو به خاطر گرما می‌میرد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

هر از گاهی در خبرها می‌خوانیم که کودکی رهاشده در خودرو، به خاطر گرما جان خودش را از دست می‌دهد. اما نویسندگانِ یک تحقیق جدید می‌گویند که چندین عادت رفتاری هست که والدین با رعایتشان می‌توانند از چنین تراژدی‌هایی پرهیز کنند.

در نتایج این پژوهشِ بیمارستان Sick Kids می‌خوانیم که به طور میانگین هر سال ۱ کودک به خاطر رها شدن در خودرو و در اثر گرمازدگی می‌میرد. معمولا هم دلیل اینگونه حوادث فراموش‌کاری والدین یا پرستار بچه است.

طبق یافته‌های این تحقیق، در ۶۶ درصد از این نوع مرگ‌ها که بین ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ اتفاق افتاده‌اند فراموشکاریِ افراد بالغ دلیل اصلی فوت کودکان بوده است.

نویسندهٔ این پژوهش خانم دکتر جولین هابر می‌گوید که هیچ فردی از این اتفاق‌ها در امان نیست، اما تاکید می‌کند که عادت‌های جدید می‌تواند مانع فاجعه شود.

برای مثال، او می‌گوید: «هرگز یک کودک را در خودرو تنها نگذارید، حتی برای یک دقیقه.»

«این قانون را برای خودتان بگذارید: حتی اگر چیزی را در خانه جا گذاشته‌ام و باید سریع به داخل بروم و برگردم، باز هم بچه را با خودم می‌برم.»

بیشتر این مرگ‌ها شامل مواردی‌اند که فردِ مراقبِ بچه، فراموش کرده که او را به مهدکودک ببرد.

برای مثال در سال ۲۰۱۳، مکسیموس هیوسکینز، در میلتونِ اونتاریو یک ماه قبل از تولدِ دو سالگی‌اش در صندلی عقب خودروی مادربزرگش فوت کرد.

در جلسه دادگاه این خانم گفت که نوه‌اش را از خانهٔ والدینش برده، ولی فراموش کرده بچه را به مهدکودک ببرد، و بعد از شیفت کار شبانه به خانه برگشته است.

او در نهایت به جرم خود یعنی ناتوانی از مراقبت صحیح از کودک اعتراف کرد و قاضی یک حکم تعلیقی ۲ ساله به او داد، و به شرط رفتار مناسب آزادی مشروط دارد.

برای پرهیز از تراژدی‌های مشابه، هابر به والدین پیشنهاد کرده که شماره تلفن شرکت‌های خدماتی مراقبت از کودکان را داشته باشند و در صورت غیبت غیرمنتظرهٔ یکی از مراقبین کودک، به شرکت‌ها خبر دهند.

او همچنین پیشنهاد می‌کند که والدین عادت‌های جدیدی انتخاب کنند تا مانع از فراموشکاری شود، مثلا گذاشتن کیف و موبایل در صندلی عقب کنار کودک تا در موقع ترک خودرو حتما کودک را ببینند.

«به خصوص موبایل، چون وسیله‌ای است که همه ما در طول روز به آن نیاز داریم.»

هابر می‌گوید والدین حتما باید عادت «نگاه کردن قبل از رفتن» را در پیش بگیرند، چه کودکی در خودرو باشد چه نباشد.

اما مسئولیت فقط به گردن والدین نیست. در این پژوهش معلوم شده که بخشی از این بار به گردن Rourke Baby Record است که نو-والدین برای آموزش‌های نگهداری از کودک به آنجا ارجاع می‌شوند.

مردم و جامعه هم نقشی در این حوادث دارند. هابر می‌گوید افرادی که کودکان تنها را در خودرو می‌بینند بایستی سریعا با ۹۱۱ تماس بگیرند، حتی اگر وضعیت کودک به نظر عادی باشد.

او می‌گوید «اثر گلخانه‌ای» در محیط‌های بستهٔ کوچک مثل اتاقک خودرو می‌تواند به سرعت دما را بالا ببرد، حتی اگر دمای محیط بیرون خنک (در حد ۲۰-۲۲ درجه) باشد.

این اثر به خصوص برای اطفال خطرناک است، زیرا بدن آنها هنوز توانایی کنترل دما را ندارد و به سرعت جانشان به خطر می‌افتد. هابر می‌گوید در این مواقع، کودکان اغلب به هذیان و حمله ناگهانی دچار می‌شوند و سپس به کُما می‌روند و جان می‌بازند.

او در آخر می‌گوید: «طبق صحبت‌هایی که با پلیس کرده‌ایم، اگر کودک دچار اضطراب و ناراحتی شده باشد، توصیه می‌شود که به هر طریق ممکن او را از خودرو خارج کنید.»

منبع: GlobalNews