Thursday, April 25, 2024
14.5 C
Calgary

آیا وضعیت مسکن کلگری در حال بهبود است

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بازار مسکن کلگری همچنان به طور نسبی راکد است، اما خوشبختانه می‌توان نشانه‌هایی قوی‎ از بهبود وضعیت املاک و رشد میزان تقاضا را در آن دید. بعلاوه برخلاف بسیاری از بازارهای بزرگ کانادا، قیمت مسکن در کلگری مقرون‌بصرفه باقی مانده است.

بر اساس آخرین بررسی RBC از سلامت بازار مسکن کانادا، با اعمال بالاترین mortgage stress test در ژانویه روند فروش مجدد املاک متوقف شده و موجب ایجاد رکود در بازار گردیده که این شرایط تاکنون ادامه دارد.

در نتیجه همین امر نرخ فروش منازل به صاحبان جدید از ابتدای امسال کاهش پیدا کرده و میانگین نرخ 0.42 را از ماه مارس و در حاشیه بازار به ثبت رسانده است. همچنین قیمت‌ها در همین حوزه تا اندازه‌ای تحت فشار قرار داشته‌اند.

از ماه مارس 2018 میزان دارایی‌ املاک در آلبرتا به بالاترین رقم در هشت سال گذشته رسیده و بر اساس آمار محلی تعداد سالانه منازل موجود در active listing های منطقه کلگری نیز 25 درصد رشد پیدا کرده است. انواع منازلی که بیشترین افزایش را به خود دیده‌اند خانه‌های attached و detached بوده‌اند.

تعجب‌آور نیست که در همین زمان تعداد کمتری خانه single-detached در حال ساخت بوده است، اما میزان ریسک در پروژه‌های مسکونی چند واحدی که در حال ساخت هستند رو به افزایش بوده است.

در این گزارش آمده: تعداد واحدهای خالی به نسبت بهار سال 2015 افزایش پیدا کرده است (همزمان با افت تعداد منازل در کلگری) و در بیشتر ایام سال 2017 و نیمه اول سال 2018 ارقام بسیار بالایی را ثبت کرده است. سهم واحدهای فروش نرفته نیز رشد داشته که علت اصلی آن تکمیل پروژه‌های آپارتمان‌های condo در سال‌های 2015 و 2016 و سپس کاهش میزان تقاضا در بازار بوده است.

بخش اجاره مسکن نیز با رشدی بیش از حد در بخش عرضه همراه بوده و همین موضوع موجب کاهش در میانگین اجاره بهای منازل و همچنین کاهش درآمد حاصل از کرایه منازل برای مالکین، شده است. نرخ منازل خالی از سکنه در ماه اکتبر 2016 به 7 درصد افزایش پیدا کرده و در همین زمان میانگین نرخ اجاره آپارتمان با در نظر گرفتن ابعاد واحدها نیز بین 3 تا 11 درصد کاهش یافته است.

با این تفاسیر هنوز راهی طولانی برای بهبود کامل بازار مسکن در پیش است. بسیاری نرخ بالای بیکاری را به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی در رکود بازار مسکن برمی‌شمارند، اما از سال 2017 وضعیت اقتصادی روندی رو به بهبود را طی کرده است. از سویی سرعت رشد جمعیت جوان در کلگری با کاهش مواجه بوده و نرخ آن برای جوانان 23 ساله از رقم 4 درصد در اوایل سال 2014 به 1.4 درصد در ماه سپتامبر 2017 رسیده است. این کاهش نیز می‌‌تواند در وضعیت کنونی تاثیرگذار بوده باشد. البته این نرخ در جولای 2018 مجددا روندی صعودی به خود دید و به 1.8 درصد افزایش پیدا کرد.

منبع: Daily Hive