Friday, April 19, 2024
1.4 C
Calgary

هشدار پلیس کلگری درباره شروع موج جدیدی از کلاهبرداری فیشینگ

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

پلیس کلگری از شهروندان این شهر خواسته تا در صورتی که طی چند هفته اخیر ایمیل تهدیدآمیزی دریافت کرده‌اند حتما آن را به پلیس گزارش دهند.

بر اساس گزارش CPS اخیرا موارد متعددی از تماس کلاهبرداران با شهروندان کلگری دریافت شده که افراد را تهدید به افشای سوابق جستجوی اینترنت آن‌ها کرده است. کلاهبردارها از قربانیان خواسته‌اند تا برای جلوگیری از این کار به آن‌ها پول پرداخت کنند.

کلاهبرداران ممکن است با در اختیار داشتن اطلاعات عبور افراد، سوابق آن‌ها نزد پلیس (که ممکن است از طریق درز اطلاعات در گذشته، شامل رمز عبور قربانی و سایر اطلاعات، به دست کلاهبردار رسیده باشد) و یا درز اطلاعات از برنامه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و یا شرکت‌های خرده‌فروشی که اقدام به فروش اطلاعات افراد می‌کنند، اقدام به کلاهبرداری از شهروندان کنند.

در برخی از موارد نیز کلاهبرداران ممکن است هیچ اطلاعاتی از تاریخچه مرورگر افراد را در اختیار نداشته باشند و یا هیچگاه به کامپیوتر قربانی دسترسی پیدا نکنند، اما با تهدید شهروندان سعی می‌کنند آن‌ها را مجاب به ارسال پول (در بسیاری از موارد به صورت بیت‌کوین) کنند.

گروهبان Ray Kelly از تیم جرایم اینترنتی CPS طی گزارشی گفت: ما می‌خواهیم به شهروندان خود یادآوری کنیم که همیشه مراقب اطلاعات شخصی خودشان در فضای مجازی باشند. بهتر است افراد رمز عبور خود را به طور مرتب تغییر دهند و همواره اخبار گوناگون درباره درز اطلاعات را دنبال کنند. مجرمان از این خطا که بسیاری از شهروندان رمزی مشابه را برای حساب‌های کاربری خود به کار می‌برند و آن را به ندرت تغییر می‌دهند، سوءاستفاده می‌کنند. شهروندان باید رمز عبور خاصی را برای هرکدام از حساب‌های کاربری خود برگزینند و آن را به طور مرتب تغییر دهند. همچنین باید همیشه مراقبت درز اطلاعات در نقاط مختلف دنیا باشند.

علاوه بر این CPS سایت www.haveibeenpwned.com را به شهروندان معرفی کرده تا با مراجعه به آن و وارد کردن آدرس ایمیل خود آگاهی پیدا کنند که آیا در گذشته اطلاعات آن‌ها در معرض خطر قرار گرفته است یا خیر.

بر اساس این گزارش از ابتدای امسال بیش از 1.2 میلیون نفر قربانی کلاهبرداری فیشینگ شده‌اند. 75 درصد از این افراد با دریافت پیشنهادات کاری قلابی فریب خورده‌اند.

در ادامه روش‌هایی معرفی‌ شده‌اند تا در صورت دریافت ایمیل‌های مشکوک بر اساس آن‌ها عمل شود:

  • همواره در هنگام دریافت ایمیل‎‌های غیرعادی و عجیب هوشیار باشید، مخصوصا اگر از شما بخواهد تا کاری فوری و ضروری را انجام دهید. هیچگاه بر روی لینک‌های موجود در این ایمیل‌ها کلیک نکنید، پولی برایشان نفرستید و به آن‌ها پاسخ ندهید. تنها در صورتی که از طریق منبعی ثانویه درباره اعتبار ایمیل مطمئن شدید به آن‌ها پاسخ دهید.
  • چطور ایمیل‌های فیشینگ را تشخیص دهیم:
    • آدرس فرستنده ایمیل را بررسی کنید. همیشه مراقب ایمیل‌هایی که از سوی افرادی که با آن‌ها ارتباط ندارید ارسال شده، باشید. به تلفظ اشتباه و یا حروف اضافی، اعداد و نمادهای اضافی در آدرس ایمیل فرستنده توجه کنید.
    • به گرامر اشتباه و غلط‌های املایی درون متن ایمیل توجه کنید.
    • لینک‌های مشخص شده درون ایمیل را با قرار دادن فلش موس روی آن‌ها چک کنید. هیچگاه فایل‌های داخل ایمیل و یا لینک‌ها را تا زمانی که درباره اعتبار فرستنده اطمینان پیدا نکرده بودید، باز نکنید.
    • زمان و تاریخ ایمیل ارسال شده را چک کنید. ایمیل‌هایی که برای کلاهبردای و فیشینگ ارسال می‌شوند معمولا در ساعاتی فرستاده شده‌اند که قاعدتا منابع معتبر اقدام به ارسال ایمیل نمی‌کنند.
  • رمز عبور خود را به صورت مرتب تغییر دهید. همچنین در صورتی که درز اطلاعات از یک منبع اطلاعاتی رخ داد به سرعت اقدام به تغییر رمز عبور خود کنید.

منبع: Daily Hive