Wednesday, April 17, 2024
2.1 C
Calgary

بیشتر بخوانیم: فروش دارایی‌های ایران در کانادا برای پرداخت خسارت قربانیان ترور

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دارایی‌های توقیف شدهٔ دولت ایران به ارزش ده‌ها میلیون دلار در کانادا به فروش رسیده‌اند و درآمدشان به قربانیان حوادث تروریستی یا بازماندگان آنها داده شده است.

طبق یکی از اسنادی که ماه قبل در دادگاه عالی اونتاریو به ثبت رسیده است، بخشی از پول فروش ساختمان‌های ایران در اوتاوا و تورنتو به قربانیان ترور پرداخت شده است.

این دارایی‌ها به ارزش ۲۸ میلیون دلار فروخته شده‌اند و دریافت کنندگان این پول، قربانیان حوادثی‌اند که به حماس و حزب‌الله  نسبت داده می‌شوند.

بنگاه حقوقی Albert Gelman Inc که برای انجام این پرداخت انتخاب شده بود روز ۷ آگوست به اطلاع قاضی دادگاه رسانده که «درآمدها طبق رای دادگاه به طلبکاران پرداخت شد.»

معمولا این نوع پرداخت‌ها موضوع مهمی نیستند، اما در این مورد خاص طلبکاران قربانی حوادث خشونت‌بار تروریستی بوده‌اند و دارایی‌های مذکور در خاک کانادا از دولت ایران ضبط شده‌اند.

زمین و ساختمان ایران در اوتاوا، مرکز فرهنگی ایرانیان بوده است و ارزش بالایی داشته است. مشتری آن یک شرکت ساخت‌وساز در مونترال بوده که آن را به قیمت ۲۶.۵ میلیون دلار خریده است.

اما مِلکی که در تورنتو قرار دارد، متعلق به شرکتی بوده که یکی از ماموران رسمی سفارت ایران ریاستش را بر عهده داشته و مرکز پژوهش‌های ایران بوده است. این مِلک هم به ارزش ۱.۸۵ میلیون دلار فروخته شده است.

وکیلِ قربانیان نیز فروش این املاک را تایید کرده است.

screen-shot-2019-09-12-at-11.36.38-am.png

ائتلاف کانادایی علیه ترور (C-CAT)، که برای تغییر قانون به نفع قربانیان و دریافت خسارت از حامیان تروریسم فعالیت می‌کند، از این اتفاق ابراز خوشحالی کرده است.

فروش و پرداخت خسارت از محل دارایی‌های دولت ایران، می‌تواند نقطه پایان فرآیندی باشد که ۷ سال قبل توسط دولت محافظه‌کار کانادا شروع شده بود تا جمهوری اسلامی ایران را به عنوان حامی تروریسم معرفی کند.

با حمایت قانون قربانیان تروریسم که در سال ۲۰۱۲ به اجرا در آمد، قربانیان حوادث تروریستی می‌توانند از محل دارایی‌های دولت‌های حامی ترور، خسارت خود را جبران کنند. در حال حاضر ایران و سوریه در این فهرستند.

معمولا دولت‌های خارجی قابل محاکمه و تعقیب نیستند ولی این قانون مصونیت آنها را حذف کرده و دارایی‌ها (غیر از دارایی‌های دیپلماتیک مثل سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها) می‌توانند برای پرداخت خسارت‌ها، فروخته شوند.

چندین خانوادهٔ امریکایی که در پرونده علیه ایران برنده شده بودند در دادگاه‌های اونتاریو و نوا اسکوشیا خواهان دریافت سهم از فروش این دو ملک شده بودند.

از جمله خانوادهٔ شهروند امریکایی مارلا بِنِت که در سال ۲۰۰۲ به دنبال بمبگذاری منسوب به حماس، کشته شده بود و ادوارد تریستی و جوزف سیپیو که از ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۱ در اسارت حزب‌الله بودند.

دادگاه طرف این قربانیان را گرفت و دارایی‌های ایران را حق آنها دانست و گفت که این املاک مورد استفادهٔ حکومت ایران بوده‌اند و ملکِ اوتاوا با سپاه پاسداران ایران ارتباط داشته است.

دولت ایران ابتدا نسبت به این تصمیم بی‌توجه بود ولی بعد از رای اولیه، یک بنگاه حقوقی در اونتاریو را استخدام کرد تا درخواست فرجام کند زیرا این رای را اقدامی سیاسی می‌دانست.

اما با رد شدن این فرجام‌خواهی در جلسهٔ پارسالِ دادگاه عالی، فروش املاک به جریان افتاد و حالا عواید آن بین قربانیان توزیع شده است.

همچنین ۲.۶ میلیون دلار پول نقدی که در حساب‌های بانکی ایران در کانادا بوده نیز به نفع این قربانیان توقیف و توزیع شده است.

کانادا در سال ۲۰۱۲ روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد، که دلیل آن حمایت از رییس جمهوری سوریه آقای بشار اسد، پیشبرد برنامهٔ هسته‌ای ایران، تهدیدها علیه اسرائیل و پشتیبانی از گروه‌های جنگ‌طلب بود.

آقای ترودو در کمپین انتخاباتی سال ۲۰۱۵ قول داده بود که روابط دیپلماتیک با ایران را احیا کند که تا امروز چنین اتفاقی نیفتاده است و به نظر می‌رسد با ترک برجام توسط ایالات متحده و افزایش دوباره فعالیت‌های هسته‌ای توسط ایران، این عادی‌سازی روابط باز هم به تعویق بیفتد.

منبع: Global News