Friday, April 19, 2024
-2.3 C
Calgary

چطور در طبیعت زمستانی کانادا زنده بمانیم: ترفندها و لوازم

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کانادا در زمستان سرد می‌شود. و منظور از سرد، دمای منفی ۵ درجه سانتی‌گراد نیست. حرف از منفی ۴۰ درجه است. حتما می‌پرسید که با چنین وضعی چطور می‌شود بیرون رفت و گردش کرد؟

قبل از مهاجرت به کانادا، احتمالا فقط حرف این دماها را شنیده‌اید و تا به حال تجربه دست اولی نداشته‌اید. به خصوص اگر از خاورمیانه یا کشورهایی مثل نیوزیلند می‌آیید. در کانادا، وقتی برف می‌بارد، عجیب می‌بارد. کل روز می‌بارد. برای چندین ماه روی زمین باقی می‌ماند. می‌شود گفت که زمستان به راحتی از نوامبر تا مِی ادامه دارد. البته از شدت سرما کاسته یا به آن افزوده می‌شود.

سرمای کوه‌های راکی

این را هم در نظر داشته باشید که در این مطلب داریم درباره کوه‌های راکی کانادا و طبیعت حاشیه آن حرف می‌زنیم. پس قطعا در شهرهای استان آلبرتا، بخش شرقی بریتیش کلمبیا، در ونکوو و ساحل غربی، برف کمتر و در نتیجه دمای معتدل‌تری داریم. در عوض بارش باران بیشتر می‌شود.

در کوه‌های راکی کانادا شما روزهای آفتابی ولی خیلی سردی را تجربه خواهید کرد. گاهی سرما تا مغز استخوان نفوذ می‌کند—خوش به حال ساکنین اینجا.

IMG_8833-1024x660.jpg

نظر بومیان درباره سرما:

۱. «خشک است»

آنها اعتراف می‌کنند که اینجا سرد است، ولی اضافه می‌کنند: «سرمای خشک داریم.» روزهای بسیار سرد معمولا با نور آفتاب همراهند و این، یک سرمای خشک به حساب می‌آید. بومی‌ها می‌گویند که «در شرق هوا خیلی سردتر است، ولی آنجا سرمای مرطوب داریم.» که قابل تحمل‌تر است.

خوشبختانه بادهای شینوک هم در شرق وجود دارند، بادهای گرمی که با وزش معجزه‌آسای خود دمای هوا را بالا می‌برند. شکر خدا بابت باد شینوک.

۲. «هوای بد نداریم، اما لباس پوشیدنِ بد داریم.»

یکی دیگر از جملات قصار بومیان کوه‌های راکی این است، راست هم می‌گویند. در سرمایی به این شدت، درست لباس پوشیدن خیلی مهم است.

همیشه باید لباسِ زیرِ گرمکن پوشید، چکمه برفی به پا کرد، و نگذاشت که برف پوست را لمس کند. کانادایی‌ها می‌گویند که لباس خوب مهمترین چیز است، و کمی که اینجا زندگی کنید متوجه ریشه این حرف خواهید شد. این درسی از طبیعت است و اگر درست لباس نپوشید، به راحتی ممکن است همین معلم خوب جانتان را بگیرد.

اینجا داستان‌های ترسناکی درباره گیر افتادن در بیرون و مرگ در اثر یخ‌زدگی وجود دارد که مو به تن آدم راست می‌کند.

IMG_8202-2-900x562.jpg

ترفندهایی برای دوام آوردن در سرمای کانادا:

۱. چند لایه لباس بپوشید

حتما شلوار و نیم‌تنهٔ گرمکن با جوراب‌های مخصوص به تن و به پا کنید. بعد روی آنها یک شلوار برفی بپوشید و بالاتنه را هم خوب بپوشانید. پوشیدن خز حیوانات و کت پُف‌دار خیلی برای ایمنی سینه، گردن و سر در این سرمای جانکاه مهم است. مزیت لایه‌های متعدد این است که گرمای بدن شما را محبوس می‌کنند و نیازی به منبع گرمای بیرونی نخواهید داشت. در ضمن اگر خیلی گرمتان شد، می‌توانید یکی از لایه‌ها را کم کنید. یا برعکس، موقع سرما به آنها اضافه کنید.

۲. همه بدنتان را بپوشانید

بله، صورت هم جزو بدن است. یک کلاه خوب، دستکش‌های مناسب، شالِ عالی و البته چیزی برای پوشاندن صورت‌تان از گزند بادهای وحشی. در این سرما، فقط ۳۰ ثانیه کافی است تا پوست آدم دچار سرمازدگی شود!

اما نیازی نیست با عینک محافظ به شهر بروید—صحنهٔ دراماتیک خیلی از فیلم‌ها! چون باید جلوی پایتان را ببینید و عینک خیلی دید را محدود می‌کند. اما از یخ زدن مژه‌هایتان هم تعجب نکنید. آنقدر‌ها که به نظر می‌آید بد نیست.

IMG_8255-900x562.jpg

۳. دانش بالاتر = قدرت بیشتر

درباره اینکه بدن در سرمای شدید چه واکنش‌هایی دارد مطالعه کنید. سرمازدگی و یَخ‌زدگی دو پدیدهٔ عادی ناشی از لباس ناکافی در سرمای شدیدند.

در یخ‌زدگی، پوستتان خاکستری رنگ‌پریده می‌شود و بافت مومی‌شکل پیدا می‌کند. در ضمن ممکن است کرختی، درد، بادکردگی، و التهاب هم حس کنید. قطعا نباید نواحی یخ‌زده را مالش داد یا در مقابل گرمای مستقیم گرفت. بهتر است بگذارید با دمای عادی بدنتان بهبود یابند.

در ضمن مراقب نشانه‌های سرمازدگی، هم در خودتان و هم در همراهان، باشید. اگر کسی دچار لرزش، گیجی و ضعف شده احتمالا سرمازده شده است. او را به سرعت به یک جای سرپوشیده ببرید و به مرور —نه یکباره— دمای بدنش را بالا ببرید تا بهبود یابد.

۴. مدت زیادی در هوای باز نمانید

این توصیه ساده‌ای است ولی خیلی به کار می‌آید. فعالیت‌های بیرون از خانه را کم کنید، چون وقتی حرف از دمای منفی ۴۰ درجه است، هر دقیقهٔ اضافه می‌تواند حیاتی باشد. از عقل سلیم‌تان استفاده کنید و در هر لحظه ببینید که چه حسی دارید، و بر اساس آن تصمیم بگیرید.

برای مثال در یک روز آفتابی که دما منفی ۳۰ درجه است، با لباس‌های گرم باید تحرک مداوم (مثلا برف‌نوردی) داشته باشید و جز چند دقیقه برای یک نوشیدنی گرم و غذای سبک، توقف نکنید. وگرنه عرق بدنتان ممکن است باعث سرماخوردگی شما شود. سرما مانع صعود و خوشگذرانی نیست، به شرطی که آماده بروید و دنبال لم ندادن نباشید.

۵. گزارش‌های هواشناسی را دنبال کنید

همیشه دَمِ بیرون رفتن، گزارش هوا را چک کنید. اگر برای پیاده‌روی روزانه یا کارهای دیگر خارج می‌شوید، پیشاپیش حواستان به هواشناسی باشد. گاهی هشدارهای وضع هوای بد توصیه می‌کنند که داخل بمانید. آنها را جدی بگیرید. برای چک کردن وضع هوا می‌توانید از رادیو، تلویزیون یا وبسایت The Weather Network استفاده کنید.

۶. وسایل بادوام بخرید

وسایل بادوام و خوب بخرید. پارچه کتانی برای دماهای زیر صفر کانادا مناسب نیست، گرمای کافی را تولید نمی‌کند و در اثر عرق و رطوبت خیس می‌شود، خیس شدن همان و یخ زدن همان.

پارچه پشمی یا پلی‌استر گزینه‌های بهتری هستند. در ضمن کفش‌هایی با کفه‌های ضخیم و ساق‌های بلند بخرید، تا سرما راه نفوذی به قلب دوم‌تان پیدا نکند.

اگر به گردش یا صعود می‌روید، حتما یک پتوی اضطراری (emergency blanket) همراه ببرید تا اگر حادثه‌ای رخ داد، درمانده نشوید. این نوع پتوها تا ۹۰٪ از گرمای خارج شده از بدن را بر می‌گردانند و در یک موقعیت اضطراری، تفاوت بین مرگ و زندگی را رقم می‌زنند.

deca-1024x679.jpg

دچار —و تسلیم ترس— نشوید!

امیدواریم باعث نگرانی شما نشده باشیم. در کانادا هوا خیلی سرد می‌شود، ولی قرار هم نیست در کل زمستان دمای منفی ۴۰ درجه داشته باشیم. معمولا امواج سرما می‌آیند و می‌روند.

دماهای شدید فقط چند روز طول می‌کشند، و سپس یک شینوک می‌وزد و هوا را گرم می‌کند. یک یا دو هفته بعد دوباره سرما بر می‌گردد و این داستان تا آخر زمستان تکرار می‌شود.

یک روز منفی ۴۰ درجه، روز بعد منفی ۱۰ درجه. وقتی اولی را پشت سر گذاشته باشید، دیگر به دومی «سرما» نمی‌گویید. در دمای منفی ۵ درجه که رسما می‌شود با تیشرت بیرون آمد!

وقتی آفتاب هست، روزها خیلی زیبا هستند. با لباس مناسب و دانش کافی می‌توانید حسابی در طبیعت خوش بگذرانید، و مناظر… فقط می‌شود گفت زیبــــــا هستند. مطمئنیم که گردش‌های زمستانی و برفی، از گردش‌های تابستانی خاطره‌انگیزتر خواهند بود. لااقل این تجربه ما ست.

لباس‌هایی که برای سرمای کانادا می‌خرید باید باکیفیت باشند. اینجا از این نظر نمی‌شود کم گذاشت. لباس زیر گرمکن، کت‌های چندلایه پُف‌دار، بارانی خوب، و چیزهای دیگر.

IMG_8038-2.jpg

فهرست وسایل لازم برای زمستان کانادا

به اندازه کافی درباره زمستان کانادا نوشتیم، حالا وقتش رسیده که برخی لوازم کلیدی را معرفی کنیم که حتما باید همراهتان باشند. این فهرست را بخوانید و بعد دنبال تهیه اقلامش بروید.

لایه اول

درست روی پوست شما قرار می‌گیرد، پس باید نازک باشد. جنس‌هایی مثل ابریشم، نایلون و پلی‌استر برای حفظ گرمای بدن مناسبند. این لایه باید بدن و پاهای شما را بپوشاند. لطفا نپرسید که شلوار جین هم خوب است یا نه. نخیر، به کار سرمای کانادا نمی‌آید.

  • شلوار پشمی
  • جوراب پشمی
  • تیشرت آستین کوتاه
  • تیشرت آستین بلند

لایه دوم

این لایه را روی لایه قبلی می‌پوشید، و نقش ایزوله‌کننده دارد. پارچه‌هایی از پشم گوسفند یا کُرک برای این منظور مناسبند زیرا هوای گرم را در خود محبوس می‌کنند. دوباره تاکید می‌کنیم که جنس کتان نخرید، چون وقتی خیس بشود، یخ می‌زنید.

  • لباس پشم گوسفند
  • کاپشن پشم گوسفند
  • کاپشن بلند پُف‌دار

اگر طرفدار کاپشن‌های پف‌دار نیستید، فقط این را از ما بپذیرید که کانادا نظرتان را عوض خواهد کرد…بهترین لباس برای پناه گرفتن از بادهای سرد همین است.

وظیفه کاپشن حفاظت از نیم‌تنه بالایی ست. در تکمیل آن باید شلوارهای برفی مخصوص و چکمه‌های عالی به پا کنید.

لایه سوم

و در آخر، نوبت می‌رسد به محافظت در برابر باد و باران و برف. باید یک جنس ضدآب و ضدباد پیدا کنید. سرمای باد خیلی غافلگیرکننده است و می‌تواند از لباس‌های شما عبور کند و خودش را به پوست‌تان برساند.

  • کاپشن زمستانی
  • بارانی
  • شلوار برفی

تجهیزات دیگر

  • چکمه
  • شال گردن
  • سربند و گردن‌بند (ترجیحا از برند Buff)
  • دستکش ۵ انگشتی
  • دستکش ۲ بخشی (یک بخش برای شست، یک بخش برای ۴ انگشت دیگر)
  • جوراب گرم
  • گرمکن دستی
  • پتوی اضطراری

به شما تبریک می‌گوییم، اگر تا پایان این مقاله با پیکوبینو همراه بوده‌اید، دیگر نگران گردش‌های زمستانی شما نیستیم. به نظر خودمان که تقریبا همهٔ لباس‌ها و وسایل گرم‌کننده لازم را به شما معرفی کرده‌ایم. البته که مهارت‌های فردی را هم باید ضمیمه این لباس‌ها و تجهیزات کنید. با داشتن آمادگی مناسب، دیگر جای ترس نیست.

منبع: theworldisacircus