Thursday, March 28, 2024
0.3 C
Calgary

پایین بودن توان مالی اصلی‌ترین دغدغه رای‌دهندگان کانادایی است

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داده که نگرانی و بدبینی اقتصادی در میان شهروندان کانادایی شدیدا افزایش پیدا کرده است. همین موضوع نیز ثابت می‌کند که چرا توان مالی کانادایی‌ها به موضوع اصلی کمپین‌های انتخاباتی فدرال تبدیل شده است.

با اینحال بر اساس آخرین نظرسنجی Leger شهروندان کانادایی هنوز نمی‌دانند که کدام حزب می‌تواند بهتر از سایرین با فشار اقتصادی موجود مقابله کند.

Leger از افراد پرسیده تا شرایط کنونی خود را در چند کلمه بیان کنند. 26 درصد از سوال‌شوندگان گفته‌اند که دارای درآمد کافی هستند، اما این درآمد به سختی جوابگوی هزینه‌های آن‌ها است. 13 درصد دیگر نیز گفته‌اند که درآمد بسیار پایینی دارند و مجبور شده‌اند مبلغ زیادی قرض بگیرند.

36 درصد از سوال‌شوندگانی که در رده سنی 35 تا 54 سال هستند گفته‌اند که حتی با داشتن درآمد کافی به سختی می‌توانند تا پایان ماه هزینه‌های خود را بپردازند. 15 درصد دیگر نیز بیان داشتند که مبلغ زیادی بدهکار هستند که بالاترین نرخ در تمام رده‌های سنی به حساب می‌‎آید.

از اینرو به گفته کریستوفر بورک که رییس Leger است اصلا جای تعجب ندارد که اجزاب لیبرال، محافظه‌‎کار و New Democrat بخش زیادی از کمپین‌های انتخاباتی خود در هفته اول را به موضوعاتی درباره شرایط خانواده و جامعه اختصاص داده‌اند.

بورک در این مورد گفت: احتمالا این احزاب اطلاعاتی یکسان از وضعیت کنونی مردم بدست آورده‌اند که نشان می‌دهد شرایط زندگی شهروندان کانادا در حال سخت‌تر شدن است.

این نظرسنجی بین تاریخ 13 تا 17 سپتامبر انجام شده و در آن از 1،598 شهروند بالغ که مجاز برای رای‌دهی هستند به صورت آنلاین پرسش شده است. برای نظرسنجی‌های اینترنتی نمی‌توان حاشیه خطا تعیین کرد زیرا امکان استفاده از تمونه‌های تصادفی در آن‌ها وجود ندارد.

در همین بازه زمانی حزب لیبرال قول داده تا برنامه‌ مراقبت از کودکان را توسعه دهد، مالیات دوران زایمان را بردارد و مراکز بیشتری برای مراقبت از کودکان در ساعات پس از مدرسه بسازد. محافظه‌کارها نیز مجموعه‌ای از مزایای مالیاتی و مالی را برای والدین فرزندان فعال و هنرمند در نظر گرفته‌اند. حزب NDP نیز قول داده تا قبوض تلفن همراه و اینترنت را کاهش دهد و خانه‌های ارزان بیشتری بسازد.

احزاب گوناگون تلاش می‌کنند تا دیدگاه متفاوتی برای حل این مسئله ارائه دهند، اما به گفته دیوید مک‌دونالد که اقتصاددان ارشد مرکز Policy Alternative است سیاست‌های آن‌ها در بطن دارای پیچیدگی و دشواری‌های فراوانی هستند.

کاهش مالیات و افزایش مزایا در ابتدا می‌تواند موجب خوشحالی شهروندان شوند، اما اقدامات دیگری همچون افزایش امکانات مراقبتی که وقت خالی بیشتری برای والدین ایجاد می‌کنند، می‌توانند در درازمدت تاثیرات مثبت‌تری داشته باشند.

مک‌دونالد در اینباره گفت: شما شاید تصمیم‌ بکیرید به خانواده‌ها ماهانه به ازای هر کودک 100 دلار بپردازید، اما این کار از هزینه 1،700 دلاری مراقبت از کودک در تورنتو کم نمی‌کند.

با اینحال هیچکدام از این وعده‌ها تاکنون نتوانسته‌اند تغییری در نظر مردم بوجود آورند. 36 درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند گفته‌اند نمی‌دانند کدام یک از احزاب سیاسی می‌تواند توان مالی مردم کانادا را افزایش دهد.

از سوی دیگر محل زندگی شهروندان نیز تاثیر زیادی در پاسخ‌ آن‎ها داشته است.

پاسخ‌دهندگان ساکت اونتاریو بین دو حزب محافظه‌کار و لیبرال شک دارند. این درحالی است که در استان کبک حزب لیبرال با 5 امتیاز بیشتر پیشتاز است. در بریتیش‌کلمبیا نیز وضعیت متفاوتی حاکم است و 25 درصد طرفدار توریز و 14 درصد طرفدار لیبرال‌ها هستند.

علاوه بر این به اعتقاد اقتصاددانان و سیاست‌مدار‌های اجتماعی تعاریف در مورد این‌که چگونه می‌توان توان مالی را افزایش داد متفاوت است. هرچند مسکن ارزان به طور کلی تعریف پذیرفته‌ شده‌ای برای آن است (باید تنها 30 درصد از درآمد فرد را به خود اختصاص دهد)، اما تعاریف اقتصادی دیگری نیز همچون هزینه‌های مراقبتی، استفاده از حمل‌ونقل عمومی و اتوبوس و هزینه قبض تلفن همراه نیز وجود دارند.

مک‌دونالد درباره این موضوع گفت: توان مالی چیزی شبیه به طبقه متوسط اقتصادی است. ما تعریف دقیقی از کسانی که در این طبقه حضور دارند در علم اقتصاد نداریم، اما همه می‌خواهند عضو این طبقه باشند. توان مالی یکی از بخش‌های اصلی این تعریف است، اما آن نیز تعاریف گوناگونی برای مردم دارد.

شرایط کنونی درباره طبقه متوسط خاطرات کمپین‌های سال 2015 را مجددا زنده می‌کند. به گفته بورک در آن سال نیز جنگ برای بدست آوردن آرای شهروندان طبقه متوسط بالا گرفته بود. این گروه نیز در نهایت جاستین ترودو را به عنوان کسی انتخاب کردند که بهترین راه‌حل را برای مشکلات آن‌ها دارد. هم‌اکنون نیز در ابتدای کمپین‌های انتخاباتی شاهد رقابتی مشابه چهار سال قبل بین احزاب هستیم.

به گفته جنیفر رابسون که پروفسور سیاست عمومی در دانشگاه Carleton است خواسته‌های طبقه متوسط و افزایش توان مالی هر دو بر مسائلی مشابه تاکید دارند.

او در اینباره گفت: به طور کلی ما در اینجا درباره امنیت مالی صحبت می‌کنیم. در حال حاضر احساس می‌شود که برخی از شهروندان کانادایی فشار اقتصادی نسبتا زیادی را تحمل می‌کنند و نگران پرداخت بدهی‌های خود هستند. برخی نیز نگران وضعیت درازمدت مالی (دوران بازنشستگی) خودشان هستند و نمی‌دانند چگونه قادر خواهند بود با مشکلات پیش رو مقابله کنند. تمامی این افراد از نداشتن یک پشتوانه مالی مناسب می‌نالند.

به اعتقاد فیلیپ کراس که همکار ارشد موسسه Macdonald-Laurier می‌باشد انعطاف‌پذیر بودن موضوع توان مالی به مانند طبقه متوسط آن را به یک ابزار انتخاباتی مناسب تبدیل کرده است.

او در ادامه افزود: بیشتر مردم دارای ایده‌ای روشن از منزل و یا اتومبیلی که می‌خواهند داشته باشند هستند. زمانی که این دسته از شهروندان حساب‌وکتاب می‌کنند و می‌بینند پول بیشتری برای دستیابی به این خواسته خود ندارند اظهار می‌کنند که از توان مالی کافی برخوردار نیستند. این موضوع از نظر یک سیاستمدار فرصتی عالی است. او پیش خود می‌گوید که من شرایط را به طور کلی برای او بهتر خواهم کرد. سیاستمداران می‌خواهد با در اختیار قرار دادن پول بیشتر و بهتر کردن شرایط به مردم برای رسیدن به خواسته‌هایشان کمک کنند و چنین روندی در رقابت‌های سیاسی همواره شکل می‌گیرد.

منبع: Daily Hive