Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

37 درصد شهروندان آلبرتا قصد زدن واکسن آنفولانزا را ندارند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نزدیک به 40 درصد از جمعیت استان آلبرتا در معرض خطر ابتلا به ویروس خطرناک آنفولانزا در فصل سرد پیش رو هستند.

بر اساس یک نظرسنجی جدید که توسط London Drugs انجام شده 37 درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند قصد دریافت واکسن در فصل آنفولانزا پیش رو را ندارند. در این نظرسنجی که از تاریخ 22 تا 28 آگوست انجام شده 616 شهروند آلبرتایی شرکت کرده‌اند. این نظرسنجی به صورت آنلاین انجام شده و به همین دلیل ممکن است آمار نهایی آن از دقت کافی برخوردار نباشد.

جیانی دلنگرو که داروساز London Drugs است در یک بیانیه گفت: متاسفانه بسیاری از شهروندان آلبرتایی ممکن است امسال واکسن آنفولانزای خود را دریافت نکنند. این تصمیم غلط به احتمال زیاد به دلیل تصورات اشتباه درباره بیماری آنفولانزا، مزایای زدن واکسن آنفولانزا و یا نگرانی‌ها درباره سلامت فردی و کارآیی این نوع واکسن‌ها گرفته می‌شود. حقیقت آن است که واکسن آنفولانزا کاملا بی‌خطر بوده و موثرترین ابزار کنونی برای محافظت در برابر سرماخوردگی می‌باشد. زدن این واکسن باعث جلوگیری از شیوع آنفولانزا و در نتیجه نجات جان بسیاری از شهروندان می‌شود.

34 درصد از پرسش‌شوندگان که گفته‌اند قصد دریافت واکسن سرماخوردگی در سال جاری را ندارند در پاسخ به چرایی این تصمیم گفته‌‎اند از سلامت جسمی کافی برخوردار هستند و نیازی به دریافت واکسن آنفولانزا نمی‌بینند (یکی از متداول‌ترین تصورات غلط). 31 درصد نیز اعتقاد دارند که این واکسن‌ها ناکارآمد هستند و یا این‌که تنها برای مبارزه با ویروس‌های قدیمی مفید بوده‌اند. 21 درصد نیز فراموش کردن را دلیل احتمالی نزدن واکسن آنفولانزا عنوان کرده‌اند.

جالب آن‌جاست که 78 درصد از افرادی که اعلام کرده‌اند امسال برنامه‌ای برای زدن واکسن خود ندارند، گفته‌اند درباره علت اهمیت این واکسن کاملا آگاه هستند. آن‌ها پاسخ داده‌اند که زدن این واکسن برای جلوگیری از انتقال ویروس آنفولانزا به کسانی که بیش از سایرین در معرض خطر هستند مانند کودکان، افراد سالمند، کسانی که به دلیل مشکلات جسمی قادر به دریافت واکسن نیستند و همچنین کودکان کم‌ سن‌وسال بسیار حیاتی است.

دلنگرو در یک اطلاعیه گفت: دریافت واکسن‌های آنفولانزا برای سالمندان و کودکانی که سن پایین دارند ضروری‌تر است. این گروه‌های سنی بیش از سایرین مستعد ابتلا به آنفولانزا هستند و وضعیت جسمی آن‌ها ممکن است به سرعت وخیم شود و حتی خطر مرگ نیز آن‌ها را تهدید می‌کند. از طرفی افراد تندرست و قوی نیز باید حتما این واکسن را دریافت کنند زیرا در این صورت نرخ کسانی که واکسن‌ زده‌اند بیشتر شده و شانس ابتلای گروه‌های سنی حساس به این بیماری کاهش می‌یابد.

بر اساس آمار رسمی در فصل 2018 تا 2019 مجموعا 6،082 شهروند آلبرتایی به بیماری آنفولانزا مبتلا شده‌اند که در نتیجه آن 30 نفر جان خود را از دست دادند.

از تاریخ 15 اکتبر می‌توانید به صورت رایگان واکسن آنفولانزا دریافت کنید.

منبع: Daily Hive