Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

تعطیلی برخی واحدهای تجاری در روز جمعه به مناسبت اعتصابات اقلیمی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

برخی از فروشگاه‌ها و واحدهای تجاری بزرگ کشور کانادا روز جمعه درهای خود را خواهند بست تا کارمندان آن‌ها بتوانند در اعتصاب اقلیمی جهانی شرکت کرده و به راهپیمایی اعتراضی بروند.

ایده برگزاری این اعتصابات را گرتا تانبرگ شانزده ساله، دانش‌آموز و فعال محیط‌زیستی سوئدی داده است. اقدامات و اظهارات گرتا او را به چهره‌ای بین‌المللی در مسیر مبارزات جهانی بر ضد تغییرات اقلیمی تبدیل کرده است.

در میان فروشگاه‌ها نام‌های بزرگی همچون MEC نیز به چشم می‌خورد. به گفته مدیرعامل MEC فیل آراتا، کارمندان تمامی شعب می‌توانند روز جمعه در اعتصابات اقلیمی که در نزدیکی محل زندگی آن‌ها برگزار می‌شوند، شرکت کنند.

او در اطلاعیه‌ای اعلام کرده: فروشگاه‌های MEC به عنوان بزرگترین شرکت عرضه‌کننده محصولات مسافرتی و کمپینگ بسیار نگران وضعیت آب‌‎‌وهوایی کنونی است. هرچند ما در گذشته اقدامات محیط‌زیستی و حمایتی بسیاری انجام داده‌ایم و از این حیث نمونه‌ای درخشان در صنعت لوازم طبیعت‌گردی به حساب می‌آییم، اما اعتقاد داریم که باید اقدامات بیشتر و اساسی‌تری انجام شوند. اولین و اصلی‌ترین دلیل برای حضور ما در این صنعت عشق و علاقه‌ای است که به طبیعت داریم. حال زمان عمل فرا رسیده تا بکوشیم و کره خاکی و مناظر زیبای آن را برای نسل‌های بعد حفاظت کنیم.

تمامی فروشگاه‌های MEC در سرتاسر کشور تا ساعت 5 عصر روز جمعه تعطیل خواهند بود. همچنین کارمندان دفتر مرکزی MEC، مرکز توزیع و نیز خدمات شرکت هم این فرصت را خواهند داشت تا در اعتصابات شرکت کنند.

آراتا گفت: این اولین بار است که ما اقدامی در این ابعاد انجام می‌دهیم. ما این را می‌دانیم که تصمیم کنونی ممکن است برای برخی از اعضا که از قبل وقت رزرو کرده‌اند و یا برنامه داشتند به فروشگاه‌های ما بیایند مشکلاتی ایجاد کند. این گروه از اعضا و مشتریان می‌توانند با مرکز خدمات شرکت و یا فروشگاه محلی MEC تماس بگیرند تا شرایط لازم برای حضور آن‌ها پیش از تاریخ 27 سپتامبر فراهم شود.

شرکت Lush نیز روز جمعه تعطیل است

مدیرعامل Lush مارک وولورتون نیز هم‌صدا با آراتا اظهار داشته که این شرکت نیز روز جمعه درهای خود را خواهد بست. او درباره این تصمیم گفت: ما این کار را برای آن انجام می‌دهیم که کارمندان شرکت بتوانند اعتصابات اقلیمی که با رهبری جوانان برنامه‌ریزی شده و قصد دارد توجه‌ها را به وضعیت تاسف‌بار کره زمین جلب کند شرکت کنند.

وولورتون در یک بیانیه اظهار داشت که در یک سال اخیر گرتا تانبرگ و جوانان بسیاری در سرتاسر کره زمین از رفتن به مدارس ممانعت کرده‌اند تا نگاه رهبران دنیا را متوجه وضعیت اقلیمی زمین کنند. حال آن‌ها ما را دعوت کرده‌اند تا به اعتراض آن‌ها بپیوندیم.

وولورتون گفته که این شرکت به شدت تحت تاثیر این حرکت اعتراضی قرار گرفته است و از آن حمایت می‌کند.

او در ادامه افزود: ما باید به این وضعیت نگران‌کننده و وخیم اقلیمی هرچه سریع‌تر و قوی‌تر رسیدگی کنیم. ما به عنوان شرکتی که اقدامات محیط‌زیستی متعددی در گذشته انجام داده به هزاران کارمند خود این فرصت را می‌دهیم تا به میان معترضان بروند و خواستار عملی جسورانه و سریع‌تر باشند.

وولورتون اعلام کرد که شرکت Lush در کنار گرتا و تمام کسانی که آینده‌ای زیبا را به آن‌ها بدهکاریم می‌ایستد. تغییرات اقلیمی ادامه‌دار خواهد بود و ما نیز باید ‎به تلاش خود ادامه دهیم.

شرکت SodaStream هم تعطیل است

شرکت SodaStream Canada اعلام کرده که روز جمعه سامانه فروش اینترنتی و فعالیت‌های کارمندان خود در دفتر مرکزی را تعطیل خواهد کرد. این تعطیلی به مدت 24 ساعت ادامه دارد و از ساعت 8 صبح جمعه شروع می‌شود.

بعلاوه کارمندان این شرکت قرار است در یک حرکت محیط‌زیستی برای پاکسازی یک ساحل محلی نیز شرکت کنند. به گفته مسئولان SodaStream این اقدام جمعی برای آن‌ها بسیار مهم است.

https://www.instagram.com/p/B2odoUNH0Ik/?utm_source=ig_embed

ایال شوهات که مدیرعامل SodaStream است اظهار داشت: تغییرات اقلیمی یک وضعیت بحرانی و وحشتناک است که نباید بیش از این مورد بی‌توجهی قرار گیرد. مسئولیت رهبران جامعه جهانی آن است که صدای نسل جوان امروز را بشنوند و همین حالا اقدام کنند. مراقبت از کره‌زمین جزو اهداف اصلی شرکت ماست. به تلاش و اقدامات خود درباره این بحران جهانی ادامه خواهیم داد.

شرکت SodaStream که به دلیل مبارزات پیشین خود علیه استفاده از زباله‌های پلاستیکی یکبارمصرف شناخته می‌شود حال با حمایت از اعتراضات اقلیمی یک گام دیگر رو به جلو برمی‌دارد. این شرکت از ساعت 8 صبح روز جمعه به مدت 24 ساعت فروشگاه اینترنتی خود را خواهد بست.

سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای درباره این اعتراضات گفت: تاثیر تغییرات اقلیمی در جای جای کره خاکی قابل احساس است. این بحران زیست‌محیطی آثار و تبعات سوء بسیار جدی برای زندگی انسان‌ها دارد. تغییرات اقلیمی باعث مختل شدن اقتصاد کشورها می‌شود و امروز و فردای ما را به خطر انداخته است. با اینحال هنوز راه‌حل‌هایی مقرون‌بصرفه و کارآمد وجود دارند که می‌توانیم به کمک آن‌ها به سوی اقتصادی پاک‌تر، پایدارتر و مقاوم‌تر گام برداریم.

منبع: Daily Hive