Thursday, April 25, 2024
14.5 C
Calgary

آیا بارش برف ماه سپتامبر در کلگری پدیده‌ای نادر است

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

احتمالا بسیاری از شهروندان کلگری گمان می‌کنند بارش برف در این موقع از سال برای شهری که آب‌وهوایی غیرمعمول و گاها غیرقابل پیشبینی دارد امری عادی محسوب می‌شود، اما اینگونه نیست.

طبق داده‌های آماری weatherstats.ca کلگری در ده سال گذشته تنها یکبار در ماه سپتامبر برف باریده که میزان آن نیز قابل توجه بوده است.

ماه سپتامبر سال 2014 آخرین بار بوده که در ماه سپتامبر معابر شهر کلگری سفیدپوش شده‌اند. البته با آغاز ماه اکتبر که در آن سال بدون برف بود دیگر هیچ اثری از این بارش باقی نماند.

در حال حاضر بنا به پیشبینی سازمان The Weather Network احتمالا تا 12 سانتی‌متر در سطح شهر برف خواهد بارید. به این ترتیب بنظر می‌رسد رکورد 10 سانتی‌متری سال 2014 به زودی شکسته می‌شود. پیشبینی شده در سایر نواحی جنوبی آلبرتا ارتفاع برف حتی به 60 سانتی‌متر نیز برسد.

با نگاه به آمارهای قدیمی مشخص می‌شود که در ماه سپتامبر در محبوب‌ترین شهر استان آلبرتا برف به دفعات خیلی کم باریده و فاصله بین هر رکورد بارش با دیگری نیز طولانی است. همچنین رکوردهای سال‌های دور به نسبت بارش سال 2014 و همچنین بارش پیش‌رو مقدار بسیار کمتری را ثبت کرده‌اند.

در ماه سپتامبر 2003 حدودا 5 سانتی‌متر برف بر سطح خیابان‌های کلگری بارید و ماه اکتبر بعد از آن نیز حسابی برفی بود، اما در سال قبل یعنی 2002 تنها 1 سانتی‌متری برف در کلگری باریده است. بر اساس آمار کلگری در ماه سپتامبر 2000 بارش 2 سانتی‌متری و ماه سپتامبر 1996 بارش 1 سانتی‌متری داشته است. پیش از آن و با فاصله‌ای 11 ساله به ماه سپتامبر سال 1984 و همچنین 1985 خواهیم رسید که به ترتیب رکورد 3 و 2 سانتی‌متری برف را ثبت کرده‌اند.

آمارها به ما می‌گویند که در 40 سال گذشته تنها هفت بار در ماه سپتامبر در کلگری برف باریده است. به این ترتیب با توجه به پیشبینی‌ها احتمالا آخرهفته پیش‌رو رکوردی قابل توجه به جای خواهد گذاشت.

منبع: Daily Hive