Thursday, April 25, 2024
14.5 C
Calgary

ساکنین Western Canada با عصبانیت پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

ناظران می‌گویند که موج بزرگی از ناامیدی و نفرت در میان رای‌دهندگان Western Canada وجود دارد که ممکن است در نهایت به سود حزب محافظه‌کار‌ها و پیروزی آن‌ها در آلبرتا، ساسکاچوان و بخش‌هایی از بریتیش‌کلمبیا منجر شود. با اینحال تحلیلگران سیاسی انتظار ندارند که این موج به سایر نواحی کانادا نیز سرایت کند.

جیسون کنی نخست‌وزیر آلبرتا و اسکات مو نخست‌وزیر ساسکاچوان از منتقدان سرسخت و همیشگی جاستین ترودو هستند که بارها سیاست‌های او در زمینه انرژی و مالیات کربن را زیر سوال برده‌اند. آن‌ها به دنبال آن هستند تا یک قانون فدرال با هدف اصلاح نحوه ارزیابی پروژه‌های بزرگ انرژی در کانادا وضع شود.

آن‌ها همواره به ساخت خطوط لوله تاکید داشته‌اند و بنظر می‌رسد تلاش بی‌پایان برای احداث و اجرای این پروژه‌ها هدف اصلی مبارزات سیاسی آن‌ها بوده باشد.

خشم و نفرت ساکنین این منطقه منجر به برگزاری راهپیمایی‌های اعتراضی، تظاهرات متعدد، نصب بیلبوردهایی بر ضد حزب لیبرال، طرفداری از صنعت نفت و گاز و نیز بحث‌هایی درباره جدایی این مناطق از کانادا شده است.

سارا لیگ که مزرعه‌دار گندم در جنوب ساسکاچوان است می‌گوید: حقیقتا من هیچ‌وقت چنین حسی را تجربه نکرده‌‎ام، نتنها مورد قدردانی قرار نمی‌گیرم بلکه کاملا به من بی‌توجهی نیز می‌شود. هربار که حرفی می‌زنیم به ما برچسب نژادپرستی و تعصب زده می‌شود. من در تمام عمرم هیچوقت به این اندازه از دولت ناامید نشده‌ام.

لیگ نیز همچون بسیاری از شهروندان کشاورز ساکن نواحی روستایی غرب کانادا در پست‌های خود در شبکه‌های اجتماعی بی‌پرده از نفرت و ناامیدی از ترودو سخن می‌گوید.

او افزود دلایل متعددی موجب ناامیدی او از جاستین ترودو شده که از میان آن‌ها می‌توان به مشاجره و اختلاف دولت کانادا با چین بر سر تجارت کانولا، تعرفه‌هایی که هند بر صادرات نخودفرنگی و عدس اعمال کرده و نیز تغییراتی که دو سال پیش دولت در مالیات کسب‌وکارهای کوچک ایجاد کرد و کشاورزان از آن متاثر شدند اشاره کرد. رایزنی درباره این تغییرات مالیاتی درست هنگام برداشت محصولات کشاورزی انجام شد.

جرد وزلی که پروفسور علوم سیاسی در دانشگاه آلبرتا است می‌گوید: بیگانگی یک فاکتور احساسی است. در صورتی که ساکنین سایر نواحی کانادا به شرایط کنونی در آلبرتا بی‌توجهی کنند ممکن است آتش خشم شهروندان این ناحیه شعله‌ورتر شود.

با اینحال او هشدار داده که در صورت پرداختن به مشکلات نواحی غربی کشور از طریق ایجاد خطوط لوله بیشتر و اجرای قوانین برابری‌سازی ممکن است رهبران احزاب نتوانند آرای رای‌دهندگان نواحی ثروتمند کانادا را بدست آورند.

شاچی کرل که مدیر اجزایی موسسه Angus Reid است می‌گوید ناامیدی شدید در بین شهروندان مناطق غربی موجب خواهد شد تا آرا به نفع اندرو شیر رهبر حزب محافظه‌کار به درون صندوق‌های رای انداخته شوند. اما به دلیل آن‌که حمایت اصلی محافظه‌کاران در نواحی غربی کشور متمرکز است در نهایت شاهد ناکارآمدی آرا خواهیم بود. به این ترتیب بسیاری از کرسی‌ها به شکل نابرابر در نواحی مختلف تقسیم می‌شوند که این امر اصلا خوب نیست.

او گفت: در نهایت استراتژیست‌ها محافظه‌کار خواهند گفت “ای کاش آرای اونتاریو را نیز داشتیم”، و یا ” این کاش می‌توانستیم آرای رای‌دهندگان در آتلانتیک کانادا، کبک و یا بریتیش‌کلمبیا را نیز بدست آوریم”.

به گفته کرل در سال 2015 لیبرال‌ها توانستند آرای شهروندان ادمونتون و کلگری را تصاحب کنند، اما بر اساس نظرسنجی‌های اخیر این به احتمال زیاد در انتخابات پیش‌رو این موفقیت تکرار نحواهد شد.

لولن بردال که رییس مطالعات سیاسی دانشگاه ساسکاچوان است می‌گوید در انتخابات گذشته حزب NDP نیز موفق شد کرسی‌هایی را به خودش اختصاص دهد، اما احتمالا این کرسی‌ها در انتخابات پیش‌رو به محافظه‌کاران می‌رسند.

به گفته بردال، شیر باید در این انتخابات به حمایت رای‌دهندگان Western Canada و کرسی‌های این ناحیه امید داشته باشد و همزمان سعی کند کرسی‌هایی نیز در خارج از این استان‌ها نیز برای محافظه‌کاران بدست آورد.

او معتقد است در صورت انتخاب مجدد ترودو احتمالا نفرت و عصبانیت شهروندان در این نواحی بیشتر نیز خواهد شد.

به عقیده باربل در صورت پیروزی شیر این خشم حداقل برای مدتی فروکش می‌کند. این آرامش زمانی که در سال 2006 استفان هارپر از حوزه کلگری به نخست‌وزیری رسید نیز برای مدتی در منطقه حاکم شد.

او به سخنرانی پیروزی هارپر اشاره کرد که در آن به سال‌های طولانی بی‌توجهی به این منطقه که در اتاوا و کانادا احساس می‌شد می‌پردازد. هارپر در این سخنرانی گفت: حال نوبت Western Canada رسیده است.

البته وزلی می‌گوید که حتی در صورت پیروزی محافظه‌کارها اگر شرایط تغییر نکند خشم و حس بیگانگی در میان اهالی Western Canada ممکن است افزایش یابد. او افزود: این نگرانی وجود دارد که با ادامه سخنرانی‌ها و دادن وعده‌های بیشتر همچون ساخت سریع‌تر خط لوله، در صورت اجرایی نشدن هرکدامشان پس از انتخابات، حس نفرت و بیگانگی بین اهالی منجر به بروز اتفاقات ناخوشایندی شود.

منبع: Daily Hive