Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

برنامه‌های مالی احزاب و تلاش برای رفع کسری بودجه

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

به نظر می‌رسد رهبران احزاب فدرال از اعتمادبنفس کافی برای شرکت در مناظرات انتخاباتی برخوردار هستند. البته تنها برخی از این رهبران تاکنون برنامه جامعی از وعده‌های خود و برآورد هزینه‌های مربوط به آن‌ها را منتشر کرده‌اند.

در حال حاضر تنها حزب لیبرال و سبز برنامه‌ جامع خود را ارائه داده‌اند. این برنامه جامع شامل برآورد هزینه برای اکثر وعده‌های انتخاباتی و چگونگی تامین هزینه‌ این وعده‌ها می‌شود.

اندرو شیر رهبر حزب محافظه‌کار هنوز هیچ توضیحی درباره هزینه اجرای برنامه‌های خود نداده است. او در پاسخ به پرسش روز دوشنبه حاضرین درباره این‌که آیا پیش از شروع مناظرات نامزدهای انتخاباتی در هفته آینده توضیحی درباره این هزینه‌ها می‌دهد یا خیر پاسخ روشنی از تاریخ انتشار برآوردهای اقتصادی وعده‌های خود نداد.

شیر در یک کمپین انتخاباتی در Whitby اونتاریو گفت: ما متعهد هستیم تا برنامه خود را هرچه سریعتر در اختیار شهروندان کانادا قرار دهیم تا زمان کافی برای بررسی آن و تصمیمگیری درباره‌اش را داشته باشند. این برنامه خیلی قبل‌تر از روز انتخابات و برگزاری پیش‌انتخابات انجام خواهد شد.

پیش‌انتخابات در تاریخ 14 اکتبر و پس از برگزاری مناظرات رسمی انتخاباتی برگزار می‌شود. مناظرات رهبران احزاب نیز طبق برنامه قرار است در تاریخ 7 اکتبر به زبان انگلیسی و در تاریخ 10 اکتبر به زبان فرانسوی برگزار شود.

کوین پیج که مامور سابق بودجه پارلمان بوده و هم‌اکنون رییس مطالعات مالی و دموکراسی در دانشگاه اوتاوا است می‌گوید: الان زمان خوبی برای تمام احزاب است تا برنامه‌ جامع و برآوردهای مالی خود را منتشر کنند. در حال حاضر نیمی از زمان آغاز کمپین‌ها می‌گذرد و تا برگزاری مناظرات انتخاباتی نیز چیزی نمانده است. تعهد مالی به نسل کنونی و نسل‌های آینده باید در مناظرات انتخاباتی حتما مورد بحث قرار گیرد.

پیج همچنین افزود بهتر است درباره برنامه حزب محافظه‌کار و چگونگی کمک آن به رفع کسری بودجه و تامین هزینه‌های مالی برنامه‌های انتخاباتی آن‌ها بیشتر بدانیم.

شیر سوگند خورده که دولت محافظه‌کار بودجه فدرال را ظرف پنج سال از کسری خارج خواهد کرد. او همزمان با انتشار این برنامه در روز دوشنبه گفت: ما به شهروندان کانادا نشان خواهیم داد که چگونه می‌توان کسری بودجه را از بین برد.

او همچنین در این سخنرانی به طرح لیبرال‌ها برای رفع کسری بودجه حمله کرد و آن را دستورالعملی برای ایجاد یک بحران نامید. شیر در اینباره گفت: این برنامه شامل هزینه‌های بیش از حد، کسری عظیم، بدهی بسیار زیاد میلیارد دلاری و میلیاردها دلار پرداخت بهره است.

شیر همچنین افزود که جاستین ترودو وعده‌های بسیار زیادی داده که در این برنامه مالی به آن‌ها اشاره نشده و عمل به تمامی آن‌ها میلیاردها دلار هزینه اضافی به همراه خواهد داشت. به این ترتیب او مجبور می‌شود مالیات‎‌‌ها را افزایش دهد، به وعده‌های خود عمل نکند و یا موجب ورشکستگی بانک مرکزی شود.

البته موسسه پیج به برنامه مالی ارائه شده از طرف حزب لیبرال نمره “خوب” داده است. این موسسه فرضیات اقتصادی و مالی واقعی این برنامه را خوب ارزیابی کرده، به مدیریت مالی مسئولانه آن نمره خوب داده و شفافیت آن را نیز خوب ارزیابی کرده است.

لیبرال‌ها قول داده‌اند که مالیات‌های جدیدی برای ثروتمندان، شرکت‌های بین‌المللی بزرگ، سرمایه‌گذاران بزرگ خارجی در بازار مسکن و شرکت‌های بزرگ تکنولوژی وضع کنند. به این ترتیب بخشی از میلیاردها دلار هزینه برای اجرای برنامه‌های جدید و نیز تخفیف‌های مالیاتی درنظر گرفته شده برای قشر متوسط از این راه تامین خواهد شد. در صورت پیروزی لیبرال‌ها در انتخابات 21 اکتبر و اجرای پروژه‌های آن‌ها برای رفع کسری بودجه، تا چهار سال دیگر این کسری کاهش می‌یابد اما صفر نخواهد شد. به این ترتیب کسری بودجه کنونی 27.4 میلیارد دلاری دولت تا چهار سال آینده با اجرای اقدامات پیشبینی شده به 21 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

پیج در اینباره گفت: برنامه مالی واقع‌بینانه‌ای که لیبرال‌ها ارائه داده‌اند به پایداری ساختار مالی فدرال آسیب وارد نمی‌کند.

موسسه پیج به این نکته نیز اشاره داشت که کسری بودحه بر اساس این برنامه مالی به نسبت آن‌چه در حال حاضر برای چهار سال آینده نشان داده شده بیشتر خواهد بود، اما میزان بدهی به اندازه اقتصاد کشور ثابت باقی می‌ماند و حتی کمتر نیز خواهد شد و روندی نزولی پیدا می‌کند.

در مقابل این موسسه به برنامه مالی معرفی شده از طرف حزب سبز به طور کلی نمره بد داده و هر سه حوزه‌ای که مورد بررسی قرار گرفته را مردود دانسته است. این سه حوزه عبارتند از فرضیات اقتصادی و مالی، مدیریت مسئولانه مالی و شفافیت.

الیزابت می رهبر حزب سبز 86 وعده انتخاباتی و هزینه‌بر داده که از میان آن‌ها می‌توان به برنامه جامع تامین دارو و کمک‌هزینه برای تحصیلات عالی رایگان اشاره کرد. از طرفی او وعده داده که حرکت به سمت یک اقتصاد سبز را سرعت خواهد بخشید. بر اساس برنامه او تمامی این اقدامات می‌توانند همزمان با رفع کسری بودجه تا چهار سال آینده انجام شوند.

با اینحال موسسه مالی پیج متوحه شده که عمل با وعده‌های جاه‌طلبانه این حزب نیاز به افزایش بسیار زیاد درآمدهای سالیانه و رساندن آن به حدود 60 میلیارد دلار خواهد داشت. این تغییر اساسی به یک اقتصاد قوی و استراتژی مالی قدرتمند نیاز دارد. با این وجود به گفته این موسسه برنامه حزب سبز فواصل چشمگیری بین فرضیات اقتصادی و مالی خود دارد.

رهبر حزب NDP جاگمیت سین برنامه حزب خود را در ماه ژوئن و چندین ماه پیش از داغ شدن تنور انتخابات منتشر کرد. با اینحال او هنوز برنامه هزینه و یا مالی را برای آن منتشر نکرده است. به گفته سخنگوی این حزب برنامه مالی NDP در چند هفته آینده منتشر خواهد شد.

سخنگوی ماکسیم برنیر رهبر حزب تازه تاسیس People’s Party of Canada نیز اعلام کرده که این هفته با صدور یک سند سیاسی، درباره برنامه خود برای رفع کسری بودحه تا دو سال آینده توضیح خواهد داد. در این برنامه به چگونگی هزینه و اعمال تخفیف‌های مالیاتی پیشنهادی پرداخته می‌شود.

منبع: Daily Hive