Thursday, April 25, 2024
4.4 C
Calgary

اولین فسیل ببر دندان شمشیری در کانادا یافت شد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

گربه‌سانان عظیم‌الجثه دندان شمشیری تا 10،000 سال پیش در قاره آمریکای شمالی حکمرانی می‌کردند. حال تحقیقات جدید نشان می‌دهند که این گوشتخواران بزرگ در نواحی شمالی این قاره همچون Medicine Hat نیز حضور داشته‌اند.

طبق یک مطالعه که در شماره ماه ژانویه مجله Canadian Journal of Earth Sciences منتشر شده، بر اساس نمونه‌های میدانی جمع‌آوری شده مربوط به دوره Late Pleistocene  که در منطقه Medicine Hat آلبرتا یافت شده‌اند می‌توان برای اولین بار با قطعیت حضور ببر دندان شمشیری در کانادا را تایید کرد. با مطالعه این فسیل‌ها که در دهه 1960 جمع‌آوری شده‌اند می‌توان نشانه‌های اولیه حضور این حیوان در نواحی شمالی قاره آمریکا را دید.

طبق چکیده این مقاله حدود 50 سال پیش بیش از 1،000 فسیل مربوط به مهره‌داران توسط تیمی به رهبری C.S. Churcher و A. MacS. Stalker از نواحی رودخانه‌ای Medicine Hat جمع‌آوری شد.

با اینحال توضیحی درباره فسیل‌های ببر دندان شمشیری یا Smilodon Fatalis و یا تصویری از آن‌ها انتشار نیافت. این بدان معنی است که این تیم در آن زمان با قطعیت نتوانست چنین کشف بزرگی را ثابت کند.

حال یک تیم متعلق به دپارتمان اکولوژی و بیلوژی محیط‌زیست دانشگاه تورنتو توضیحات و تصاویری از این فسیل‌ها منتشر کرده که ثابت می‌کنند این منطقه تنها محل قطعی در کشور کانادا محسوب می‌شود که فسیل ببر دندان شمشیری در آن یافت شده است.

در چکیده این مقاله چنین نوشته شده: لازم به ذکر است به این نکته اشاره کنیم که این فسیل‌ اولین مورد قطعی حضور این حیوان در کانادا به حساب می‌آید و نشان می‌دهد قلمرو این گونه تا نواحی شمالی نیز امتداد داشته است. به این ترتیب می‌توان قلمرو این ببر منقرض شده را با قلمروهای مشابه متعلق به گربه‌سانان بزرگ دیگر مقایسه کرد.

اعضای این تیم را Ashley R. Reynilds، Kevin L. Seymour و David C. Evans تشکیل می‌دادند. آن‌ها همچنین فسیل‌هایی متعلق به Lynx، شیر آمریکایی (Panthera cf. P. atrox) و Panthera cf. P. spelaea را نیز کشف کرده‌اند که احتمالا اولین نمونه‌های متعلق به آلبرتا هستند.

در چکیده مقاله منتشر شده آمده: این مورد تجربی از Panthera cf. P. spelaea قطعی است. به این ترتیب احتمالا برای نخستین بار شاهد حضور این گونه در آلبرتا و افزایش قلمرو آن‌ها در نواحی جنوب‌شرقی هستیم که دارای تلاقی با قلمرو P. atrox نیز می‌باشد. با توحه به محل حضور دو گونه P. atrox و P. spelaea می‌توان نتیجه گرفت که بیوگرافی آمریکای شمالی در دوره Late Pleistocene pantherine پیچیده‌تر از آن چیزی بوده که تاکنون تصور می‌کردیم. این شرایط مخصوصا در دوره‌های گرم بین دو دوره یخبندان بسیار چشمگیرتر بوده است.

البته باید خوشحال بود که امروزه دیگر احتمال مواجه با این ببرهای عظیم‌الجثه در آلبرتا صفر است!

منبع: Daily Hive