Tuesday, April 23, 2024
2 C
Calgary

برنامه مالی حزب محافظه‌کار بالاخره اعلام شد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

محافظه‌کارها پیش از این در کمپین‌های انتخاباتی خود قول داده‌ بودند که کسری بودجه دولت را ظرف پنج سال، با به عقب انداختن میلیاردها دلار هزینه‌ پروژه‌های زیرساختی فدرال، وضع مالیات برای غول‌های تکنولوژی، فشار بر شرکت‌های تولیدکننده تنباکو به منظور پرداخت هزینه کمپین‌های ضد سیگار و یافتن راه‌های جدیدی برای صرفه‌جویی چند میلیارد دلاری در هزینه‌ها، جبران کنند.

اما با تمامی این‌ها هنوز باید برنامه پیشنهادی آن‌ها مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. رهبر حزب محافظه‌کار اندرو شی‌یر تاکید کرده که اجرای این برنامه هیچ لطمه‌ای به کمک‌های مالی ارسالی به استان‌ها نمی‌زند و برای خدمات ارائه شده از طرف دولت به شهروندان کانادایی نیز هیچگونه مشکلی پیش نخواهد آمد.

شی‌یر در یک رویداد انتخاباتی در Tsawwassen بریتیش‌کلمبیا گفت: حزب لیبرال موفقیت دولت را با میزان هزینه‌هایی که در دوره چهارساله انجام می‌دهد، می‌سنجند. اما محافظه‌کارها موفقیت را در نتایج بدست آمده پس از چهار سال می‌بینند.

صرفه‌جویی‌های برنامه‌ریزی شده در سال اول کمک می‌کند تا 6.2 میلیارد دلار از بودجه موردنیاز برای اعمال تخفیف‌ها و کمک‌های مالیاتی در سال آینده تامین شود. علاوه بر این بخشی از این مبلغ برای تهیه دستگاه‌های MRI و پشتیبانی از مشاغلی که به مهار انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کنند، اختصاص خواهد یافت.

با روی کار آمدن دولت محافظه‌کار میزان تخفیف‌ها و درآمدهای مالیاتی بخشیده شده که قاعدتا به وخیم‌تر شدن وضعیت کسری بودجه دولت می‌انجامد، تا سال 2024-2025 به 11.4 میلیارد دلار خواهد رسید. بخش اصلی این هزینه با کاهش کلی مالیات ایجاد می‌شود که برای اقشار کم‌درآمد جامعه در نظر گرفته شده و مالیات آن دسته از افرادی را که سالانه کمتر از 47،630 دلار درآمد دارند از 15 به 13.75 درصد کاهش می‌دهد.

این حزب اعلام کرده که بخشی از منابع مالی موردنیاز برای این برنامه را با افزایش زمان اجرای پروژه‎‌‌‎های زیرساختی حزب لیبرال تامین می‌کند. به این ترتیب قرار است بودجه 187 میلیارد دلاری برای این منظور به جای 12 سال ظرف 15 سال تخصیص یابد. با اینحال محافظه‌کارها گفته‌اند که به سایر تعهدات منعقد شده برای اجرای این برنامه پایبند خواهند بود.

در حال حاضر حزب لیبرال محافظه‌کاران را متهم کرده که بودجه برنامه‌های زیرساختی کشور را کاهش داده‌اند. با اینحال شی‌یر این ادعا را رد کرده و گفته که حزب لیبرال باید فعلا جوابگوی منابع مالی موردنیاز برای اجرای وعده‌های خود باشد و نیازی نیست برنامه مالی آن‌ها را زیر سوال ببرند.

طبق این برنامه مالی غول‌های تکنولوژی که گرداننده شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جست‌وجو و یا فروشگاه‌های آنلاین هستند، در صورتی که درآمد بین‌المللی بالای 1 میلیارد دلار داشته باشند و در کانادا نیز سالانه بیشتر از 50 میلیون دلار درآمد کسب کنند، ملزم به پرداخت 3 درصد مالیات خواهند بود. به گفته حزب محافظه‌کار اجرای این برنامه در مدت پنج سال درآمدی 5.2 میلیارد دلاری برای دولت به همراه خواهد داشت.

محافظه‌کارها می‌گویند شرکت‌های تکنولوژی که در کانادا دارای دفتر و شعبه هستند و مالیات شرکت خود را می‌پردازند میزان مالیات تکنولوژی کمتری خواهند پرداخت.

بزرگترین گام برای بهبود وضعیت مالیاتی با بودجه 53 میلیارد دلاری دولت برای اعمال تخفیف‌ ظرف پنج سال آینده میسر شده که اصلی‌ترین بخش آن در سال پیش تخصیص یافته است.

محافظه‌کارها می‌گویند که آن‌ها هزینه‌های مشاوره‌ای دولت را کم می‌کنند، از میزان سفرهای خود می‌کاهند و همزمان با سایر اقدامات ریاضتی بخشی از املاک متعلق به دولت را نیز به فروش خواهند رساند. البته آن‌ها تاکید می‌کنند که تعداد نیروهای مردمی شاغل در دولت را ثابت نگه می‌‎دارند.

شی‌یر برنامه مالی حزب خود را طی یک سخنرانی طولانی معرفی کرد و سوگند خورد که حزب محافظه‌کار را برخلاف لیبرال‌ها به رویای شهروندان واقعیت می‌بخشد و خدمتگذار واقعی کشور کانادا خواهد بود.

او در این سخنرانی گفت: حال زمان آن فرا رسیده تا تاریخ را ورق بزنیم و به چهار سال اقدامات منفی و وعده‌های پوچ پایان دهیم. ما باید بار دیگر با نگاهی مثبت و مطمئن به آینده خود بنگریم.

بخش اصلی این برنامه که 103 صفحه دارد را توضیحاتی درباره نحوه تامین هزینه عملی شدن وعده‌های انتخاباتی محافظه‌کارها تشکیل داده که در چند هفته ابتدایی و طی سخنرانی‌های شی‌یر در اواخر تابستان، داده شده‌اند.

بخش‌های دیگر این برنامه را توضیحاتی درباره نظارت سختگیرانه‌تر بر حقوق بازنشستگی، افزایش بودجه آژانس امنیتی و جاسوسی کانادا، قوانین جدید طراحی شده برای تعقیب آن دسته از شهروندان کانادایی که برای عضویت در گروه‌های تروریستی به دیگر کشورها سفر می‌کنند (البته همراه با اقداماتی جدید برای محافظت از فرزندان آن‌ها)، افزایش EI برای والدینی که نوزاد خود را از دست می‌دهند، قوانین جدید برای برخورد با تهدیدهای سایبری و پرداختن به این وعده که دولت از این پس هیچ هزینه‌ای برای تنظیم برنامه جدید بودجه دریافت نمی‌کند و هزینه آن از طریق پس‌اندازهای دولتی و درآمدهای خاص تامین می‌گردد، تشکیل می‌دهد.

او در این سخنرانی پیش از هر چیز به این نکته اشاره داشت که به طور کلی محافظه‌کارها همیشه به وعده‌های خود عمل کرده‌اند. او همچنین قول داد تا هزینه‌ اجرای برنامه‌های دولت را با کاهش کمک‌های کانادا به کشورهای خارجی تامین کند و سرمایه‌گذاری 256 میلیون دلاری کانادا در بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا را نیز باز پس گیرد.

البته بنظر می‌رسد که این کار امکان‌پذیر نباشد، زیرا بر اساس قرارداد فعلی کانادا قادر به خارج کردن کل سرمایه خود از این بانک نخواهد بود. دولت بعدی کانادا در صورت گرفتن این تصمیم تنها می‌تواند ظرف پنج سال 45 میلیون دلار از آن را به خزانه بازگرداند.

محافظه‌کارها آخرین حزبی هستند که برنامه مالی خود را پیش از انتخابات ارائه می‌دهند و این کار درست پیش از باز شدن صندوق‌های رای‌گیری زودهنگام در روز جمعه انجام می‌شود.

پیش از این حزب محافظه‌کار بارها توسط سایر احزاب به دلیل تاخیر در ارائه برنامه مالی خود مورد حمله و انتقاد قرار گرفته بود. آخرین این انتقادات به اظهارات جاستین ترودو رهبر حزب لیبرال در روز جمعه مربوط می‌شود. او در این سخنرانی گفت: حقیقتی که همه ما آن را خوب می‌دانیم آن است که مطمئنا شما اگر نتیجه کارتان خوب و پذیرفتنی باشد آن را راس ساعت 6 روز جمعه و درست قبل از آغاز تعطیلات آخرهفته ارائه نمی‌دهید.

لیبرال‌ها در این رویداد انتخاباتی به بررسی برنامه مالی محافظه‌کارها پرداختند. آن‌ها بخش‌هایی از این برنامه را انتخاب کردند و صرفه‌جویی‌های مالی پیشبینی شده از سوی محافظه‌کاران را مورد تحلیل قرار دادند. این درحالی است که شی‌یر یک ساعت بعد از این رویداد اقدام به ارائه برنامه مالی حزب خود کرد.

منبع: Daily Hive