Tuesday, March 19, 2024
6.2 C
Calgary

سیاست و دیدگاه احزاب اصلی سیاسی درباره کانابیس

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

زمان کمی تا انتخابات فدرال باقی مانده و هرچه که به روز رای‌گیری نزدیک‌تر می‌شویم شاهد سخت‌تر شدن رقابت احزاب و نزدیک‌تر شدن نتایج نظرسنجی‌ها هستیم. هنوز بسیاری از کانادایی‌ها درباره نامزد موردنظر خود تصمیم نهایی را نگرفته‌اند. در حال حاضر و با بالا گرفتن تب انتخابات و هیایهوی نامزدها و احزاب سیاسی انتخاب بهترین حزبی که بتواند تمام نگرانی‌های فردی و مشکلات کانادا را حل کند بسیار دشوارتر از قبل شده است.

با اینحال احتمالا بتوان با اطمینان بیشتری درباره دیدگاه نامزدها نسبت به کانابیس صحبت کرد.

در ادامه با دیدگاه‌ و برنامه‌های احزاب سیاسی اصلی کانادا درباره کانابیس بیشتر آشنا خواهیم شد. شاید همین اظهارات بتواند بر تصمیم شما نیز تاثیر بگذارد!

حزب لیبرال کانادا

فرقی نمی‌کند شما از لیبرال‌ها خوشتان می‌آید یا خیر، در هر صورت نمی‌توانید دستاورد آن‌ها در قانونی کردن کانابیس را کتمان کنید.

البته انتقادهای زیادی به اقداماتی که تاکنون این حزب در رابطه با کانابیس انجام داده‌ وجود دارد، اما هرچه که باشد آن‌ها وعده انتخاباتی خود در سال 2015 را عملی کرده‌اند همین موضوع خود موفقیتی بسیار بزرگ به حساب می‌آید.

با تمامی این‌ها لیبرال‌ها هنوز بر اظهارات پیشین خود در رابطه با این گیاه پافشاری می‌کنند: باید کانابیس را از دسترس جوانان دور نگه داشت. آن‌ها گاها بحث‌هایی درباره ایجاد تعادل در دسترسی به کانابیس و نگرانی‌ها درباره تاثیرات مصرف آن بر سلامتی انجام می‌دهند.

البته این بحث‌ها به طور کلی دارای ماهیت منفی نیستند.

به طور کلی بروز این نوع رفتارها از طرف حزبی که گام بزرگ و درستی برداشته قابل پیشبینی و توجیه‌ است. حتی اگر گاهی صحبت‌هایی غلط و خلاف واقعیت از سویشان مطرح گردد.

با تمامی این‌ها خوشبختانه لیبرال‌ها نیز با این موضوع موافق هستند که قوانین باید اصلاح شوند و اقدامات بسیار بیشتری درباره کانابیس باید عملی گردد. آن‌ها از نواقص کار خود آگاهند و می‌دانند هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.

قرار است به زودی و پس از مدت‌ها انتظار سرانجام بازار قانونی عرضه مواد خوراکی، موضعی و کنسانتره‌های حاوی کانابیس از تاریخ 17 اکتبر 2019 شروع به کار کند. هرچند قوانین مربوط به این مواد به شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌ اما می‌توان امید داشت تا بازه 60 روزه تخصیص داده شده برای دریافت مشاوره و شنیدن نظرات عموم مردم بتواند نواقص موجود در این مقررات را حل کند.

این را نیز باید خاطرنشان کرد که جاستین ترودو در کمپین‌های انتخاباتی خود به موضوع مصرف کانابیس اشاره داشته و به هیچ عنوان از قانونی کردن آن اظهار پشیمانی نکرده است.

البته احتمالا در صورت تداوم مدیریت لیبرال‌ها در دولت فدرال نباید انتظار تغییری محسوس را داشت و مشکلات سابق و انتقادهای پیشین کماکان به قوت خود باقی خواهند بود.

حزب محافظه‌کار کانادا

همان‌طور که انتظار می‌رفت بیشترین محالفت‌ها و انتقادها از سیاست قانونی کردن کانابیس از جانب محافظه‌کارها روانه شده است.

سال گذشته اندرو شی‌یر رهبر این حزب در چندین اظهارنظر عمومی درباره تصمیم خود برای وضع مجدد ممنوعیت مصرف کانابیس در صورت رسیدن به نخست‌وزیری صحبت کرد. همین باعث شدن تا برخی مخالفت‌ها از سوی چهره‌های عمومی در میان جامعه با او شکل بگیرد که این اقدام را نوعی گام رو به عقب و کاملا غیر ضروری می‌دانستند.

با اینحال تاکنون شی‌یر هیچ اظهارنظر مشابهی در کمپین‌های خود نداشته و صحبت‌های پیشین خود را تکرار نکرده است. اخیرا او در اظهارنظری گفته که حزب محافظه‌کار در صورت رسیدن به پیروزی هیچ قانون بازدارنده‌ و مانعی بر سر راه مصرف و عرضه کانابیس ایجاد نمی‌کند.

به نظر می‌رسد حداقل فعلا محافظه‌کارها سعی دارند درباره کانابیس رفتاری میانه‌رو و پسندیده داشته باشند. آن‌ها حتی اخیرا به تسریع فرایند عفو جرایم مرتبط با کانابیس که توسط لیبرال‌ها رد شد، رای مثبت داده بودند. با این همه به دلیل شفاف نبودن اهداف و دیدگاه‌های این حزب نمی‌توان برآورد روشنی درباره اقدامات آینده آن‌ها داشت.

حزب NDP

با وجود آن‌که این حزب هنوز هیچ رویداد انتخاباتی با موضوع کانابیس برگزار نکرده اما همیشه NDP به عنوان یکی از احزاب موافق با کانابیس شناخته شده است.

این حزب اخیرا اعلام کرده که آن‌ها لایحه C-45 را از دستور کار خارج نخواهند کرد. پیش از این نیز جاگمیت سینگ رهبر NDP گفته بود که به شدت از کانابیس قانونی و درمانی حمایت می‌کند. البته به جز این دو اظهارنظر حزب NDP تقریبا در هیچ مورد دیگری درباره کانابیس صحبت نکرده است.

با اینحال همه می‌دانیم که صحبت‌های صورت گرفته در کمپین‌های انتخاباتی هیچ نوع ضمانت اجرایی ندارند و اقدامات انجام شده و عملی تعیین‌کننده هستند.

در گذشته مورای رانکین که نماینده NDP در مجلس بود یک لایحه برای عفو و حذف جرایم غیر خشن مرتبط با کانابیس و بخشش آن‌ها را مطرح کرده بود. البته این لایحه بعدها توسط لیبرال‌ها به طور کامل لغو شد.

در ماه می معاون رهبر حزب NDP آلندر بولریز از لیبرال‌ها خواست تا مالیات کانابیس پزشکی را حذف کنند. این درخواست حزب NDP تحت نام M-198 در صدد بود تا کانابیس پزشکی را به عنوان یکی از حقوق اساسی انسانی همانند امکانات درمانی دیگر به رسمیت بشناسد. آن‌ها معتقد بودند که کانابیس درمانی باید همانند سایر داروها دسته‌بندی شود و از پرداخت مالیات معاف گردد. همچنین این درخواست از دولت می‌خواست تا بودجه بیشتری برای تحقیق درباره کانابیس پزشکی اختصاص یابد.

اخیرا نیز سینگ به انتقاد از طرح و دیدگاه لیبرال‌ها برای قانونی کردن مواد غذایی، محصولات موضعی و کنسانتره‌های حاوی کانابیس پرداخته بود. او اعتقاد دارد که تاخیر در قانونی کردن این محصولات هیچ ضرورتی نداشته و باید از ابتدا تمام محصولات دارای کانابیس به طور همزمان قانونی می‌شدند.

به طور کلی به نظر می‌رسد که حزب NDP در صورت به قدرت رسیدن می‌تواند اقدامات بسیار موثر و مهمی در راستای قانونی کردن کانابیس انجام دهد. انتظار می‌رود حزب NDP بتواند به قول‌ها و وعده‌‌های پیشین خود درباره کانابیس جامه عمل بپوشاند.

حزب سبز

همانطور که بسیاری انتظار داشتند حزب سبز آینده‌نگرانه‌ترین دیدگاه‌ها را درباره صنعت کانابیس ارائه داده است.

رهبر این حزب الیزابت می پیش از این با برگزاری یک رویداد انتخاباتی درباره کانابیس به ارائه برنامه‌های خود برای حل بسیاری از مشکلات و اشتباهات گذشته درباره این گیاه پرداخته بود.

به عنوان مثال می گفته که می‌خواهد قیمت کانابیس قانونی کاهش یابد تا بتوان با عرضه‌کنندگان غیرقانونی آن در بازار سیاه به شکل موثرتر و بهتری رقابت و مقابله کرد. او به این موضوع اشاره داشته که نتایج آماری مربوط به سال 2019 نشان می‌دهد در حال حاضر 38 درصد از شهروندان کانادایی کانابیس موردنیاز خودشان را از مبادی غیرقانونی تهیه می‌کنند.

او همچنین به قصد خود برای برداشتن مالیات تمام محصولات پزشکی حاوی کانابیس اشاره کرده است. علاوه بر این حزب سبز می‌خواهد جلوی هرگونه مصرف اضافی و بی‌مورد پلاستیک در فرایند بسته‌بندی این محصولات را بگیرد.

خانم می معتقد است که در آینده باید مزارع کانابیس بیشتری برای کشت این محضول در فضای باز ایجاد شود تا از کشت این گیاه در محیط‌های زیرزمینی، خطرناک و پرهزینه که از پایداری زیست‌محیطی کمتری نیز برخوردارند جلوگیری شود. او می‌خواهد تا استانداردهای تولید و کشت محصولات اورگانیک برای تمام محصولات کانابیس دارای مجوز اعمال شوند تا اطمینان پیدا کنیم که محصول نهایی کاملا ایمن، سالم و از نظر زیست‌محیطی پایدار خواهد بود.

به طور کلی به نظر می‌رسد حزب سبز قصد دارد تا حد زیادی شرایط تولید و عرضه کانابیس در کانادا را بهبود بخشد. آن‌ها می‌خواهند آینده صنعت کانابیس را همزمان با اعمال سیاست‌های سبز خود، بهتر کنند.

حزب مردم کانادا

اظهارات حزب مردم درباره کانابیس تاکنون بسیار متناقض بوده است. با حضور ماکسیم برنیر در راس این حزب می‌توان پیشبینی کرد که این تناقضات در حزب در زمان انتخابات نیز ادامه داشته است.

به طور کلی زمانی که بحث درباره کانابیس مطرح می‌شود برنیر تاکید دارد که قصد لغو لایحه C-45 که منجر به قانونی شدن کانابیس شده را در سطح فدرال ندارد.

بنا به اظهارات The Growth Op او یکی از اصلی‌ترین رهبران سیاسی احزاب کانادا بوده که همواره و به طور عمومی از مصرف کانابیس حمایت کرده است. او همچنین در بیشتر مواقع به شکلی افراطی نظرات خود درباره کانابیس را بیان داشته است.

برنیر پیش از این نیز از طرح مارک امری به نام Prince of Pot در زمان تلاش برای رسیدن به رهبری در CPC حمایت کرده بود.

البته خود امری نیز خودش درگیر حواشی و درگیری‌های سیاسی بسیاری است. در اوایل امسال و همزمان با به اوج رسیدن کمپین Me Too اتهامی علیه او مطرح شد و به همین دلیل محبوبیت عمومی خود را تا حد زیادی از دست داد. به همین دلیل نیز تا حد زیادی حمایت مصرف‌کنندگان کانابیس که سال‌ها از او دفاع می‌کردند را از دست داد.

البته تمام اعضای حزب مردم نیز از کانابیس طرفداری نمی‌کنند.

لاوورا لین تایلر تامسون که نامزد PPC است اخیرا اظهار داشته که حزب او در زمان قانونی شدن کانابیس هیچگونه جبهه‌گیری رسمی نداشته است. با اینحال او بیان کرده که از مخالفان عرضه کانابیس برای مصارف درمانی است. او همچنین پا را از این نیز فراتر گذاشته و گفته که اعتقادی به تاثیر کانابیس برای کاهش عوارض مواد مخدر ندارد و کانابیس را همچون بک ماده مخدر دیگر می‎شناسد.

در کل به نظر می‌رسد که دیدگاه PPC درباره کانابیس تناقضات بسیاری دارد و همچون اکثر جبهه‌گیری‌های سیاسی این حزب درباره موضوعات مختلف می‌توان اختلافات متعددی بین اظهارات اعضای آن یافت. از اینرو نمی‌توان با قطعیت در مورد هرکدام از این دیدگاه و تاثیری که می‌توانند در صورت پیروزی حزب مردم بگذارند، سخن گفت.

منبع: Daily Hive