Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

پیروزی چشمگیر Bloc Québécois در انتخابات

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

حزب Bloc Québécois که در انتخابات سال 2015 مجموعا 10 کرسی کسب کرده بود در این دوره از انتخابات بسیار بهتر ظاهر شد. آن‌ها اینبار 22 کرسی دیگر را نیز به خودشان اختصاص دادند تا در مجموع صاحب 32 جایگاه در پارلمان شوند.

موفقیت این حزب در استان کبک یکی از دلایل اصلی شکست لیبرال‌ها در راه رسیدن به اکثریت پارلمان برای دومین سال پیاپی بوده است. به این ترتیب بر اساس قوانین پارلمان دولت لیبرال به منظور تشکیل دولت مجبور خواهد بود تا حداقل با یک حزب دیگر ائتلاف تشکیل دهد.

ایو-فرانسوا بلانشت رهبر حزب Bloc Québécois ابراز امیدواری کرده که با تشکیل یک ترکیب قوی از نمایندگان بتواند کفه ترازوی قدرت در دولت اقلیت را به سمت کبک  سنگین کند و به این تریتب حزب حاکم مجبور شود تصمیماتی کنند به سود استان کبک اتخاذ نماید.

حزب لیبرال و NDP بیشترین آسیب را از پیروزی حزب بلانشت متحمل شده‌اند. به عنوان مثال باید به پیروزی سمبولیک الکسیس برونل-دوکپه در Lac-Saint-Jean اشاره کرد. او پسر رهبر پیشین حزب یعنی جیل دوکپه است.

این حزب که تا پیش از این تصور می‌شد رو به زوال است حال با پیروزی بزرگی که در انتخابات روز دوشنبه بدست آورده بار دیگر امیدها را برای از سرگیری تحولات استقلال‌طلبانه، که برای سال‌ها رو به فراموشی بود، در دل برخی از شهروندان این استان زنده کرده است.

بلافاصله پس از آن‌که نتایج انتخابات خبر از موفقیت Bloc Québécois داد، طرفداران حزب که در گردهمایی شبانه انتخاباتی در تئاتری واقع در شرق مونتریال جمع شده بودند شروع به سر دادن شعارهایی استقلال‌طلبانه کردند. آن‌ها فریاد می‌زدند که “ما یک کشور می‌خواهیم!”

با این‌که رهبر این حزب همواره در جمع طرفداران خود ملیت کبک را تحسین و تایید کرده، اما به موضوع جدایی و استقلال از کشور کانادا نپرداخته است. او بارها در کمپین‌های انتخاباتی به گزارشگران و خبرنگاران گفته که موفقیت انتخاباتی حزب او به معنای آن نیست که راه برای استقلال کبک هموار خواهد شد.

او در ادامه افزود که افزایش حمایت‌ها از این حزب به معنای آن است که ساکنین کبک از اتاوا می‌خواهند تا به تصمیمات مجلس استانی احترام بیشتری بگذارد. آن‌ها با رای خود نشان دادند که برای دست یافتن به این خواسته خود تنها می‌توانند به حزب Bloc Québécois اعتماد کنند.

او به رای‌دهندگان این استان گفت که اداره امور کبک بنا به خواسته شهروندان آن و در هر زمانی که بخواهند انجام می‌شود.

او پیش از این از شهروندان استان خواسته بود تا به نمایندگان حزب رای داده، و از این طریق قدرت کبک در اتاوا را افزایش دهند. به این ترتیب نمایندگان فدرال و آزموده حزب قادر خواهند بود وفادارانه برای خواسته‌های استان بجنگند.

علاوه بر این Bloc Québécois خود را به عنوان تنها حزبی معرفی کرده بود که قصد دارد قانون سکولاریسم عمومی را اجرایی کند. به این ترتیب کارکنان برخی بخش‌های عمومی از پوشیدن و بر تن داشتن نشان‌های مذهبی در محیط کار منع خواهند شد.

هرچند موفقیت Bloc Québécois در کمپین‌های انتخاباتی بسیاری را در سرتاسر کانادا شکه کرده، اما نمایندگان این حزب پیش از روز رای‌گیری تقریبا از موفقیت خود مطمئن بودند.

نمایندگان این حزب هفته‌ها پیش از برگزاری کمپین‌های انتخاباتی درباره ترکیب نمایندگان خود برای بدست آوردن کرسی‌های بیشتر در پارلمان بحث و گفت‌و‌گو کرده بودند. آن‌ها می‌گویند که نتایج انتخابات استانی سال 2018 که موجب شد دولت Coalition Avenir Quebec با اکثریت قاطع به قدرت برسد دلیل اصلی خوش‌بینی در بین اعضای حزب بوده است.

دولت Coalition که تحت رهبری ملی‌گرای جنجالی فرانسوا لگولت هدایت می‌شود توانست به سرعت بخش عظیمی از وعده‌هایی که نخست‌وزیر آن‌ها را به عنوان تاییدی بر ملیت شهروندان کبک توصیف کرده بود، برآورده کند. دولت لگولت تا حد زیادی جلوی مهاجرت به استان را گرفت و همچنین Bill 21 را به تصویب رساند. این قانون مانع آن خواهد شد تا معلمان و کارکنان برخی از بخش‌های عمومی در هنگام کار نشان‌های مذهبی بر تن داشته باشند.

در طول مبارزات انتحاباتی فدرال لگولت در اظهاراتی خواستار آن شد تا تمامی رهبران احزاب مختلف قول دهند جلوی اجرای Bill 21 را نخواهند گرفت. تبدیل این لایحه به قانون موجب شد تا موجی عظیم از انتقادها از نواحی غیر فرانسوی زبان کبک بلند شود که دولت استانی را متهم می‌کردند رفتاری تبعیض‌آمیز در قبال اقلیت‌های دینی دارد.

رهبر حزب لیبرال جاستین ترودو با این درخواست از طرف لگولت مخالفت کرد. همین موضوع باعث شد تا بلانشت از ابتدای رقابت‌های انتخاباتی فضا را برای خود کاملا محیا ببیند و در کل کمپین‌های انتخاباتی همواره خود را در مقابل لیبرال‌ها قرار دهد. به این ترتیب موفقیت این حزب در کبک بیش از پیش تضمین شد.

بعلاوه بلانشت برخلاف سایر رهبران احزاب که تعهداتی در سطح ملی داشتند که در برخی موارد با خواسته‌ها و منافع کبک در نتاقض بودند، همواره خود را به عنوان گزینه‌ای عالی و وفادار برای شهروندان این استان معرفی کرد که هیچ گامی برخلاف خواسته آن‌ها برنخواهد داشت.

منبع: Daily Hive