Thursday, April 18, 2024
1.2 C
Calgary

ده دانستنی جالب درباره Daylight Saving Time (DST)

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

تغییر ساعت زمستانی هر سال و هربار اعتراض و شکایت تعداد زیادی از شهروندان کانادایی را به همراه دارد.

همانطور که مطلع هستید در روز یک‌شنبه، سوم نوامبر راس ساعت 2 بامداد، لوازم الکترونیکی شما یک ساعت به صورت خودکار ساعت خود را به عقب کشیده‌اند.

کی و چرا باید تغییر ساعت تابستانی را انجام دهیم؟

امروزه تقریبا تمام شهروندان کانادایی صاحب گوشی هوشمند هستند و همین موضوع باعث شده نیاز اساسی به یادآوری برای تنظیم ساعت نباشد و این دستگاه‌های مدرن به صورت اتوماتیک تنظیمات لازم را انجام خواهند داد.

این تغییر ساعت که سالی دوبار روی می‌دهد موجب سردرگمی و اعتراض بسیاری از شهروندان می‌شود. با اینحال بنظر نمی‌رسد دولت فدرال قصد تغییر دادن وضعیت موجود را داشته باشد.

به طور کلی در طول تاریخ نیز اجرای این برنامه با ابهامات و پیچیدگی‌های متعدد روبرو شده است و این مشکلات مختص کشور کانادا نیستند.

در ادامه این نوشتار نکاتی خواندنی و جالب درباره تغییر ساعت گفته شده که خواندن آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود:

تغییر ساعت برای اولین بار توسط یک نیوزلندی پیشنهاد شد

در سال 1895 جورج ورنون هادسون که یک بریتانیایی متولد نیوزلند بود برای اولین بار پیشنهاد تغییر ساعت با هدف استفاده بیشتر از روشنایی روز را ارائه داد. او حشره‌شناس بود و هدر رفتن روشنایی روز پس از پایان ساعت کار و جمع‌آوری حشرات شدیدا فکرش را درگیر خود می‌کرد. همین موضوع باعث شد تا ایده تغییر ساعت در فصل تابستان به منظور بهره‌مندی بیشتر از نور خورشید به ذهن او خطور کند. او این ایده را در سال 1895 در قالب یک مقاله به انجمن فلسفه ولینگتون ارائه داد. بعدها همین ایده موجب شد تا مدال K. Sidey به او اهدا شود.

Thunder Bay اونتاریو اولین منطقه کانادا بود که ساعت خود را تغییر داد

در سال 1908 Thunder Bay در استان اونتاریو به اولین شهر کانادایی تبدیل شد که ساعت خود را تغییر داد تا از نور روز بهره بیشتری ببرد.

آلمان و اتریش-مجارستان اولین کشورهایی بودند که ساعت خود را به صورت ملی تغییر دادند

در تاریخ 30 آوریل سال 1916 دو کشور آلمان و اتریش-مجارستان به اولین کشورهای دنیا تبدیل شدند که به صورت ملی برنامه تغییر ساعت را در خاک خود اجرایی کردند.

ایالات‌متحده و سپس کانادا اولین کشورهایی بودند که مدت زمان تغییر ساعت را یک ماه افزایش دادند

تا پیش از سال 1986 تغییر ساعت در ماه اکتبر به پایان می‌رسید. اما پس از این سال ایالات‌متحده و کانادا با اضافه کردن یک ماه دیگر مدت آن را تا ماه نوامبر افزایش دادند. همین کار باعث گردید تا سود صنایع شکلات‌سازی و همین‌طور تولیدکنندگان باربکیو به طور گسترده‌ای رشد کند. در نتیجه از این سال به بعد سود فروش تولیدکنندگان باربکیو تقریبا 100 میلیون دلار افزایش یافت.

با افزایش اهمیت صرفه‌جویی در مصرف انرژی DST در کشورهای بیشتری اجرا گردید

از دهه 1970 میلادی و پس از وقوع بحران انرژی بسیاری از کشورهای دنیا ساعت خود را به منظور استفاده بیشتر از نور خورشید و صرفه‌جویی در مصرف انرژی تغییر دادند. به این ترتیب انرژی کمتری برای روشنایی و فعالیت ادارات و مراکز گوناگون مصرف می‌گردید.

Saving یا Savings

هرچند این برنامه به طور معمول Daylight Savings Time نامیده می‌شود اما نام رسمی آن به شکل منفرد یعنی Daylight Saving Time است.

Daylight Saving Time یکبار به مدت 15 ماه در ایالات‌متحده اجرا شد

در سال 1974 و همزمان با به اوج رسیدن بحران انرژی رییس‌جمهور ریچارد نیکسون با امضای یک طرح اضطراری صرفه‌جویی در نور روز و انرژی برنامه DST را از ژانویه 1974 تا آوریل 1975 به اجرا گذاشت.

DST در بخش‌هایی از بریتیش‌کلمبیا اجرا نمی‌شود

در منطقه Peace River (شامل Chetwynd، Dawson Creek، Hudson’s Hope، Fort St. John، Taylor و Tumbler Ridge) ساعت‌ها در فصل بهار و زمستان جابجا نمی‌شود و به جای آن Mountain Time Zone مورد استفاده قرار می‌گیرد. منطقه East Kootenay (Cranbrook، Fernie، Golden و Invermere) نیز ساعت خود را با شهر کلگری تنظیم می‌کند.

در برخی نقاط دنیا DST به طور دائمی اجرا می‌شود

در کشورهای آرژانتین، شیلی، سنگاپور، ازبکستان و بلاروس ساعت‌ها به صورت دائمی از پیش تنظیم می‌شوند تا از نور روز حداکثر استفاده ممکن شود و مصرف انرژی به حداقل برسد.

برخی از شهروندان از DST راضی نیستند

بسیاری از شهروندان معتقدند که مضرات اجرای DST از مزایای آن بیشتر است و خواهان برچیده شدن سریع‌تر آن هستند. معمولا هر سال طی چندین درخواست از رهبران کانادایی خواسته می‌شود که به برنامه تغییر ساعت پایان دهند.

در نهایت فرقی نمی‌کند ساعت چه عددی را نشان می‌دهد و باید به انجام کارهای روزمره بپردازیم. طبق برنامه قرار است در آخر همین هفته ساعت تغییر کند و بنظر می‌رسد چه اعتراض کنید و چه نکنید مجددا شش ماه بعد دوباره ساعت تغییر خواهد کرد!

منبع: Daily Hive