Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

نقش پررنگ حوزه بهداشت در تولید گازهای گلخانه‌ای کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نتایج یک گزارش جدید نشان داده که سیستم مراقبت‌های درمانی کانادا در مقایسه با حوزه درمان موجود در سایر کشورها تاثیر مخرب بیشتری بر روی محیط‌زیست دارد. این گزارش می‌گوید که گازهای گلخانه‌ای تولیدی این حوزه به ازای هر نفر، کانادا را در رتبه سوم لیست جای داده است.

مجله پزشکی معتبر Lancet در گزارش سالانه خود که Countdown نام دارد به بررسی تاثیر سیستم مراقبت درمانی کشورها بر تغییرات آب‌وهوایی می‌پردازد. در این گزارش به این نکته نیز اشاره شده که بدتر شدن وضعیت اقلیمی بدون شک شرایط حوزه درمان را نیز سخت‌تر و هزینه‌های آن را بیشتر خواهد کرد. با تمامی این‌ها متاسفانه بیمارستان‌‌ها خود به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی گازهای گلخانه‌ای شناخته می‌شوند که در نهایت هزینه‌های عمده‌ای را بر خود تحمیل می‌کنند.

مجله Lancet به مقایسه سیستم مراقبت بهداشتی 47 کشور پرداخته که بر اساس آن سیستم موجود در کانادا به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای شناخته شده است.

این گزارش همچنین می‌افزاید که سیستم مراقبت‌های بهداشتی کانادا به تنهایی حدود چهار درصد از گازهای گلخانه‌ای کشور را تولید می‌کند. در مقایسه باید این را بدانیم که بر اساس نتایج منتشر شده از سوی دولت فدرال صنعت نفت‌وگاز 27 درصد و بخش حمل‌ونقل 24 درصد از گازهای گلخانه‌ای تولیدی کانادا را به خودشان اختصاص داده‌اند.

بر اساس گزارش جدید انجمن پزشکی کانادا علت تولید این میزان بالا از آلاینده‌ها توسط بیمارستان‌ها آن است که به صورت 24 ساعته و تمام روزهای هفته مشغول خدمت‌رسانی هستند و استانداردهای تهویه بسیار سختگیرانه‌ای نیز دارند. به این ترتیب انرژی بسیار زیادی در آن‌ها مصرف می‌شود. بعلاوه مراکز بیمارستانی مقدار زیادی زباله و پسماند نیز تولید می‌کنند که در آن‌ها حجم قابل‌توجهی تجهیزات استریل و یکبارمصرف به چشم می‌خورد.

دکتر آندریا مک‌نیل که در ونکوور اشتغال دارد و گزارش Lancet را تهیه می‌کند در اینباره می‌گوید: ما باید از موقعیت کنونی استفاده کنیم و سیستم مراقبت‌های بهداشتی خود را از وضعیت فرسوده موجود که تنها به موضوع درمان بیماران می‌پردازد به سیستمی که وضعیت سلامت مردم و سلامت کره زمین را توامان مدنظر قرار می‌دهد، تبدیل کنیم.

گزارش Countdown پیشنهاد کرده تا با ایجاد یک استراتژی مناسب سیستم مراقبت بهداشتی کانادا سبزتر از گذشته گردد.

دکتر جین زیگبی که از اعضای انجمن پزشکان طرفدار محیط‌زیست کانادا (CAPE) است در گزارشی خبری گفت: کاملا روشن است که بخش مراقبت‌های بهداشتی یکی از تولیدکنندگان بزرگ گازهای گلخانه‌ای در دنیا محسوب می‌شود که تاثیر مخرب زیادی بر بدتر شدن بحران اقلیمی می‌گذارد. به این ترتیب بهبود وضعیت کنونی نقش بسیار مهمی است که بر روی دوش همه ما قرار دارد.

CAPE در ادامه این گزارش خود به طور خاص به بیمارستان‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید باید با فراهم کردن چرخه‌های پاک بر روی کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در این حوزه تمرکز کنیم. به این ترتیب لازم است تصمیمات هوشیارانه و محیط‌زیستی بیشتری در هنگام خرید، حمل و ذخیره لوازم و تجهیزات موردنیاز بیمارستان‌ها گرفته شود.

منبع: Daily Hive