Monday, March 18, 2024
8.4 C
Calgary

14 نکته مفید برای شروع ورزش snowshoeing

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

Snowshoeing یکی از ساده‌ترین ورزش‌های زمستانی است که تقریبا همه قادر به انجام آن هستند.

این ورزش برخلاف اسکی به مهارت‌های پیچیده و خاص نیاز ندارد که برای یادگیری آن‌ها لازم به صرف زمان طولانی و انجام تمرین‌های فراوان داشته باشید. به طور کلی اگر توانایی راه رفتن داشته باشید می‌توانید snowshoe نیز به پا کرده و با آن راه بروید. از طرف دیگر snowshoe در مقایسه با تجهیزات اسکی کاملا ارزان است.

در ادامه این مقاله توصیه‌هایی مفید برای کسانی که می‌خواهند از امسال snowshoeing را شروع کنند گفته شده که با عمل به آن‌ها می‌توانید ایمنی، شادابی و آسایش خود را حین عبور از مسیرهای کوهستانی پوشیده از برف تضمین کنید.

Snowshoe مناسب تهیه کنید

شما اگر قصد .ر.ئ به هر رشته ورزشی را داشته باشید باید در نخستین گام تجهیزات لازم برای آن را تهیه کنید. Snowshoe را می‌توان از فروشگاه‌های لوازم کوهنوردی و کمپینگ خرید، اما از آن‌جایی که مبتدی هستید و می‌خواهید برای اولین بار این ورزش را تجربه کنید شاید کرایه کردن آن منطقی‌تر باشد. مطمئن شوید که کفش زمستانی شما به خوبی در snowshoe جای می‌گیرد. ابعاد snowshoe ها برای آن‌که افراد گوناگون قادر باشند با وزن‌ و جثه‌های مختلف از آن‌ها استفاده کنند، متفاوت است. همین ابعاد بزرگ شما را قادر می‌سازد تا به راحتی و بدون آن‌که درون برف فرو روید، بر روی آن حرکت کنید. به همین دلیل افراد سنگین ‌وزن به سطح بزرگتری احتیاج دارند تا از فرو رفتن پاهای آن‌ها جلوگیری کند. از طرفی شما برای قدم زدن در برف پودر و عمیق به نسبت برف آبدار و یا یخ زده به snowshoe بزرگتری نیاز دارید.

تکنیک‌های snowshoeing را یاد بگیرید

راه رفتن با snowshoe نیاز به کمی تمرین دارد اما خیلی زود آن را یاد خواهید گرفت. اصلی‌ترین نکته آن است که باید بالانس خود را هنگامی که سطح زمین ناهموار می‌شود، حفظ کنید. به طور کلی باید فاصله پاهای خود را کمی بیشتر از معمول کرده و مطمئن شوید در هنگام حرکت، مخصوصا بر روی نواحی پرشیب، تیغه‌های snowshoe با برف تماس کافی را دارند. راستی حواستان باشد که رو به عقب گام برندارید چون زمین خواهید خورد. بعلاوه همراه داشتن یک جفت باتوم اسکی به شما کمک می‌کند تا تعادل خود را بهتر حفظ کنید.

https://www.instagram.com/p/Bsssn5QF_cM/?utm_source=ig_embed

یک مسیر پیاده‌روی مناسب انتخاب کنید

Snowshoeing در مقایسه با راه رفتن عادی انرژی بیشتری نیاز دارد، پس بهتر است مسیرهای پیاده‌روی ساده‌تر را انتخاب کنید. مسیرهای کوتاه و نسبتا هموار برای شروع عالی هستند. اگر برای انتخاب مسیر نیاز به ایده داشتید حتما سری به نواحی کوهستانی و یا پیست اسکی محل سکونت خود بزنید تا با سایر کسانی که به snowshoeing می‌پردازند صحبت کنید. شما همچنین می‌توانید به پارک‌های استانی و منطقه‌ای خود سر بزنید و درباره مسیرهای موجود در آن‌ها اطلاعات لازم را بدست آورید.

مراقب باشید گم نشوید

برف می‌تواند علائم موجود در مسیر را کاملا بپوشاند و مسیریابی را برای افراد سخت‌تر کند. حتما نقشه مسیر و یا GPS همراه داشته باشید تا گم نشوید (اگر از GPS گوشی موبایل خود استفاده می‌کنید برای اطمینان یک باتری یدک همراه ببرید). یک مزیت snowshoeing آن است که اگر حین حرکت وضعیت هوا خراب شود می‌توان به راحتی رد پای خود را پیدا کرد و نهایتا به ابتدای مسیر بازگشت.

پوشاک گرم و مناسب همراه داشته باشید

سرمای زمستان گاهی آزاردهنده می‌شود اما زمانی که snowshoeing را آغاز کنید مطمئنا بدنتان گرم خواهد شد. حتما چند عدد لباس با خود ببرید تا در صورت سردتر و یا گرم‌تر شدن هوا بتوانید آن‌ها را کم یا زیاد کنید. تا جای ممکن اجازه ندهید بدنتان عرق کند زیرا در این صورت پس از توقف به سرعت سردتان خواهد شد. بهترین استراتژی آن است که هنگام حرکت تا جای ممکن لباس کم بپوشید و در صورت توقف پوشاک اضافه کنید.

پوشاکی با جنس‌ مناسب انتخاب کنید

امروزه لباس‌های گوناگون با الیاف خاص و پیشرفته در بازار وجود دارد که انتخاب را برای افراد سخت می‌کنند. به طور کلی هر لایه از لباس که بر تن دارید باید جنس خاص و مناسب داشته باشد که اکثرا با سایرین متفاوت است. لباس‌های جذب‌کننده عرق در لایه اول پوشاک بهترین انتخاب هستند. در لایه بیرونی نیز از پوشاک ضدباد و ضدآب استفاده کنید. پوشاک راحت از جنس پشم و پنبه که معمولا در ژاکت‌ها به کار می‌روند نیز می‌توانند به عنوان لایه میانی استفاده شوند و بدن شما را گرم نگاه می‌دارند. حواستان باشد لباس‌هایی از جنس کتان به تن نکنید زیرا تمام رطوبت را جذب می‌کند و باعث خواهد شد بدن شما به سرعت سرد شود.

https://www.instagram.com/p/BO6PbyGjpxp/?utm_source=ig_embed

دست‌ها و سر خود را گرم نگاه دارید

حتما کلاه و دستکش گرم همراه خود ببرید. یک کلاه پشمی و یا پنبه‌ای که گوش‌های شما را بپوشاند انتخاب خوبی خواهد بود. در هوای گرم‌تر پوشیدن دستکش‌های پشمی معمولی مناسب است اما زمانی که سرمای هوا شدید شود باید دستکش‌های ضدآب و چندلایه اسکی به تن کنید. بخاری‌های جیبی نیز گاهی بسیار کارآمد و نجات‌بخش هستند. حتما یک جفت دستکش و کلاه گرم اضافی نیز همراه خود ببرید تا در صورت خیس شدن آن‌چه بر تن دارید بتوان آن‌ها را تعویض کرد.

پای خود را خشک و گرم نگاه دارید

در snowshoeing پاهای شما زمان زیادی را در برف سپری خواهند کرد. به همین دلیل باید حتما با پوشیدن کفش‌های مناسب، گرم و ضدآب از سرد و خیس شدن آن‌ها جلوگیری کرد. کفش‌های زمستانی ساق‌دار و یا کفش‌های کوهنوردی چندلایه انتخاب مناسبی برای این شرایط هستند. شما همچنین می‌توانید کفش‌های کوهنوردی معمولی با یک جفت جوراب پنبه‌ای گرم بپوشید. برای جلوگیری از ورود برف به درون کفش‌ها نیز باید یک جفت گتر بر روی آن‌ها اضافه کرد.

لوازم اضطراری و امداد همراه خود ببرید

هیچکس در این برنامه‌ها قصد آسیب رساندن به خود و یا گم شدن را ندارد، اما احتمال بروز حوادث نیز هیچگاه صفر نیست. یک هدلامپ یا چراغ‌قوه در کوله خود داشته باشید تا در صورت تاریک شدن هوا مسیر خودتان را بیابید. همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه و پتوی اضطراری نیز می‌تواند فکر خوبی باشد.

خوراکی و نوشیدنی گرم همراه داشته باشید

هر سفر با وجود خوراکی و اسنک لذت‌بخش‌تر می‌شود. حتما مواد مغذی مانند گرانولا همراه ببرید تا روز خود در دل طبیعت را پرانرژی آغاز کنید. نوشیدن آب کافی نیز در چنین برنامه‌هایی ضروری است تا از کم‌آبی بدن شما جلوگیری کند. در فصل زمستان بطری‌های معمولی آب یخ می‌زنند، پس حتما آب را در فلاسک‌های مناسب حمل کنید.

برنامه سفر خود را به دیگران اطلاع دهید

پیش از رفتن به دل طبیعت برنامه خود را حداقل با یکی از دوستان یا آشنایان در میان بگذارید. شما باید اطلاعاتی مانند مقصد سفر و زمانی که برای بازگشت پیشبینی می‌کنید را به آن‌ها بگویید. به این ترتیب اگر هر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد تیم‌های جست‌وجو و نجات این را می‌دانند که باید در چه ناحیه‌ای به دنبال شما بگردند. وبسایت AdventureSmart یک ابزار برنامه‌ریزی عالی برای سفر تهیه کرده که دارای یک اپلیکیشن ساده و کاربردی نیز هست و می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

https://www.instagram.com/p/Bt03VmKltPD/?utm_source=ig_embed

خطر وقوع بهمن را جدی بگیرید

وقوع بهمن در فصل زمستان پدیده‌ای عادی و مرگبار است. بر اساس آمار سایت Avalanche Canada وقوع بهمن هرساله حدود 12 نفر را در کشور کانادا به کام مرگ می‌کشد. پیش از رفتن به snowshoeing سایت avalanche forecast را چک کنید. شما که برای اولین بار به snowshoeing می‌روید بهتر است تنها در صورت پایین بودن خطر بهمن برنامه خود را اجرایی کنید. در صورتی که مسیر پیاده‌روی طولانی و چالشی است حتم کیت اضطراری بهمن نیز همراه داشته باشید.

مسیر را با دیگران شریک شوید

Snowshoeing یکی از ورزش‌های محبوب به حساب می‌آید که طرفداران آن هر روز بیشتر می‌شوند. به این ترتیب نباید انتظار مسیرهای خلوت و بکر را داشته باشید. با سایرین به بهترین شکل رفتار و تعامل کنید تا سفری دلپذیر و به یادماندنی را تجربه کنید. در صورت نیاز از سر راه دیگران کنار بروید تا باعث ترافیک در مسیر نشوید. در صورتی که اسکی‌بازها نیز در مسیر عبور شما به اسکی مشغول هستند مراقب باشید در مسیر حرکت آن‌ها قرار نگیرید.

هیچ رد و زباله‌ای از خود بر جای نگذارید

همیشه در حفظ زیبایی‌های طبیعت کوشا باشید و آن را همانگونه که وارد شدید ترک کنید. زباله‌های خود را جمع‌آوری کرده و هیچ پسماند ارگانیک همچون پوست میوه و یا هسته سیب را در طبیعت رها نکنید، زیرا پس از آب شدن برف و در فصل بهار این زباله‌ها در همه‌جا قابل مشاهده خواهند بود. به هیچ عنوان به پرندگان و یا سنجاب‌ها غذا ندهید. آن‌ها در فصل زمستان منابع غذایی خاص خود را دارند و خوراکی‌های ما می‌تواند باعث مسمومیت این حیوانات شود.

https://www.instagram.com/p/BsTKCkHlpTm/?utm_source=ig_embed

منبع: Daily Hive