Monday, March 18, 2024
8.4 C
Calgary

اضافه شدن میلیون‌ها شهروند جدید به شهرهای کانادا و چالش حمل‌و‌نقل عمومی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کانادا اخیرا بیشترین رشد را در بین کشورهای G7 داشته است و جمعیت آن با نرخ دو برابر ایالات متحده و بریتانیا، و چهار برابر آلمان و فرانسه در حال افزایش است.

طبق آمارهای مربوط به پیش‌بینی آیندهٔ کانادا، جمعیت کشور ما تا ۲۰۵۰ به ۴۸.۸ میلیون نفر خواهد رسید. البته این پیش‌بینی متوسط است و در بالاترین حالت، ممکن است به ۵۶ میلیون نفر نیز برسد.

تقریبا تمام این جمعیت جدید قرار است در چند شهر بزرگ ساکن شوند و این یعنی میلیون‌ها سفر شهری جدید در طول روز انجام خواهد شد.

اگر به دنبال افزایش کیفیت زندگی در شهرهای کانادا باشیم و قربانی این رشد نشویم، بایستی برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم و در این شهرها پهنای باند جدیدی برای رفت و آمد مردم ایجاد کنیم. و این به یک معنا ست: ایجاد و تقویت سیستم‌های حمل‌و‌نقل عمومی.

متاسفانه همیشه تضادی بزرگ بین جمعیت در حال سرازیری به شهرها، و قدرت تطبیق شهرها با این تازه‌واردان وجود دارد. تاریخچه‌ای از تاخیر، انکار و عدم تخصیص بودجه را داشته‌ایم و تازه، چیزی درباره اشتباهات در انتخاب بهترین نقشه‌های توسعه نمی‌گوییم.

شهرهای ما چقدر بزرگتر می‌شوند؟

بگذارید با بریتیش کلمبیا شروع کنیم. جمعیت ۵ میلیونی استان با افزایش ۱.۳ میلیونی تا سال ۲۰۴۱ به ۶.۳ میلیون نفر خواهد رسید. بیش از ۷۵٪ این جمعیت در منطقهٔ Greater Vancouver ساکن خواهند شد. یعنی فقط در دو دهه یک میلیون نفر به سومین شهر بزرگ کانادا اضافه می‌شود، درست مثل این می‌ماند که هر سه سال کل جمعیت پرینس ادوارد آیلند به ونکوور منتقل شوند.

سپس آلبرتا را در نظر می‌گیریم. این استان در ۲۵ سال آینده پذیرای ۲.۳ میلیون شهروند جدید خواهد بود که ۸۰ درصد آنها در ادمونتون، کلگری و کوریدور بین این دو شهر ساکن خواهند شد. این مساوی است با انتقال ۲ برابر جمعیت نوا اسکوشیا یا ۴ برابر جمعیت نیوفاندلندز به مناطق شهری آلبرتا.

در کبک پیش‌بینی‌ها حکایت از افزایش ۱.۱ میلیون نفری جمعیت بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۴۱ دارد، که تقریبا ۷۵٪ از آنها در منطقهٔ Greater Montreal مسکن می‌گیرند.

تورنتو هم که جای خود را دارد. طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۴۶ جمعیت منطقهٔ Greater Toronto از ۷ به ۱.۲ میلیون نفر خواهد رسید. افرادی که در روز از مناطق اطراف به آن می‌آیند را هم اضافه کنید تا جمعیت منطقه در طول روز از ۱۰ میلیون نفر در امروز، به ۱۴.۶ میلیون نفر در سال ۲۰۴۶ برسد.

البته این هم پیش‌بینی متوسطِ مسئولین اونتاریو از افزایش جمعیت مهمترین شهر استان بود.

تصور کنید که میلیون‌ها سفر شهری جدید قرار باشد با استفاده از ظرفیت‌های شهری امروز برآورده شوند. قطعا شدنی نیست.

رشد جمعیت همیشه یکی از موفقیت‌های دولت کانادا بوده است. اقتصاد کشور در ایجاد شغل‌های جدید مشکلی ندارد و این احتمال وجود دارد که کشور نه فقط بزرگتر بلکه پویاتر هم بشود. در برهه‌های قبلی با افزایش جمعیت کشور شاهد رشد و رونق و بازیابی اعتماد به اقتصاد بوده‌ایم.

تمام رشدها با چالش‌ها و مشکلات خودشان همراهند. تنها راه این است که مسئولین شهری، استانی و کشوری با هماهنگی کامل کشور را برای چشم‌انداز آینده آماده کنند که در این بین حمل‌و‌نقل عمومی نقش بسیار مهمی دارد.

منبع: Globe and Mail