Thursday, March 28, 2024
-1.7 C
Calgary

پرداخت خسارت دولت کانادا به خانواده قربانیان هواپیمای اوکراین

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نخست‌وزیر جاستین ترودو اعلام کرده که به منظور جبران خسارت به بستگان هرکدام از قربانیان حادثه سقوط هواپیما در ایران 25،000 دلار پرداخت خواهد شد. او همچنین افزود که از ایران نیز می‌خواهد برای جبران خسارت مالی این سانحه هرچه سریع‌تر اقدام کند.

او افزود: آنچه هفته پیش رخ داد یک تراژدی ملی است.

هر آنچه درباره سرنشینان ایرانی-کانادایی سانحه هواپیمای اکراین می‌دانیم

ترودو در سخنرانی خود گفت که 57 تفر از مسافران پرواز PS752 شهروند کانادا بودند که 29 نفر از آن‌ها ساکنین دائمی این کشور محسوب می‌شدند.

صبح روز جمعه و در جریان یک کنفرانس خبری جاستین ترودو اعلام کرد که دولت کانادا به خانواده‌ قربانیان کانادایی این سانحه مبلغی اعطا خواهد کرد تا بتوانند برای نیازهای فوری خود از جمله هزینه‌های مسافرت و برنامه‌ریزی‌های مربوط به برگزاری مراسم خاکسپاری آن را هزینه کنند.

علاوه بر این ترودو تاکید کرد که ایران را در قبال کسانی که عزیزان خود را در این سانحه از دست داده‌اند پاسخگو نگاه خواهد داشت و از این کشور می‌خواهد تا برای جبران خسارت‌های مالی هرچه سریع‌تر دست به کار شود. او همچنین گفت که پول پرداختی از طرف ایران مستقیما به قربانیان این سانحه داده می‌شود و دولت کانادا آن را دریافت نمی‌کند.

ترودو در ادامه افزود: من با این خانواده‌ها ملاقات کرده‌ام و آن‌ها هم‌اکنون نیازمند حمایت هستند.

روز پنجشنبه اعضای گروه بین‌المللی هماهنگی و پاسخگویی به قربانیان پرواز PS752 که در آن مسافران اوکراینی، سوئدی، افغان، بریتانیایی و کانادایی حضور داشتند جلسه‌ای در لندن برگزار کردند. آن‌ها در این اجلاس درباره یک چارچوب همکاری با ایران در واکنش به این تراژدی به توافق رسیدند تا پیگیری، پاسخگویی، شفافیت و اجرای عدالت برای خانواده‌ها وعزیزان این قربانیان میسر شود.

در بخشی از این چارچوب آمده که ایران مسئولیت کامل سقوط پرواز PS752 را خواهد پذیرفت و به وظایف خود در قبال خانواده‌های قربانیان و سایر طرف‌ها، از جمله به منظور جبران خسارت‌های مالی، عمل خواهد کرد.

هفته گذشته یکی از صاحبین مشاغل ساکن تورنتو با برپایی کمپینی ملی به نام Canada Strong بستری را فراهم کرد تا کمک‌های مالی برای قربانیان سقوط هواپیمای ایران جمع‌آوری شوند.

به گفته مسئولان این کمپین که توسط انجمن خیریه تورنتو اداره می‌شود در روزها و هفته‌های پیش رو خانواده‌های 57 قربانی این سانجه در سرتاسر کانادا متحمل پرداخت هزینه‌های گوناگونی خواهند شد. حال این کمپین تلاش دارد تا شهروندان کانادایی را تشویق کند تا با کمک‌های مالی خود از بار این هزینه‌ها برای خانواده‌ها تا حدودی بکاهند.

این کمک‌های مالی تحت نظارت Dentons Canada LLP به طور کامل در اختیار انجمن خیریه تورنتو قرار خواهد گرفت. این انجمن خیریه در گذشته نیز وظیفه جمع‌آوری کمک‌های مالی برای سوانح مرگباری نظیر قربانیان حمله به ون در تورنتو را بر عهده داشته و در نهایت مبالغ جمع‌آوری شده به قربانیان حادثه پرداخت گردیده‌اند.

این کمپین از زمان شروع به کار خود توانسته بیش از 400،000 دلار کمک مالی جمع‌آوری کند و قصد دارد این کمک‌ها را تا رسیدن به مبلغ 1.5 میلیون دلار به تلاش خود ادامه دهد.

در تاریخ 6 ژانویه پرواز خطوط هوایی اوکراین بر اثر اصابت موشک‌های ایرانی سقوط کرد و تمامی 176 سرنشین آن که 138 نفر از آن‌ها قصد سفر به کانادا را داشتند، کشته شدند.

از آن تاریخ تاکنون مراسم گوناگونی نظیر روشن کردن شمع برای گرامیداشت قربانیان این حادثه در سرتاسر کشور برگزار شده و نخست‌وزیر جاستین ترودو تلاش‌های بسیاری به منظور احقاق حقوق و اجرای عدالت برای قربانیان حادثه انجام داده است.

منبع: Daily Hive