Thursday, March 28, 2024
-1.9 C
Calgary

آمار مخارج دولت‌های کانادا از گذشته تا به امروز

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در این بررسی میزان هزینه‌‎های انجام شده به ازای هر نفر که توسط هرکدام از نخست‌وزیران کانادا از سال 1870 به این سو خرج شده، با در نظر گرفتن تورم، محاسبه شده است. البته آمار بین سال‌های 1867 تا 1869 به دلیل نبود اطلاعات کافی درباره نرخ تورم در این بررسی ذکر نشده‌اند.

طبق این بررسی در سال‌های جنگ جهانی اول و همزمان با دوران نخست‌وزیری سر رابرت بردن میزان این هزینه‌ها به ناگهان افزایش پیدا می‌کند اما بلافاصله پس از اتمام جنگ مجددا به سطح سال‌های پیش از جنگ باز می‌گردد. با اینحال در ایام جنگ جهانی دوم و نخست‌وزیری ویلیام لیون مک‌کنزی کینگ این روند مجددا تکرار نمی‌شود. همان‌طور که در این جدول مشاهده می‌کنید پس از اتمام جنگ سطح هزینه‌ها به رقمی بالاتر از گذشته رسیده است.

بیشترین میزان هزینه به ازای هر نفر در بازه‌ای یکساله (9،066 دلار) از سال 1870 تا 2019 در دوران نخست‌وزیری جاستین ترودو در سال 2019 ثبت شده است.

در دوران نخست‌وزیری آرتور میگن در سال‌های 1920 تا 1921 نیز بیشترین کاهش هزینه به ازای هر نفر در بازه‌ای یکساله (-23.1 درصد) ثبت می‌شود. البته علت این کاهش افت ناگهانی هزینه‌ها پس از اتمام جنگ بوده است.

از میان نخست‌وزیرانی که پس از جنگ جهانی دوم اداره دولت را بر عهده گرفته‌اند لوییس سنت لاورنت بیشترین افزایش در میانگین هزینه‌ها به ازای هر نفر را (7.0 درصد) داشته است. البته علت این افزایش را نیز باید تا حد زیادی به دلیل وقوع جنگ دانست.

نخست‌وزیر جو کلارک نیز رکورد بزرگترین کاهش در میانگین هزینه‌های سالانه پس از جنگ جهانی دوم را به نام خودش ثبت کرده است (-4.8 درصد). این درحالیست که او اداره دولت را کمتر از یک سال بر عهده داشته است.

برایان مالرونی و جین کریتن نیز دو نخست‌وزیری هستند که رکورد میانگین کاهش هزینه‌های سالانه به ازای هر نفر که 0.3 درصد بوده را بدست آورده‌اند.

منبع: Fraser Institute