Tuesday, April 16, 2024
1.9 C
Calgary

نیاز ماهانهٔ کلگری به ۶۰۰ اهداکننده جدید خون، برای حفظ جان بیماران

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

وقتی سرگرم کار، زندگی، رفتن به باشگاه، و گذراندن وقتمان با کارهای جذاب هستیم، خودمان را فناناپذیر می‌پنداریم و به سادگی فراموش می‌کنیم که انسانیم. ولی زندگی می‌تواند در یک چشم بر هم زدن، سخت شود.

هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کند که روزی بیماری به سراغش آید یا بعد از حادثه‌ای نیازمند بستری شدن در بیمارستان شود. چه رسد به اینکه نیازمند انتقال خون شود.

با این حال، هر ۶۰ ثانیه یک کانادایی نیازمند دریافت خون می‌شود. نیمی از کانادایی‌ها یا شخصا به آن نیاز پیدا می‌کنند یا برای یکی از آشنایانشان پیش می‌آید.

هر سال ۱۱۲,۰۰۰ اهداگر جدیدِ خون باید به مراکز انتقال خون کانادا بیایند تا این اطمینان به دست آید که همیشه خون کافی برای بیماران و حادثه‌دیدگان وجود دارد. و در کلگری به تنهایی هر ماه باید ۶۰۰ اهداگر جدید برای نجات جان بیماران، پیدا شود.

خون، نجات‌بخش زندگی‌ها

خانم جولی از اهالی کلگری، که سال‌ها خون اهدا می‌کرد ولی به خاطر بیماری کلیه دیگر نتوانست آن را ادامه دهد، یکی ست مثل ما و هرگز انتظار نداشت که دختر بزرگش، برین، جان خود را مدیون اهداگرانِ خون شود.

در ۲۵ سالگی بعد از اینکه برین در گلوی خودش احساس خشکی کرد، در یک معاینه مشخص شد که سرطان خون دارد. بعد از انتقال به مرکز درمان سرطانِ Tom Baker، پزشکان ظرف دو روز شیمی درمانی را روی او آغاز کردند. با این حال عارضه‌های درمان کار او را به آی.سی.یو کشاند، جایی که اولین بستهٔ خون را دریافت کرد.

خانم جولی می‌گوید: «بدون لطف مردم کانادا که ما را با اهدای خون، بدون چشم‌داشت مالی، در آغوش محبت‌شان گرفتند، فرزند بزرگ من امروز زنده نبود. من قدردان این غریبه‌های مهربانم.»

امروز، برین، در دوران نقاهت است تا دوباره مشغول کار شود.

shutterstock_1425868256.jpg

خون و محصولات مشتقه‌اش در جراحی‌ها، درمان سرطان، و شرایط اورژانسی نقش مهمی دارند.

برای اینکه بهتر با سختی‌های درمان آشنا شوید، کافی ست بگوییم که فقط برای درمان یک فرد مبتلا به سرطان خون، هر هفته ۸ اهداگر باید خون بدهند.

برای درمان یک بیمار که درگیر سرطان‌های دیگر است، باید ۵ اهداگر پیش قدم شوند و اگر کسی بیماری‌های خونی دیگر را داشته باشد، هر ماه ۴ اهداگر باید به حمایت از او بیایند. برای نجات یک مصدوم تصادفات خودرو هم، گاهی تا ۵۰ اهداگر مورد نیازند.

چه کمکی از ما برمی‌آید؟

تقریبا ۵۰ درصد از کانادایی‌ها می‌توانند خون بدهند. اما با این حال، فقط ۴ درصد می‌توانند به طور پیوسته خون خود را اهدا کنند و بدن بقیه توانایی این کار را ندارد.

شما هم اگر قادر به اهدای خون نیستید، نگران نشوید. راه‌های دیگری برای کمک به نجات بیماران و مصدومان هست.

از جمله پیوستن به بانک سلول‌های بنیادی، کمک داوطلبانه به سازمان خون کانادا، ثبت نام به عنوان یک اهداگر اعضا و بافت‌های زنده، یا کمک مالی به سازمان خون کانادا.

مرکز اهدای خون کلگری در آدرس 200Barclay Parade SW  دفتر شماره ۱۰ واقع در Eau Claire Market قرار دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و تشخیص اینکه آیا امکان اهدای خون دارید یا نه، به وبسایت blood.ca سر بزنید.

منبع: Daily Hive