Thursday, March 28, 2024
0.3 C
Calgary

ضرر ۴ میلیون دلاری مردم کلگری از کلاهبرداری‌های عاشقانه در چهار سال اخیر

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بهتر است در روز ولنتاین ۲۰۲۰، غیر از عواطف عاشقانه به چیزهای دیگری هم توجه کنید.

پلیس کلگری در بیانیه‌ای می‌گوید که باید خیلی مراقب حساب‌های بانکیتان باشید، زیرا کلاهبرداران از سال ۲۰۱۶ تا کنون حدود ۴ میلیون دلار به مردم کلگری ضرر زده‌اند—و البته این آمار فقط شامل کلاهبرداری‌هایی ست که رسما به پلیس گزارش شده‌اند.

شدت و رقم این کلاهبرداری‌ها در چهار سال اخیر بیشتر شده، برای مثال در سال ۲۰۱۶ جمع مبالغ کلاهبرداری ۷۰,۲۹۰ دلار بود که در سال ۲۰۱۹ به ۱.۷ میلیون دلار رسید و احتمالا امسال بیشتر هم می‌شود.

در این بیانیه اشاره شده که از ۱۲۹ پروندهٔ آن سال، در ۲۶٪ از کلاهبرداری‌ها مردان هدف بوده‌اند و میانگین سنی قربانیان از گروه‌های مختلف، ۴۹ سال بوده است.

پلیس کلگری می‌گوید رایج‌ترین سناریوی کلاهبرداری، تلاش برای برقراری یک رابطهٔ آنلاین است و بسیاری مواقع کلاهبردارها با هویتی کاملا جعلی به قربانی‌ها نزدیک می‌شوند.

گروهبان مَت فردریکسن می‌گوید: «کلاهبردارهای عاشقانه معمولا از احساسات و اعتماد افراد سواستفاده و آنها را قانع می‌کنند که یک رابطهٔ واقعی در کار است.»

«وقتی اعتماد قربانی جلب شد، کلاهبردار از تاکتیک‌های مختلفی استفاده می‌کند تا منافع مالی‌اش را کسب کند، داستان‌هایی مثل بدشانسی‌های زندگی یا نیاز مالی برای سفر و دیدار حضور با قربانی. اما آنها معمولا هرگز حاضر به دیدار چهره به چهره نمی‌شوند.»

«به تازگی مواردی دیده‌ایم که کلاهبردار حتی به تهدید هم روی آورده تا مبلغی دریافت کند. در برخی پرونده‌ها، کلاهبردار تهدید می‌کند که عکس‌های خصوصی که قربانی برایش فرستاده را منتشر خواهد کرد، یا حتی آنها را برای شریک زندگیِ [افرادی که در حال خیانتند] می‌فرستد. ما توصیه می‌کنیم که مردم اطلاعاتشان را امن نگه دارند و با غریبه‌ها به اشتراک نگذارند، زیرا هرگز نمی‌دانیم که پشت یک پروفایل اینترنتی چه کسی پنهان شده است.»

حتی بعد از گزارش به پلیس هم پس گرفتن پول‌های از دست رفته خیلی سخت است زیرا بیشتر کلاهبردارها در شهرها یا کشورهای دیگری زندگی می‌کنند.

اینجا چند توصیه پلیس برای نیفتادن در دام این افراد را می‌آوریم:

  • در روابط آنلاین احتیاط کنید. اگر کسی خواست رابطه آنلاینش با شما را خیلی سریع جلو ببرد یا از دیدار حضوری طفره رفت، شاخک‌هایتان را تیز کنید. فریب داستان‌ها و رویاپردازی‌های را نخورید و عجولانه تصمیم نگیرید.
  • اطلاعات شخصی و مالی خود را محافظت کنید. هیچ یک از اطلاعات شخصی و مالی خود را با غریبه‌ها در میان نگذارید. از جمله شماره حساب بانکی، شماره کارت، تاریخ تولد، و دیگر چیزها را. بعضی از کلاهبردارها از اینها برای سرقت هویت استفاده می‌کنند.
  • با افراد معتمد صحبت کنید. اگر خودتان را درگیر یک رابطهٔ آنلاین یافتید، با یک دوست یا همکار معتمد یا عضوی از خانواده مشورت کنید. معمولا افرادی که بیرون از یک رابطه‌اند، دیدگاه واقع‌بینانه‌تری دارند و خطرات را بهتر می‌بینند.

هر کسی که فکر می‌کند قربانی یک کلاهبرداری آنلاین شده یا هویتش سرقت شده است، می‌تواند با شماره تلفن 4032661234 متعلق به پلیس کلگری تماس بگیرد. گزارش‌های مردمی معمولا به تحقیقات جاری پلیس کمک می‌کنند.

منبع: Daily Hive