Saturday, April 20, 2024
-3.2 C
Calgary

چگونه خود را برای تمام سناریوهای احتمالی کروناویروس آماده کنیم

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در روزهای اخیر با افزایش نگرانی‌ها نسبت به شیوع کروناویروس در کشور برخی نواحی شاهد هجوم مردم به فروشگاه‎ها برای تهیه مایحتاج بهداشتی و خوراکی ‎و ذخیره آن‌ها بوده است. دولت فدرال از شهروندان خواسته آرامش خود را حفظ کنند و از چنین رفتارهایی جدا بپرهیزند.

با اینحال مسئولان از شهروندان می‌خواهند تا به شکلی معقول اقدام به تهیه ملزومات اساسی خود کرده و مقداری را نیز برای اطمینان انبار کنند.

این یکی از چندین راهکار پیشنهادی دولت و مدیر ارشد بهداشت عمومی دکتر ترزا تام است. او پیشنهاد کرده که شهروندان خود را برای هرگونه سناریوی احتمالی که ممکن است در رابطه با کروناویروس در آینده پیش بیاید آماده کنند.

دولت فدرال می‌گوید: هرچند خطر ابتلای شهروندان کانادایی به کروناویروس همچنان پایین است اما ضروریست که افراد و جامعه خود را برای تمام سناریوهای احتمالی آماده کنند. سیستم بهداشت عمومی کانادا بسیار مجهز است و می‌تواند تمام افراد مبتلا که از خارج مرزها به کشور وارد می‌شوند را شناسایی و کنترل کند. با اینحال ما آمادگی آن را نیز داریم تا در صورت لزوم رویکرد خود را به سرعت تغییر داده و به جای مهار COVID-19، اقداماتی را برای کاهش سرعت انتشار آن انجام دهیم.

یکی از راه‌هایی که به کاهش سرعت انتشار کروناویروس کمک می‌کند رعایت نکات بهداشتی در هنگام معاشرت‌های روزانه با دیگران است. باید از هرگونه تماس با سایرین جدا خودداری کنید.

دولت کانادا می‌گوید: از آن‌جایی که ویروس‌های تنفسی مانند COVID-19 از طریق تماس با فرد بیمار منتقل می‌‍شوند باید شیوه‌های معاشرت معمول خود با دیگران را تغییر دهید. به جای دست دادن، بوسیدن و یا بغل کردن می‌توانید به صورت دوستانه دست خود را تکان دهید یا با آرنج به دیگران خوشامد بگویید. به این ترتیب احتمال انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر کاهش خواهد یافت.

دکتر تام همچنین هشدار داده که با افزایش تعداد موارد ابتلا به ویروس باید حتما خود را برای شرایط وخیم‌تر احتمالی آماده کرده و برای آن برنامه‌ریزی کنید.

او در اینباره گفت: به این فکر کنید که در صورت همه‌گیری گسترده #COVID19 در جامعه چه اقداماتی انجام خواهید داد. برای فعالیت‌های شغلی و مراقبت از فرزندان خود در صورتی که خودتان یا یکی از اعضای خانواده بیمار شود از همین حالا برنامه‌ریزی کنید.

دولت از مردم می‌خواهد که از هجوم به مراکز خرید جدا خودداری کنند. به عقیده دکتر تام بهتر است خانواده‌ها اقلام ضروری بهداشتی و خوراکی خود را به مرور تهیه کرده و در خانه انبار کنند.

او افزود: هر بار که به فروشگاه می‌روید یک خرید اضافی انجام دهید تا در نهایت انبار خانه خود را پر کرده باشید. خوراکی‌های فاسد نشدنی که پختن آن‌ها ساده است (مانند پاستا، سوپ‌های کنسوری، سبزیجات کنسروی و دیگر غذاهای خشک و فوری) را برای این منظور خریداری کنید.

به این ترتیب در صورت ابتلا به بیماری دیگر نیازی به خروج از منزل برای خرید نخواهید داشت.

علاوه بر این شاید بد نباشد در کنار غذاهای کنسروی اقدام به خرید غذای حیوانات خانگی، دستمال توالت، دستمال صورت، محصولات بهداشتی زنانه و پوشک (در صورت داشتن فرزند خردسال) نیز بکنید.

از جمله دیگر اقلامی که بهتر است مقداری از آن‌ها را در خانه ذخیره داشته باشید می‌توان به صابون دست، دستمال کاغذی، ضدعفونی‌کننده‌های الکلی دست، محصولات نظافت خانه و داروهای ضدتب اشاره کرد.

با این وجود مسئولان دولتی تاکید دارند این خریدها به این معنی نیست که شما مجبور خواهید شد در قرنطینه خانگی به سر ببرید. به گفته دولت فدرال ذخیره این اقلام برای آن است تا در زمان به اوج رسیدن شیوع بیماری برای تهیه مایحتاج ضروری خود نیازی به خروج از منزل نداشته باشید.

همچنین دکتر تام به شهروندان کانادایی پیشنهاد کرده تا نسخه‌های پزشکی خود را مجددا بروزرسانی کرده و به منظور تجدید نسخه‌ها پیش از موعد مقرر به دفاتر بیمه مربوطه مراجعه کنند. در صورت بیمار شدن نیز باید جدا از مراجعه به داروخانه‌های شلوغ خودداری کنید.

علاوه بر این دولت فدرال و دکتر تام عقیده دارند که تغییر برخی عادات معمول نیز باید در برنامه‌ریزی‌های فردی لحاظ شود تا از تماس با کروناویروس بیشتر در امان بمانید.

دکتر تام در این رابطه گفت: حتما مایحتاج مورنیاز خود را از حالا تهیه کنید تا زمان حضور شما در اماکن شلوع مانند فروشگاه‌های مواد غذایی کاهش یابد. بهتر است تا جای ممکن خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام دهید یا در ساعات خلوت‌تر برای خرید از خانه خارج شوید.

مسئولان دولت فدرال نیز می‌گویند: در ساعات شلوغ از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده نکرده و به جای ورزش در سالن‌های بدنسازی سرپوشیده و پرازدحام در فضای باز تمرین کنید. هرکدام از افراد جامعه برای به حداقل رساندن خطرات COVID-19 وظیفه‌ای بر عهده دارد. دولت‌ها و بخش بهداشت و درمان به تنهایی نمی‌توانند با این ویروس مقابله کرده و امنیت شهروندان کانادا را تامین کنند. هرکدام از ما به تنهایی باید کمک کنیم تا کشور خود را برای مواجهه با شرایط سخت و اورژانسی احتمالی آماده کرده باشیم.

بنابراین مایحتاج ضروری خود را باید تهیه و انبار کنید، اما این کار بدون هجوم به قفسه‌های فروشگاهی نیز امکان‌پذیر است.

منبع: Daily Hive