Thursday, March 28, 2024
-5.3 C
Calgary

تحقیق بر روی تاثیر احتمالی کانابیس در درمان کروناویروس

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کانابیس دارای تاثیرات درمانی مفیدی بر روی انواع بیماری‌ها از جمله صرع است. اما اخیرا یکی از شرکت‌های تولیدکننده کانابیس اعلام کرده که قصد دارد آثار درمانی احتمالی آن بر روی بیماران مبتلا به COVID-19 را آزمایش کند.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط شرکت Cannalogue که در زمینه تجارت آنلاین کانابیس پزشکی فعالیت می‌کند، قرار است یک آزمایش بالینی با هدف بررسی آثار استفاده از کانابیس برای درمان بیماران مبتلا به کروناویروس انجام دهد. در صورتی که Cannalogue بتواند مجوزهای لازم را کسب کند از بیماران خواسته خواهد شد تا در یک مطالعه تحقیقاتی برای بررسی تاثیر مصرف کانابیس در کاهش علائم ناشی از COVID-19 یا هرگونه ویروس جهش‌یافته از خانواده کروناویروس شرکت کنند.

این شرکت اعلام کرده که قصد دارد تحقیقات خود را در ماه‌های آتی آغاز کند. مسئولان این شرکت پس از تبدیل کروناویروس به یک چالش جهانی تلاش خود را آغاز کرده‌اند.

دکتر موهان کورای رئیس و هیئت‌مدیره شرکت Cannalogue در اینباره گفت: شرکت ما متعهد شده تا وظیفه خود برای مبارزه با این بیماری را انجام دهد. ما با استناد به دانش کنونی درباره کانابیس پزشکی هیچگونه ادعایی درباره تاثیر مفید آن برای درمان COVID-19 یا سایر گونه‌های کروناویروس نداریم. با اینحال گیاه کانابیس به طور طبیعی دارای خواص مفیدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است که باید بر روی آن و نقش احتمالی که می‌توانند در مبارزه با شیوع گسترده COVID-19 ایفا کنند متمرکز شویم. ما باور داریم کانابیس یک راه‌حل بی‌خطر درمانی است و نیاز به تحقیقات بنیادی بیشتری، مخصوصا برای کاهش عوارض شدید مصرف آن، داریم.

آقای کورای افزود که با انجام مطالعات علمی و تحقیقاتی گسترده در این پژوهش باید تاثیر این داروی سنتی را اثبات کنند.

او گفت: گیرنده‌های Cannabinoid به صورت طبیعی بر روی سلول‌های سیستم ایمنی در بدن انسان یافت می‌شوند. در صورتی که این سلول‌ها به دلیل بروز عفونت تحریک شوند مصرف کانابیس می‌تواند پاسخ التهابی ناشی از عفونت بر روی سلول‌های ایمنی بدن را تضعیف کند. این پاسخ‌های شدید یکی از عوامل اصلی تشدید علائم COVID-19 در بیماران هستند. هم‌اکنون بسیاری از مطالعات پزشکی که بر روی روش‌های درمان COVID-19 در حال انجام هستند سعی دارند واکنش شدید سیستم ایمنی بدن را کاهش دهند.

به گفته آقای کورای این خاصیت ضدالتهابی و تنظیم‌کننده سیستم ایمنی بدن که در کانابیس وجود دارد می‌تواند آن را به درمان مناسبی برای کاهش عوارض ناشی از کروناویروس تبدیل کند. با اینحال او اعتقاد دارد کانابیس فعلا نیاز به دریافت تاییدیه‌های لازم دارد و شرکت او در حال پیشبرد تحقیقات سنتی برای اثبات اثربخشی کانابیس است.

او در ادامه گفت: ما پیش از این شاهد بودیم که کانابیس در درمان بیماری‌هایی همچون Crohn، آرتروز روماتیسم و چندین نوع بیماری سفت‌شدگی بافت‌ها موثر بوده است. ما باور داریم کانابیس دارای خاصیت درمانی است اما از آن‌جایی که انجام آزمایشات دارویی علمی دقیق و سنتی میلیاردها دلار هزینه دارد نمی‌دانیم این تاثیر تا چه حدی است.

از طرفی شرکت Cannalogue هیچگونه پافشاری بر خاصیت درمانی احتمالی کانابیس ندارد اما کورای معتقد است این موضوع می‌تواند اثبات شود. این شرکت برای انجام آزمایشات خود به گروه‌هایی از بیماران نیاز دارد. البته با رشد روزافزون تعداد بیماران به نظر می‌رسد در آینده نزدیک هیچ مشکلی از این بابت نداشته باشد.

او گفت: اگر ما نتوانیم شیب نمودار را کم کنیم باید بر روی کاهش آمار مرگ‌ومیر تمرکز کنیم.

در حال حاضر به دلیل اعمال قوانین قرنطینه خانگی و دسترسی محدود به کیت‌های آزمایش شناسایی بیماران دشوار است. این شرکت نیز با توجه به همین محدودیت‌ها برنامه تحقیقات پیشنهادی خود را طراحی کرده است.

آقای کورای در اینباره اینگونه توضیح داد: پروتکل تحقیقاتی ما چندین روش را برای بررسی اثربخشی آزمایشات بر روی بیماران پیشبینی کرده است. ما به صورت همزمان چندین روش را برای بررسی نتایج اثربخشی کانابیس، حتی در نبود نتیجه مثبت ابتلای بیماران، داریم. به همین دلیل این امکان وجود دارد تا نتایج لازم درباره تاثیر کانابیس در بیماران را استخراج کنیم.

آن‌ها درخواست خود را اوایل ماه مارس و همزمان با اعلام سازمان بهداشت کانادا برای اعطای 27 میلیون دلار بودجه با هدف کمک به اجرای تحقیقات مرتبط با کروناویروس، ارسال کرده‌اند.

منبع: Daily Hive