Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

تاثیر شیوع ویروس کرونا و آینده بازار مسکن کلگری

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نويسنده: مهرداد باقرى، مشاور املاك در شهر كلگرى

بخاطر شرایط ایجاد شده به علت شیوع ویروس کرونا و اوضاع اقتصادی، بازار در شرایط عادی خود نیست و در نتیجه تحلیل بر اساس آمار موجود کار آسانی نمی‌باشد.

امسال سالی بود که پیش بینی‌ها نشان از بهبود نسبی اوضاع بازار مسکن کلگری می‌داد.

اقتصادان ارشد انجمن مشاوران املاک کلگری: “پیش بینی می‌شود به علت عدم اطمینان ناشی از شیوع ویروس کرونا و شرایط خاص بازار انرژی، تقاضا برای خرید خانه با افت زیادی در دومین سه ماهه امسال همراه باشد.

با توجه به اینکه احتمالا فاصله گذاری اجتماعی در سه ماهه سوم امسال کاهش خواهد داشت، این افت تعداد معاملات از سه ماهه سوم و یا چهارم کاهش پیدا خواهد کرد. هرچند برگشت به روال عادی با توجه به تاثیرات اقتصادی شاید تا پایان امسال رخ ندهد.”

البته در حال حاضر، عرضه خانه هم کاهش قابل توجه‌ای داشته است. دلیلش هم ترس از شیوع ویروس کرونا در بین فروشندگان است. در شرایطی که نرخ بیکاری زیاد شود، افزایش عرضه خانه قابل پیش بینی است. اما اقدام دولت در به تعویق انداختن پرداخت وام مسکن صاحبان خانه تا ۶ ماه از افت زیاد قیمت‌ها در بازار جلوگیری خواهد کرد.

با توجه به همه مطالب بالا و ضربه وارد شده به اقتصاد آلبرتا از سوی بازار انرژی، وجود رکود اقتصادی بیشتر از زمان وجود شیوع ویروس کرونا خواهد بود. در بازار مسکن هم افت تقاضا نسبت به عرضه فشار بیشتری برای کاهش قیمت‌ها ایجاد خواهد کرد.
پیش بینی می‌شود امسال قیمت‌ها حدود ۳٪ کاهش داشته باشند.

منبع: CREB