Thursday, March 28, 2024
-5.3 C
Calgary

احتمال افت 18 درصدی ارزش املاک کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

Canada Mortgage and Housing Corporation پیشبینی کرده میانگین قیمت املاک در 12 ماه آینده حدود 18 درصد کاهش یابد.

ایوان سیدال کارمند ارشد اجرایی این سازمان گفت: بدهی شهروندان در مقایسه با درآمد خالص آن‌ها از 176 درصد در سال 2019 به بیش از 200 درصد در سال 2021 افزایش خواهد یافت. علاوه بر این CMHC پیشبینی می‌کند که میانگین ارزش ملک در 12 ماه آتی بین 9 تا 18 درصد کم شود. تاثیر افزایش بدهی‌ها، افت ارزش مسکن و افزایش نرخ بیکاری در بلندمدت می‌توانند چالش‌هایی جدی برای امنیت مالی کانادا بوجود آورند.

نرخ بدهی ناخالص کانادایی‌ها به GDP هم‌اکنون از 99 درصد مربوط به دوران پیش از شیوع COVID-19 بیشتر شده و پیشبینی می‌شود در سه‌ماهه سوم امسال به 130 درصد برسد.

به گفته سیدال آژانس آن‌ها در حال همکاری با مسئولان دولتی است تا رشد کنونی بدهی را کنترل کنند. بحران وقتی رخ خواهد داد که برخی شهروندان با وجود نداشتن شغل مجبور به بازپرداخت وام خود شوند. به گفته او در صورت ادامه دار بودن وضعیت کنونی احتمال به تعویق افتادن بازپرداخت یک پنجم از وام‌ها وجود دارد.

همزمان به دلیل بهبود وضعیت بازار نفت ارزش دلار کانادا نیز برای سومین هفته متوالی در برابر دلار آمریکا افزایش یافت. کانادا به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت دارای اقتصادی مبتنی بر طلای سیاه است.

داگ پورتر اقتصاددان ارشد بانک مونتریال درباره این موضوع گفت: بهبود وضعیت فروش نفت خام در چهار هفته گذشته موجب رشد ارزش پول کانادا شده است. قیمت هر بشکه نفت WTI به 30 دلار آمریکا رسیده و ارزش دلار کانادا در مقایسه با دلار آمریکا نیز بالا رفته است.

با تمامی این‌ها Canadian Imperial Bank معتقد است این شرایط ادامه‌دار نخواهد بود.

سال گذشته وضعیت صادرات کانادا بهبود چشمگیری پیدا کرد و کسری بودجه دولت را به 2.5 درصد GDP رساند اما شیوع COVID-19 احتمالا این نرخ را در سال جاری به 4.25 درصد پیشین باز می‌گردند. کسری بودجه کانادا یکی از بالاترین ارقام در میان کشورهای عضو G7 است.

کاهش احتمالی ارزش پول کانادا در برابر دلار آمریکا به کاهش ورود سرمایه خارجی به اقتصاد کشور در شرایط دشوار کنونی می‌باشد.

منبع: Financial Post