Thursday, March 28, 2024
0.3 C
Calgary

ترودو: «نمی‌توان تبعیض نژادی در کانادا را انکار کرد»

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

جاستین ترودو دیروز در کنفرانسش با رسانه‌ها که بیشتر به اقدامات دولت درباره بحران کووید-۱۹ می‌پردازد، اشاراتی هم به وضعیت نژادپرستی و رفتارهای تعصبی ضد سیاه‌پوستان داشت، و همچنین به تظاهراتی پرداخت که پس از مرگ جورج فلوید در امریکا و کانادا راه افتاده است.

در ویدیوی دردناکی که ۲۶ مِی در فیسبوک منتشر شد، آقای فلوید ۴۶ ساله را می‌بینیم که دست‌بند خورده و روی زمین است، اما افسر پلیسی به نام دِرِک چاوین، زانوی خود را از پشت روی گردن او گذاشته و برای ۸ دقیقه در همین حالت می‌ماند. او پس از انتقال از محل دستگیری، به خاطر خشونت این پلیس فوت کرد.

همین آخرهفته چندین تظاهرات در تورنتو، مونتریال، و ونکوور داشتیم و ترودو می‌گوید که مردم کانادا و رهبران دنیا، باید عملا جلوی انواع نژادپرستی بایستند.

«تصاویر و ویدیوهایی که از ایالات متحده می‌آید، برای بسیاری از کانادایی‌ها آشنا ست. به عنوان یک ملت، ما نمی‌توانیم تبعیض نژادی در کانادا را انکار کنیم. تعصب ضد سیاه‌پوستان واقعا وجود دارد. طرفداری ناخودآگاه یک چیز واقعی است. تبعیض سیستماتیک هم واقعی ست. و اینها در کانادا اتفاق می‌افتند.»

او افزود که نژادپرستی ضد سیاه‌پوستان برای میلیون‌ها کانادایی یک واقعیت روزمره است: «ما باید بهتر از این باشیم، باید هر روز در زندگی جلوی تبعیض و تعصب بایستیم.»

«همین آخر هفته دیدیم که چطور هزاران نفر در کنار هم تظاهراتی مسالمت‌آمیز علیه نژادپرستی برگزار کردند. کانادایی‌ها این پیام را می‌فرستند که هرگز بی‌عدالتی را تحمل نخواهند کرد.»

ترودو این را هم گفت که مردم «وضعیت فعلی که مردم به خاطر رنگ‌پوستشان هدف خشونت قرار می‌گیرند پذیرفتنی نیست» و او دغدغه‌های رنگین‌پوستان کانادایی را درک می‌کند.

«کانادایی‌های سیاه‌پوست جوان، من صدای نگرانی شما را می‌شنوم. می‌خواهم بدانید که حرف شما به گوشم می‌رسد و دولت شما همیشه پشتیبان‌تان خواهد بود.»

«من نگرانی، خشم، و رنج شما را درک می‌کنم؛ می‌فهمم که چرا این حادثه [قتل جورج فلوید] تجارب دردناکتان را زنده کرده است.»

صحبت‌های ترودو پس از آن گفته می‌شود که مرگ مشکوک یک دختر سیاه‌پوست در جریان حضور پلیس در تورنتو و ابهامات پیرامون آن، باعث خشم مردم شد و همه پاسخی شفاف در این باره می‌خواهند.

منبع: Daily Hive