Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

راهنمای کمپینگ برای مبتدیان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با کاهش تدریجی محدودیت‌ها بسیاری می‌خواهند از شهر و تکنولوژی دور شوند! رفتن به کمپینگ شاید بهترین انتخاب برای آن‌ها باشد. در ادامه اطلاعاتی جامع اما مختصر درباره کمپینگ و ملزومات آن داده شده که دانستن آن‌ها پیش از رفتن به دل طبیعت ضروری است.

محوطه کمپینگ

با خارج شدن از خانه ماجراجویی شما آغاز خواهد شد. از محوطه‌های کمپینگ دارای سرویس بهداشتی و WiFi گرفته تا اراضی Crown (که برای کمپینگ شهروندان کانادایی و گردشگران رایگان هستند) می‌توانند مقصد شما باشند.

اما از آنجایی که کانادا کشوری بسیار بزرگ با مناظری حیرت‌انگیز و متنوع است به شما توصیه می‌کنیم نقاط خاص و بکر را انتخاب کنید. البته اگر در چادر بخواهید در دنیای مجازی سیر کنید کمپینگ هیچ لطفی نخواهد داشت!

پیش از ترک خانه (مخصوصا اگر قصد چادر زدن در اراضی عمومی را دارید) آب‌وهوا را چک کنید. کسب اطلاعات لازم درباره مقصد (مانند ممنوعیت روشن کردن آتش یا غیره) نیز ضروری است.

فراموش نکنید که پیش از ترک منزل یک یا چند نفر از دوستان خود را درباره سفر و مدت آن آگاه کنید تا در صورت لزوم به شما کمک کنند.

کمپینگ

در کمپینگ چادر حکم خانه شما را خواهد داشت، پس مطمئن شوید نوع مناسب آن را خریداری می‌کنید. اکثر چادرها دارای کاور باران هستند که به شما امکان کمپینگ در آب‌وهوای مختلف را می‌دهند. انواع حرفه‌ای‌تر نیز برای شرایط خاص و دماهای پایین طراحی شده‌اند و اگر قصد کمپینگ در تابستان را دارید نیازی به آن‌ها نخواهید داشت. زیرانداز مناسب نیز فضای داخلی آن را از رطوبت و سرما حفظ می‌کند و مانع از وارد آدن آسیب به کف چادر می‌شود.

پس از چادر نوبت به کیسه‌خواب می‌رسد. کیسه‌خواب‌ها درجه‌بندی مشخص دمایی دارند و انواع ارزان‌قیمت آن‌ها در دماهای بسیار پایین کارایی نخواهند داشت. اگر می‌خواهید خواب راحتی داشته باشید کیسه‌خواب گرم و مناسب را انتخاب کنید. کیسه‌خواب بدون زیرانداز همچون زنبور بدون ‌عسل می‌ماند! پس زیرانداز را در لیست خرید جا نیاندازید.

غذا

به جذاب‌ترین و مطمئنا خوشمزه‌ترین بخش‌ کمپینگ رسیدیم! کباب کردن هات‌داگ یا مارشمالو روی آتش بخشی کلاسیک چنین سفرهایی است اما اگر قصد آشپزی دارید بهتر است اجاق پروپان مناسب نیز همراه داشته باشید. انواع ارزان‌تر اجاق چوبی و تاشو نیز وجود دارد که می‌توانند نیازهای شما را رفع کنند.

اصلی‌ترین نیاز بشر برای زنده ماندن آب است؛ پس تا می‌توانید همراه ببرید و به تامین آن در زمان کمپینگ نیز فکر کنید. برای نوشیدن، پخت‌وپز و شست‌وشو به آب احتیاج خواهید داشت.

غذا و خوراکی‌ها خود همیشه دور از دسترس حیوانات وحشی قرار دهید. داخل خودرو یا بالای درختان (آویزان کردن با طناب) خوراکی‌ها را از دسترس حیواناتی چون راکون و خرس‌ دور نگاه می‌دارد.

البته نباید از زباله‌ها نیز غافل شوید چون به اندازه غذا موجب نزدیک شدن حیوانات به محل کمپینگ شما می‌شوند. آن‌ها در کیسه‌های چندلایه پیچیده و در محلی دور از چادر (بعدا باید آن‌ها را با خود ببرید) یا سطل‌های مخصوص محوطه‌های کمپینگ بیاندازید.

آتش

خیلی‌ها به خاطر دورهمی‌ شبانه در کنار آتش به کمپینگ می‌روند اما باید اصول روشن کردن آتش را پیش از هر چیزی یاد بگیرید. هیزم موردنیاز را می‌توانید از محوطه‌های کمپینگ و فروشندگان کنار جاده‌‌ای بخرید. البته همیشه هیزم خشک کافی را در دل طبیعت نیز پیدا خواهید کرد.

برای روشن کردن آتش ابتدا اجاق آن را انتخاب کنید. اگر محل از پیش تعیین شده‌ای وجود ندارد با استفاده از چند تخته‌سنگ اجاق را بسازید. تا جای ممکن شاخه‌ها و برگ‌های خشک را از اطراف اجاق دور کنید تا مانع از پیشروی احتمالی آتش شوید. در مرحله بعد قدری کاغذ و خرده‌های خشک چوب خشک را در اجاق قرار داده و پس از روشن کردن آن‌ها به تدریج چوب‌های بزرگ‌تر را بر روی آتش قرار دهید. مسیر ورود اکسیژن به آتش را هرگز مسدود نکنید.

هنگام بازگشت از کمپینگ همیشه با ریختن خاک و آب روی آتش از خاموش شدن کامل آن مطمئن شوید.

تجهیزات

بسته به محل کمپینگ موردنظر به تجهیزات مختلفی نیاز دارید. البته همیشه باید توصیه قدیمی سبک‌بار سفر کردن را آویزه گوش خود داشت! لوازم را در کوله بچینید و اگر اتومبیل همراهتان هست می‌توانید از آن نیز به عنوان یک کوله‌پشتی متحرک و عظیم استفاده کنید.

لیست تجهیزات اساسی برای کمپینگ:

  • کوله‌پشتی
  • چادر (همراه با زیرانداز)
  • کیسه‌خواب (همراه با زیرانداز)
  • آب
  • ظروف پخت‌وپز و غذاخوری
  • اجاق (پروپان یا هیزمی)
  • یخچال سفری
  • سایبان
  • جعبه کمک‌های اولیه
  • هیزم
  • چاقو
  • لوازم روشنایی (هدلامپ و چراغ چادر)
  • پاوربانک

Leave No Trace but Footprints: هر چیزی که به واسطه شما وارد طبیعت می‌شود را باید با خود بازگردانید.

منبع: Daily Hive